hc 06 tokerier
hc 06 tokerier
Jag har gett den mat. Då blinkar den. Parat den med telefonen. Då lyser den mad fast sken. Försökt skicka data till den, men den har ingen LED för data indikering. Kan man koppla en LED på TX pinnen. Även IR LED är intressant. Lagom resistor till LED?
- Electricguy
Re: hc 06 tokerier
Ja det bör fungera helt okej att koppla en LED med motstånd rakt på pinnarna för att se om det kommer något. Det är ju oftast vanliga TTL nivåer det handlar om ändå.
- Klas-Kenny
Ta du ett 1k motstånd och en lysdiod, fungerar säkerligen fint.
Eller så kan du ju helt enkelt mäta, eller koppla in det du har tänkt att ha i andra änden. Vågar nästan lova att det fungerar.
Eller så kan du ju helt enkelt mäta, eller koppla in det du har tänkt att ha i andra änden. Vågar nästan lova att det fungerar.

Är inte TTL 5V? I detta fall är det 3.3V. En resistor som får en LED att tåla 5V, borde få den att lysa vid 3.3V. Jag får prova. Jag har en namebadge som proggas med IR-dongle...
Jag har även en USB-TTL Pl2303hx. Den har egen TX LED, som är släckt utan data. Men när jag kopplar in extern LED lyser den utan data, och blinkar vid data. Inverterad. Är detta normalt?
Jag har även en USB-TTL Pl2303hx. Den har egen TX LED, som är släckt utan data. Men när jag kopplar in extern LED lyser den utan data, och blinkar vid data. Inverterad. Är detta normalt?
-