Hur många knappar på tongeneratorn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Hur många knappar på tongeneratorn?

Inlägg av MadModder »

Är i planeringsstadiet för en vågformsgenerator, baserad på två MAX038 och troligen en pic16F877. Ska styra det mesta mha en rotationssensor, men det behövs ju naturligtvis knappar också. Men jag vete fasen hur många...

Displayen blir en blå 4x20 LCD från fractronics.

En knapp för enter, och en för tillbaks borde det vara, för att kunna vandra runt i menyerna mha ratten.

Detta skulle ju i princip räcka, men det blir väldigt omständligt utan snabbknappar.

Har funderat på att ha 3 eller 4 knappar under displayen, där knappbetydelsen står i displayens nederkant. Kan det vara nåt?

Sen en knapp för att toggla mellan kanal 1 och 2, samt en knapp för start/stopp.

Något mer?

Sen vet jag inte om man skulle ha några lysdioder... Kanske en vid varje BNC-uttag? (ska ha 2)
Senast redigerad av MadModder 28 december 2005, 17:03:18, redigerad totalt 1 gång.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Om du har möjlighet så pröva en befintlig vågformsgenerator. Det borde ge dig ett hum om vad som är bra att ha.

Men annars låter det som du skrivit bra. Snabbknappar är bra att ha för t.ex. presets.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Notera att de flesta rot.encoders har en switch i själva encodern.
Används lämpligen får att "låsa" ett inställt värde eller t.ex för
menyval. Smidigt, rotera och trycka med samma "grepp".
Funktionen/betydelsen av ett "tryck" kan naturligtsvis variera
beroende på vad man håller på med...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Naturligtvis, men nu har jag inte en rotationssensor med tryckfunktion, och dessutom blir det lite special med en 6mm-axel, kullager och lite kugghjul... :mrgreen:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Varför inte helt enkelt montera encodern i fronten ?
Kullager och kugghjul ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Japp, kullager och kugghjul! :lol:

Jag har en ganska stor ratt, Ø50mm, och encodern har 24 pulser per varv. Jag tyckte det var lite för lite, plus att jag ville ha den där sköna "lätt men ändå lite trögt"-känslan som i fina stereoprylar, så jag har plockat ur en liten silikonbroms från luckan i ett gammal kassettdäck. På axeln sätter jag ett kugghul med 60 kuggar på. bromsen har ett kugghjul original, och det kommer drivas av det stora. Sen har jag ett litet 12-kuggat kugghjul med D-format hål som passar perfekt på sensorns axel, och då får jag helt plötsligt 120 pulser per varv. Lite mer lagom, och jag behöver inte vrida ratten som en tok. Med bromsen går det ganska precis att vrida ett varv på en sekund utan att ta i med våld, och då kommer det en puls var 8ms. Borde gå tycker jag...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

8)

Det var en smart och rolig lösning.

En vågformsgenerator kan man använda till mycket. Jag skulle nog fundera över vilka funktioner som man vill ha snabbast tillgång till. Förutom funktionerna du redan skrivit så kanske man vill kunna ändra hastighet och amplitud smidigt?

Låt säga att varje knapp-beskrivning får använda 4 tecken. Med ett teckens mellanrum mellan varje beskrivning så får det plats 5st knappar. Vet inte riktigt hur mycket utrymme i displayen du behöver för övriga funktioner, men om knapp-beskrivningarna hamnar på den tredje raden uppifrån så skulle knapp-värdena kunna visas på raden under.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm ja det är ju en idé. Men hur räknar du egentligen... 5*4+4=24. Det går ju inte :P

Sen eftersom jag ska ha en OPA2544T som utgångssteg (dubbel effekt-opamp, 3st samplade från TI ;) ) Så kan jag dra på med upp till 2A! Himla trevligt. :) Får se om mina teorier håller :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

>Men hur räknar du egentligen...

ehm, det kan man undra... :)
Max tecken på en rad är ju 20...

4st beskrivningar per knapp går däremot:

Om varje beskrivning tar 4 tecken så blir det totalt 16 tecken för alla beskrivningarna.
Sedan ska det in mellanslag mellan knapparna. Då är vi uppe i 19 tecken.

Det blev lite bättre... :)
Hm, 4st knappar. Det var inte så värst många, men å andra sidan så trycker man oftast bara på en i taget...

Hur som helst så låter det som ett trevligt projekt!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag antar att en vågformsgenerator behöver frekvens- och amplitudinställning i någon form. Till detta är nog ett numeriskt tangentbord det enklaste ur användarsynpunkt. Detta bör kombineras med de nämnda menyknapparna.

Detta låter som ett både roligt och användbart bygge.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ratten är i första hand till för att ändra på just frekvens och amplitud.
Jag har dock både 12- och 16-knappars numeriska XY-tangentbord hemma, men nu vill jag använda ratten. Punkt. ;)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Rattar är trevliga... (uhm, ja, rotationssensorer alltså...)

>> MadModder
Jag är nyfiken på hur du ska lösa gränssnittet mellan PIC och MAX038 på ett bra sätt!
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Är också sugen på att se hur detta utvecklar sig.

Har haft några MAX038:or liggande ett bra tag nu..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe, jag är också nyfiken på hur jag ska lösa det :P
I databladet visas en grunduppkoppling där man genom att styra strömmen till de olika kontrollingångarna, ändrar frekvens mm. Men det står i texten att det även går att fixa genom att styra spänningen! Och därför har jag en bunt seriella DACar. Får se när jag orkar koppla upp nånting på testbrädan...

Idag har jag slitit som ett djur med det mekaniska. Det är INTE roligt att fila upp ett 10mm-hål till 19mm i 9mm tjock aluminium...

Här är då det gamla chassit, som från början är en nätdel i en digital televäxel av märket Goldstar. BILD 1

Och sen några bilder på själva mekaniken.
BILD 2
BILD 3
BILD 4
BILD 5

Kugghjulen kommer från gamla skrivare jag plundrat då och då :D
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Trevligt projekt, se till att skriva och visa mycket..... för jag har länge haft planer på samma sak utan stt få tummen ur....
Skriv svar