endast npn på bryggan?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pixie

endast npn på bryggan?

Inlägg av pixie »

Hejsan!

Jag undrar om jag inte kan använda npn på både övre och nedre delen av en h-brygga, det borde väl funka? Jag skapar ju en ledning till jord genom motorn som jag ska driva och den andra transistorn som sitter efter motorn.
Men ändå ser jag att alla håller på o använder pnp på sourcen och npn på "sinken"

Tacksam för svar!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det funkar finemang. I vissa stärkare är det ju npn på både source och sink så det funkar fint.

Skillnaden är att på npn så aktiveras denh av positiv spänning och med pnp så triggas trissan då spänningen är negativ, eller samma potensial som jord om man har single supply.
pixie

Inlägg av pixie »

Usch det var ju snabbt svarat =), tackar tackar!

Men ok, då ska jag nog köra på det!

Men en annan sak, hur många amp behöver man köra till basen för att bottna? står det i databladet, eller är det relativt det man kör in i C:n?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Behövs inga Amp, bara några volt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tänk dock på att genom att använda NPN för source, så måste styrspänningen på basen vara minst 0,7V högre än motorspänningen.

Och det behövs ström till basen, eftersom transitorer är strömstyrda, och inte spänningsstyrda! och strömmen som behövs till basen är utström/hfe + lite till. Glöm inte motstånd till basen.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Hrmm, om det nu är bipolära transistorer vi snackar om så är det ju precis som pixie skriver; kollektorSTRÖMMEN är proportionell mot basSTRÖMMEN.

Pixie> I databladet hittar du en parameter som heter hFE som är förstärkningsfaktorn.

Ic = hFE * Ib

Detta är lite förenklat och beror på endel andra parametrar och kollektorströmmen är inte linjär mot basströmmen. Men det brukar finnas grafer över hur mycket Ib du behöver för en viss Ic.

Kortfattat: Vid höga Ic är hFE lägre än vid låga Ic.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Får man rekomendera att du kör med MOSFET istället? Dom är betydligt enklare att jobba med när det gäller din app. Speciellt gäller det om du ska syssla med sk. high side drivers
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> rehnmaak

FET är inte alltid lättare att använda om man tänker använda PWM via H-bryggan. Men visst, de har många andra fördelar jämfört med bipolära.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

När är det INTE lättare med MOSFET?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

När gatekapacitancen gör sig märkt, d.v.s. vid höga switchfrekvenser.
pixie

Inlägg av pixie »

okej, jag testade med npn p ovansidan av h-bryggan och... det funkade att köra motorn om jag hade ganska hög spänning, och då jobbade transistorn inom the.. <<tamdamdamdaaaaaam>> forbidden area, muhahahahahhaha!!!... jah.. alltså jag hade ca 1.7 v mellan collector och emmittor, och då är den ju bevisligen inte bottnad, visst?... och jag vill ju köra en 12v motor med en 5v digital signal, så därför ska man köra en npn till basen på en pnp där npn:s emittor är kopplad till GND, visst?

GND --- E(npn)C -- B(pnp)C-- +12V

är detta rätt? =)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ska du inte ha emittern på pnp (effekt trans) kopplad till +12V ???? För du har väl emitteren på npn (effekt trans) kopplad till 0V ?

Edit: Ähh vad sjutton, hur skriver du, först är det npn sen är det pnp? Har du npn eller pnp på höga sidan?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om du har en NPN och en PNP ska det se ut såhär (det är bara halva H-bryggan)

Kod: Markera allt

+12V
         |
         |
         E
       /¯¯¯\
- o---B|PNP|
       \___/
         C
         |
         |
         o
      (MOTOR)
         o
         |
         |
         C
       /¯¯¯\
+ o---B|NPN|
       \___/
         E
         |
         |
        GND
Basen till PNP-trissan måste du jorda för att den ska leda, samt ha en pullup till +12V. Du måste alltså ha en open-collector-styrning till den basen.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

pixie: Mitt tips är att använda en färdig bryggdrivare t.ex.

IR2103 DIL8 50 st/rör 73-430-56

Den kretsen tar hand om snabb drivning av mosfetarna, ser till att de ej leder samtidigt och fixxar även den högre spänning än Vcc som krävs för att driva den höga sidans trissa.

in matar du bara digitala TTL/CMOS 5V nivåer. samt 10V-20V Vcc till själva kretsen. Kretsen är en halvbrygga, använd 2 för full H brygga.
pixie

Inlägg av pixie »

MadModder: Tack för den du :)... ska nog testa det,
med open collector menar du att jag sätter en npn till basen som jag öppnar med typ 5v för att koppla ihop med gnd?

alltså:

gnd--E|npn|C--B|pnp|

Pagge: Tack för tipset! kanske beställer nårra sånna, fast helst vill jag bygga egen först så att jag kan det riktigt, annars kan man ju lika gärna köpa färdiga kretsar, men hur mycket smartare blir man av det?
Men sen när jag typ kan detta så beställer jag nog sånna för det måste vara mycket smidigare att ha på en pcb

Rehnmaak:Jo jag ska ha pnp på ovansidan, men jag visste inte att man skulle vända emittern mot 12V =P
Skriv svar