Mäta flera celler i serie (Se bild)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112

Mäta flera celler i serie (Se bild)

Inlägg av danielr112 »

Bild

Se denna bilden. Problemet vi har är att om vi kopplar som beskrivet ovan så verkar det läcka mellan kanalerna ganska mycket. Dvs är det olika spänningar på batterierna så kommer den med högre läcka över.

Tanken är att kunna mäta varje cell i en 14s sträng men det funkade inte så lätt. Ursäkta om allt är galet gjort men är ingen expert på det.

Finns det något sätt att lösa ovan problem eller annan hw som 1. är lätt att hitta. 2 bra pris. 3. Kan monteras av gemene man?

/D
danielr112

Re: Mäta flera celler i serie (Se bild)

Inlägg av danielr112 »

Ingen med tips?

Som jag fattar det är huvudproblemet ovan att man fårn en för hög spänning mellan högsta och lägsta ingångarna på muxen som sig. Och då kanske en spänningsdelare kunde fungera...

Jag står dock och överväger att gå på en redan färdig krets för att övervaka spänningen men det är också dyrare då det innebär att jag måste ta fram ett pcb. TSSOP44 i detta fallet....
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Varför två multiplexrar?
Spänning per batteri?
Matningsspänning?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Spänning per cell ska mätas.

Det är 3.7v lithium så varje cell mellan 3.0-4.2v
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Då har vi svar på en av tre frågor...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Trodde de andra frågorna svarades iom hur bilden vart ritad :)

2 multiplextrar för att switcha för ad0 och 1. Dvs läsa av varje cell för sig. Enligt bild ritat att man öppnar antingen port 0 eller 1 t ex.
Matningsspänning till vad? Multiplexern? 5V
svanted

Inlägg av svanted »

man kan inte koppla så,
jord måste vara gemensam för A/D kortet MCU och multiplexern.
du har ingen jord kopplad mellan dem.

är batterierna kopplade i serie?
skippa då ena multiplxern och koppla nedersta batteriets - till jord.
och koppla C0,1,2,3 e.t.c. till alla batteriers +
för att få spänningen på alla batterier måste du subtrahera bort de underliggande.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Tycker du verkligen att bilden besvarar de andra frågorna?

Om du matar muxen med 5V blir det inge bra med >5V på ingångarna.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Svanted: Dom har gemensam jord. VCC/GND är inte inritad på den bilden men alla de var ihopkopplade på plattan som sådan. Bilden representerade bara signalbitarna.

Om man ska koppla som du säger måste man också spänningsdela varje cell och upplösningen/felet på cell 14 kommer bli ganska mycket högre. Samt att en del blir i förluster om än få eller har jag fel? Just pga av att ADn inte ska få över VCC i detta fallet.

Orsaken att köra båda sidor om en cell in till adn är just för att den kunde mäta åtskillt från gnd. (Rätta mig om jag har fel på den punkten) Problemet här blev att vi inte tänkte helt rätt när det kommer till att switcha in varje cell för sig och det funkade inte med denna typen av mux utan behöver en som klarar >60V. (Potentialskillnaden mellan första cellen och den sista)

Igenom muxen sedan ska bara max 4.2v ligga och det ska denna adn läsa av och det har funkat. Bara det att muxarna har spelat oss spratt om vad som gått igenom 8)
svanted

Inlägg av svanted »

ja, nu förstår jag vad du försöker göra, och varför du har två muxar :)
gjorde inte det först, trodde det bara var en klumpig koppling utan jordreferens.
det är ju som du säger att muxen måste klara totala potentialen över alla celler,
och även att klara positiva och negativa spänningar i förhållande till jord, vilket kan bli svårt att hitta.

en fråga bara?
varför vill du veta spänningen över varje cell?
är det för att övervaka laddning eller urladdning?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Precis var kanske otydlig om dess funktion och jag tänkte inte helt på spänningen där...

Ja som vi alla vet vill man ha lithium i balans... annrs finns risken att någo vill brinna i slutet :)

Jag har redan ett helt bms-system på gång men denna var tänkt som en mer diy hemma sak som man grnom att bara klicka på ebay kunde få ihop. Nu gick det inte som vi tänkt.

Har hittat några muxar som klarar 100v men ja det blev lite dyrt. Hade man bara kunnat växla in de olika cellerna så ska (bör) det ju funka med den adn som är vald då den mäter potentialen mella ad0 och ad1. Och inte som normalt är mot gnd.

Får fundera vidare. Står att överväger att slänga ihop med en bms krets istället men då dubblas kostnaden per enhet om inte tredubblas men det får vi isåfall ta.

Hmm
svanted

Inlägg av svanted »

inte meningen att grusa dina idéer men..
tänker du bryta laddningen då någon cell når max spänning?
då kommer flera att vara dåligt laddade.
och obalansen kommer att öka med tiden iom att de har lite olika självurladdning
det bästa sättet är att sätta en spänningsbegränsare över varje cell som leder strömmen förbi cellen då max spänning är uppnådd.
då kommer alla att laddas till max.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ingen fara. Det är strikt bara för mätning och har inget som helst att göra med hantering av endera obalans.

Lika som att man jar en termometer i olika rum i huset hemma :)

Hanteringen av ev avikelser ligger i ett helt annat projekt som redan hw är klar och vi pillar just nu med programvaran till.

Och att stoppa ev upp eller urladdning kan spara in en vecka eller för den delen månad tills dess att personen i fråga har tid att manuellt antingen synka om eller för den delen ändra uppbyggnaden så att ev hög eller låg pack får mer eller mindre kapacitet. Då det är till solcells delen så är det ganska stora paket också.
Skriv svar