Hjälp att förstå deltakopplade kondensatorbanker

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Cristinas

Hjälp att förstå deltakopplade kondensatorbanker

Inlägg av Cristinas »

Hej!
Hoppas det är okej att jag frågar om hjälp för en uppgift!

Jag försöker lösa en uppgift där första delen ger en Y-kopplad trefas-impedans till Y-kopplade spänningskällor.
Därifrån skulle den skenbara/aktiva/reaktiva effekten beräknas. För att få ner den reaktiva effekten kopplades en delta-kopplad kondensatorbank parallellt till lasterna och uppgiften frågar om de nya lSl, P och Q. Jag vet att om kondensatorbanken är Y-kopplad är det bara att ta räkna allt i en enfasekvivalent där kondensatorn är parallellkopplad till impedansen och det nya Q blir:
Q = Qz - Qc

Och jag vet att i vanliga fall för att kunna räkna med enfasekvivalenter om du har en deltakoppling måste du göra en delta-Y-transformation där du räknar om impedanserna. Men i denna uppgiften fick jag bara att kondensatorbanken som är deltakopplad ger upphov Q= 6300 var och inget om storleken på kondensatorerna. Hur gör jag för att beräkna nya Q, måste jag inte ta hänsyn till att det är deltakopplat?

/Cristina
alexanderson

Re: Hjälp att förstå deltakopplade kondensatorbanker

Inlägg av alexanderson »

Vid en deltakopplad kondensator är kapacitansen per kondensator 1/3 av vad kapacitansen hade varit för en Y-kopplad vid samma reaktiva effekt.
Alltså 3x10uF deltakopplad, kan ersättas med 3x30uF Y-kopplad.
Skriv svar