Jag har ett visst intresse för elektronik, men saknar mycken välbehövlig kunskap.. Huh vad det skolkades ifrån fysiken i skolan!
Jag kom över ett gammalt mätinstrument idag i en välgörenhetsaffär. Det ser ut att kunna mäta volt, AC/DC, Ω Ohm, µA, mA, A och lite till..
Jag förstår att det är ett välbyggt och fint instrument, men jag har inte kunskap nog för att kunna bedöma hur man ska använda det..

Vore väldigt tacksam om någon kunde tala om vad det är för ett instrument och vad det kallas.. Själv skulle jag benämna det en multimeterstation..
Ännu mer tacksam vore jag ifall någon vill berätta HUR man använder det, och om jag behöver komplettera med fler delar (tänker t.e.x på "sladdarna" som man flyttar mellan olika ingångar innan mätning).
Instrumentet kan vara trasigt, se bild 6, där två resistorer(?) kanske ska ha kontakt med +delen..?
Mättavlan har beteckningen KM-86 samt Kyoritsu och Elek. Det sistnämnda, Elek står även på själva fronten av instrumentet.
Batterierna som satt i är av typen R14 Baby C och made in West Germany

Googlar jag på KM-86, så hittar jag mest mättavlor som mäter EN enhet.. Inte som den jag har, vilken kan mäta olika enheter!
Som sagt, tacksam för all info jag kan få om detta fina instrument