endast npn på bryggan?
endast npn på bryggan?
Hejsan!
Jag undrar om jag inte kan använda npn på både övre och nedre delen av en h-brygga, det borde väl funka? Jag skapar ju en ledning till jord genom motorn som jag ska driva och den andra transistorn som sitter efter motorn.
Men ändå ser jag att alla håller på o använder pnp på sourcen och npn på "sinken"
Tacksam för svar!
Jag undrar om jag inte kan använda npn på både övre och nedre delen av en h-brygga, det borde väl funka? Jag skapar ju en ledning till jord genom motorn som jag ska driva och den andra transistorn som sitter efter motorn.
Men ändå ser jag att alla håller på o använder pnp på sourcen och npn på "sinken"
Tacksam för svar!
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Tänk dock på att genom att använda NPN för source, så måste styrspänningen på basen vara minst 0,7V högre än motorspänningen.
Och det behövs ström till basen, eftersom transitorer är strömstyrda, och inte spänningsstyrda! och strömmen som behövs till basen är utström/hfe + lite till. Glöm inte motstånd till basen.
Och det behövs ström till basen, eftersom transitorer är strömstyrda, och inte spänningsstyrda! och strömmen som behövs till basen är utström/hfe + lite till. Glöm inte motstånd till basen.
Hrmm, om det nu är bipolära transistorer vi snackar om så är det ju precis som pixie skriver; kollektorSTRÖMMEN är proportionell mot basSTRÖMMEN.
Pixie> I databladet hittar du en parameter som heter hFE som är förstärkningsfaktorn.
Ic = hFE * Ib
Detta är lite förenklat och beror på endel andra parametrar och kollektorströmmen är inte linjär mot basströmmen. Men det brukar finnas grafer över hur mycket Ib du behöver för en viss Ic.
Kortfattat: Vid höga Ic är hFE lägre än vid låga Ic.
Pixie> I databladet hittar du en parameter som heter hFE som är förstärkningsfaktorn.
Ic = hFE * Ib
Detta är lite förenklat och beror på endel andra parametrar och kollektorströmmen är inte linjär mot basströmmen. Men det brukar finnas grafer över hur mycket Ib du behöver för en viss Ic.
Kortfattat: Vid höga Ic är hFE lägre än vid låga Ic.
okej, jag testade med npn p ovansidan av h-bryggan och... det funkade att köra motorn om jag hade ganska hög spänning, och då jobbade transistorn inom the.. <<tamdamdamdaaaaaam>> forbidden area, muhahahahahhaha!!!... jah.. alltså jag hade ca 1.7 v mellan collector och emmittor, och då är den ju bevisligen inte bottnad, visst?... och jag vill ju köra en 12v motor med en 5v digital signal, så därför ska man köra en npn till basen på en pnp där npn:s emittor är kopplad till GND, visst?
GND --- E(npn)C -- B(pnp)C-- +12V
är detta rätt? =)
GND --- E(npn)C -- B(pnp)C-- +12V
är detta rätt? =)
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Om du har en NPN och en PNP ska det se ut såhär (det är bara halva H-bryggan)
Basen till PNP-trissan måste du jorda för att den ska leda, samt ha en pullup till +12V. Du måste alltså ha en open-collector-styrning till den basen.
Kod: Markera allt
+12V
|
|
E
/¯¯¯\
- o---B|PNP|
\___/
C
|
|
o
(MOTOR)
o
|
|
C
/¯¯¯\
+ o---B|NPN|
\___/
E
|
|
GND
pixie: Mitt tips är att använda en färdig bryggdrivare t.ex.
IR2103 DIL8 50 st/rör 73-430-56
Den kretsen tar hand om snabb drivning av mosfetarna, ser till att de ej leder samtidigt och fixxar även den högre spänning än Vcc som krävs för att driva den höga sidans trissa.
in matar du bara digitala TTL/CMOS 5V nivåer. samt 10V-20V Vcc till själva kretsen. Kretsen är en halvbrygga, använd 2 för full H brygga.
IR2103 DIL8 50 st/rör 73-430-56
Den kretsen tar hand om snabb drivning av mosfetarna, ser till att de ej leder samtidigt och fixxar även den högre spänning än Vcc som krävs för att driva den höga sidans trissa.
in matar du bara digitala TTL/CMOS 5V nivåer. samt 10V-20V Vcc till själva kretsen. Kretsen är en halvbrygga, använd 2 för full H brygga.
MadModder: Tack för den du
... ska nog testa det,
med open collector menar du att jag sätter en npn till basen som jag öppnar med typ 5v för att koppla ihop med gnd?
alltså:
gnd--E|npn|C--B|pnp|
Pagge: Tack för tipset! kanske beställer nårra sånna, fast helst vill jag bygga egen först så att jag kan det riktigt, annars kan man ju lika gärna köpa färdiga kretsar, men hur mycket smartare blir man av det?
Men sen när jag typ kan detta så beställer jag nog sånna för det måste vara mycket smidigare att ha på en pcb
Rehnmaak:Jo jag ska ha pnp på ovansidan, men jag visste inte att man skulle vända emittern mot 12V =P

med open collector menar du att jag sätter en npn till basen som jag öppnar med typ 5v för att koppla ihop med gnd?
alltså:
gnd--E|npn|C--B|pnp|
Pagge: Tack för tipset! kanske beställer nårra sånna, fast helst vill jag bygga egen först så att jag kan det riktigt, annars kan man ju lika gärna köpa färdiga kretsar, men hur mycket smartare blir man av det?
Men sen när jag typ kan detta så beställer jag nog sånna för det måste vara mycket smidigare att ha på en pcb
Rehnmaak:Jo jag ska ha pnp på ovansidan, men jag visste inte att man skulle vända emittern mot 12V =P