Stegmotor
Stegmotor
Vill linda upp lina på en vinschrulle, hade tänkt mig en elmotor och en evighetsskruv som lägger linan precis som på en ambassadeur fiskrulle men om man använder en vanlig gängstång och en stegmotor som automatiskt vänder håll i ändlägen.
Jag fattar dock inte hur stegmotorerna fungerar mer än att det krävs styrning som tex arduino klarar, måste det vara givare så motorn vet var ändlägena är eller vad behövs?
Jag fattar dock inte hur stegmotorerna fungerar mer än att det krävs styrning som tex arduino klarar, måste det vara givare så motorn vet var ändlägena är eller vad behövs?
Re: Stegmotor
Rent faktisk behövs det bara en indikering ett ställe på vägen.
Under uppstarten körs motorn sedan till den når indikeringen, antal steg räknas och de körs tillbaka efter kalibreringen.
Sedan är det bara att räkna antal steg och jämföra mot det kända antal steg.
Under uppstarten körs motorn sedan till den når indikeringen, antal steg räknas och de körs tillbaka efter kalibreringen.
Sedan är det bara att räkna antal steg och jämföra mot det kända antal steg.
Detta förutsatt att det inte i något skede går så tungt att stegmotorn "hoppar över steg". Men det går ju att känna av indikeringen varje varv, så att inte eventuella fel ackumuleras.
Startas systemet med spänn på vinschen, så är kanske en variant med indikering för båda ändlägena är att föredra framom kalibreringsprosedur, som då kan gå för tungt. Gärna kunde Arduion (om nu sådan används) isåfall alltid lagra sin status, eller åtminstone riktning på skruven, i eeprom innan den stängs.
Startas systemet med spänn på vinschen, så är kanske en variant med indikering för båda ändlägena är att föredra framom kalibreringsprosedur, som då kan gå för tungt. Gärna kunde Arduion (om nu sådan används) isåfall alltid lagra sin status, eller åtminstone riktning på skruven, i eeprom innan den stängs.
Skall ha den till att vinscha skärmflyg så även om det är upp till 200kg dragkraft i linan så är det hundratal meter mellan lina och skruven så det borde inte vara några stora sidokrafter som behövs för att styra linan men indikering i ändlägena kanske vore bra ändå.
Nog vettigt med ändlägen på båda sidor för att skydda mot stop i den applikationen du tänkt.
Sen kanske inte gängstång är det bästa valet, i vart fall köra trapets gängad stång + mutter.
Dock en miniatyr:
Hur svårt skulle det vara att göra en sådan skruv ?
Sen kanske inte gängstång är det bästa valet, i vart fall köra trapets gängad stång + mutter.
Dock en miniatyr:
Hur svårt skulle det vara att göra en sådan skruv ?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Helt rätt lösning. Sedan är det bara utväxlingen som skall lösas! Den kanske skall vara så att den saktar av när det blir mer på trumman?
Det var en sån skruv som var tanken från början men då måste jag lämna iväg den för tillverkning då det krävs en styrd maskin och tillverkaren vill ha ritning på hur den ska se ut, jag har inget att gå efter, toleranser, djup på spår mm mm
Var då jag funderade på en vanlig skruv och styrning till den.
Kommer isåfall använda mig av extern elmotor för drivning av "evighetsskruven", skulle den gå för fort så det blir sick-sack mönster så spelar det ingen roll så länge det blir jämnt fördelat.
Var då jag funderade på en vanlig skruv och styrning till den.
Kommer isåfall använda mig av extern elmotor för drivning av "evighetsskruven", skulle den gå för fort så det blir sick-sack mönster så spelar det ingen roll så länge det blir jämnt fördelat.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Det är klart, en trapetsstång, ändlägesbrytare och en lagom stark dc motor!
Enklare blir det aldrig. Ja så en ryttare.
Enklare blir det aldrig. Ja så en ryttare.