Borrmaskins steglösa reglerare till vinkelslip?
Borrmaskins steglösa reglerare till vinkelslip?
Hej. Sitter och tycker att jag skulle vara finurlig genom att slakta min gamla mekaniskt döda borrmaskin, överföra dess effektreglage till min vinkelslip så att jag skulle kunna polera golvet med en vettig hastighet.
Är det helt kört att operera in denna på en skarvsladd?
Finns det något bra ställe där jag kan läsa på om symbolerna för kopplingsscheman? För enheten verkar ju vilja skvallra om sin funktion, men jag begriper den inte riktigt.
Är det helt kört att operera in denna på en skarvsladd?
Finns det något bra ställe där jag kan läsa på om symbolerna för kopplingsscheman? För enheten verkar ju vilja skvallra om sin funktion, men jag begriper den inte riktigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Borrmaskins steglösa reglerare till vinkelslip?
Kan bli svårt, då vinkelslipens effekt brukar vara större än en borrmaskin. Varvtalsreglering bör var anpassad för rätt effekt och rätt typ av motor. Motorn i borrmaskinen kan vara en DC.
Håkan
Håkan
Om du inte får användning av borrmaskinsregulatorn så kan jag köpa den.
vinkelslip är byggd för att rotera med hög hastighet (~10 krpm) och därmed ganska liten moment att rotera med - för golvpolering behövs det motsatta - så nej, det är ingen bra ide.
Det finns billackpolerare på tex. biltema för småpengar så det är bättre att titta på en sådan än att försöka bygga av en vinkelslip. eller så hyr man en avsedd maskin för jobbet...
Det finns billackpolerare på tex. biltema för småpengar så det är bättre att titta på en sådan än att försöka bygga av en vinkelslip. eller så hyr man en avsedd maskin för jobbet...
poleringsmaskiner för bil brukar dessutom kosta nästan ingenting på loppisar av nån anledning, jag har en laddninsgbar dito som jag köpte oanvänd i kartong på loppis för 50:- inkl extra batteri, sladddrivna dito har jag sett ännu billigare.
Tack allihop för svaren.
Min plan är ju att försöka ha så lite prylar med så brett spektrum av användningsområde som möjligt. Men jag får väl krypa till korset och inhandla en ny maskin så jag slipper köra en karate kid, wax on, wax off i horisontalt läge.
Som t ex har jag en gammal cykel som jag driver en vattenpump som drar vatten ifrån dammen (som jag pumpar till ett badkar/vattentorn som jag placerat uppe på ett avkapat träd), sen kan den även driva en gammal tvättmaskin jag har utomhus eller en fd handvevad honungslunga. Tittar även på en kortvågsradiosändare som jag vill bygga en cykelgenererator till i framtiden, fanns ju en för Kronans Ra195'a om jag inte minns fel?
@ Persika, jag får fundera på det i någon dag här, hittar jag inget annat jag ev skulle kunna använda den till i slutet på veckan så får du köpa den (förbehållet att du talar om vad du använt den till sen, jag är så jäkla nyfiken av mig
)
Mvh. W
Min plan är ju att försöka ha så lite prylar med så brett spektrum av användningsområde som möjligt. Men jag får väl krypa till korset och inhandla en ny maskin så jag slipper köra en karate kid, wax on, wax off i horisontalt läge.
Som t ex har jag en gammal cykel som jag driver en vattenpump som drar vatten ifrån dammen (som jag pumpar till ett badkar/vattentorn som jag placerat uppe på ett avkapat träd), sen kan den även driva en gammal tvättmaskin jag har utomhus eller en fd handvevad honungslunga. Tittar även på en kortvågsradiosändare som jag vill bygga en cykelgenererator till i framtiden, fanns ju en för Kronans Ra195'a om jag inte minns fel?
@ Persika, jag får fundera på det i någon dag här, hittar jag inget annat jag ev skulle kunna använda den till i slutet på veckan så får du köpa den (förbehållet att du talar om vad du använt den till sen, jag är så jäkla nyfiken av mig

Mvh. W
Jag har en borrmaskin i bra o ha-lådan som är bra mekaniskt, men regulatorn är kass.
Den jag såg på dina bilder liknar jättemycket.
Så, jag har tänkt att ha den till det den är avsedd för. Tyvärr inte så spännande...
Den jag såg på dina bilder liknar jättemycket.
Så, jag har tänkt att ha den till det den är avsedd för. Tyvärr inte så spännande...
-
Du får jättegärna lägga upp bilder/filmer om du har på dessa ting. Det är ju hur roligt som helst att se folk som löser sådanna små dilemman man har i vardagen på just sitt egna sätt 

Jo, jag kan ta och plåta mina alster till sommaren, men påminn mig gärna.
Nu ligger det mesta insvept i presenningar utomhus i väntan på rätt säsong. Har nämligen en byggarbetsplats här hemma då vi snart renoverat färdigt köket, sen ska toaletten göras vid plus en vägg rivas som har fått fuktskador, flytta sovrum osv.
För övrigt har jag märkt en trend hos dom som väntar barn, det blir gärna stressrenoveringar till höger och vänster som om det vore helt omöjligt att fortsätta jobba när ungen väl ploppat ut. Men vad vet jag?

Nu ligger det mesta insvept i presenningar utomhus i väntan på rätt säsong. Har nämligen en byggarbetsplats här hemma då vi snart renoverat färdigt köket, sen ska toaletten göras vid plus en vägg rivas som har fått fuktskador, flytta sovrum osv.
För övrigt har jag märkt en trend hos dom som väntar barn, det blir gärna stressrenoveringar till höger och vänster som om det vore helt omöjligt att fortsätta jobba när ungen väl ploppat ut. Men vad vet jag?

Persika, grunkan är numera din, ids inte grubbla över om jag kommer få någon användning utav den känner jag. Betalar du för portot och förlänger livet för en maskin så är jag nöjder.