Löder jag rätt?
Löder jag rätt?
Hej!
Första inlägget! Och det handlar om första gången jag provade på lödning.
Eftersom sidospegeln på bilen blev bortkörd av en lastbil så fick vi en ny via försäkringen. Dock så fungerade inte BLIS (döda vinkeln-varnare) efter bytet av sidospegeln. Verkstaden menade på att det var ett vanligt fel som utan problem kunde fixas av mig själv.
"Det är bara att plocka bort dörrsidan och så ser du vilken kontakt som är erjad och så löder du ihop kablarna istället".
Problem är att under mina 29 levnadsår aldrig lött (rätt? lödigt?). Så jag har köpt ett billigt kit från Kjell&Co och testat lite i garaget. Jag vill gärna ha tips ifall ni ser något som ser fel ut. Det är ju inga komplicerade saker men jag tänkte att ni som kan det här kanske direkt ser att lödspetsen är för varm eller att kabeln inte blir varm nog.
Tacksam för hjälp och tips innan jag förstör bilen.
Första inlägget! Och det handlar om första gången jag provade på lödning.
Eftersom sidospegeln på bilen blev bortkörd av en lastbil så fick vi en ny via försäkringen. Dock så fungerade inte BLIS (döda vinkeln-varnare) efter bytet av sidospegeln. Verkstaden menade på att det var ett vanligt fel som utan problem kunde fixas av mig själv.
"Det är bara att plocka bort dörrsidan och så ser du vilken kontakt som är erjad och så löder du ihop kablarna istället".
Problem är att under mina 29 levnadsår aldrig lött (rätt? lödigt?). Så jag har köpt ett billigt kit från Kjell&Co och testat lite i garaget. Jag vill gärna ha tips ifall ni ser något som ser fel ut. Det är ju inga komplicerade saker men jag tänkte att ni som kan det här kanske direkt ser att lödspetsen är för varm eller att kabeln inte blir varm nog.
Tacksam för hjälp och tips innan jag förstör bilen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Löder jag rätt?
Håller med adent. Vill du ha krympslang på skarven, så är det bäst att träda på den före lödning. 
Edit: långsam...

Edit: långsam...
Tack för svaren!
Självklart kommer jag ihåg krympslangen
En fråga. Förmodligen en som ni skrattar åt, men måste ändå ställa den så att jag får veta.
Fungerar lödningen endast som ett "klister" för att hålla ihop kablarna, eller skickas signalen som går i kabeln även genom lödningen (själva massan som man har smält dit)? Gissar på att signalen även färdas genom lödning, men vill ändå fråga.
Självklart kommer jag ihåg krympslangen

En fråga. Förmodligen en som ni skrattar åt, men måste ändå ställa den så att jag får veta.
Fungerar lödningen endast som ett "klister" för att hålla ihop kablarna, eller skickas signalen som går i kabeln även genom lödningen (själva massan som man har smält dit)? Gissar på att signalen även färdas genom lödning, men vill ändå fråga.
Koppar leder ca sex gånger bättre än tenn, men det har inte så stor betydelse, när vägen genom tennet är så kort.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Välkommen till forumet och bevarandevärlden! Så mycket kan göras med en bra lödkolv och lite framåtanda.
Dags att sätta punkt för slit och slängsamhället. Vi kan själva, när vi vill!
Dags att sätta punkt för slit och slängsamhället. Vi kan själva, när vi vill!
Perfekt!
Har en fråga till.
Jag ska koppla in en aktiv baslåda i firmabilen och ska då ta signalen från högtalarkablarna (högnivå). Hur löser man en sådan lödning? Ska jag skava bord skyddet (höljet?) på högtalarkabeln, utan att klippa av den, och tvinna dit kabeln som ska gå till baslådan? Som på bilderna jag bifogar. Eller finns det något bättre sätt? Tanken på sockerbit slog mig men försäljaren betonade att jag skulle löda.
Om jag ska göra så som på bilderna, hur löser jag isoleringen? Krypslang funkar ju inte i förgreningen.
Har en fråga till.
Jag ska koppla in en aktiv baslåda i firmabilen och ska då ta signalen från högtalarkablarna (högnivå). Hur löser man en sådan lödning? Ska jag skava bord skyddet (höljet?) på högtalarkabeln, utan att klippa av den, och tvinna dit kabeln som ska gå till baslådan? Som på bilderna jag bifogar. Eller finns det något bättre sätt? Tanken på sockerbit slog mig men försäljaren betonade att jag skulle löda.
Om jag ska göra så som på bilderna, hur löser jag isoleringen? Krypslang funkar ju inte i förgreningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Inget fel på dom skarvarna, hemligheten i all lödning är ju att få tennet att fästa och flyta ut och jag har altid doppat kabeländarna i lödfett som innehåller zinkklorid som är den aktiva ingrediensen att knäcka ev. oxid innan jag lött ihop kablarna och jag har väldigt sällan misslyckats, gamla kablar kan behöva en dutt lödfett extra om inte tennet vill flyta ut men till sist får oxiden ge sig och du verkar ha fått till värmen bra, nåt som kan vara knepigt om man har för klena grejer.
Rätta benämningen är löda - lödde - lött, jag får psykbryt på benämningar som "lödade ihop" och dylikt.
Sen vill jag tipsa om att Biltema har krympslang med lim och även skarvhylsor och övriga kabelskor med krymphylsa och lim i, äntligen säger jag bara så kanske man slipper ligga under nåt släp och gissa vilken kabel som är kassa skarvar på och där det slutar med att man drar om hela skiten.
Rätta benämningen är löda - lödde - lött, jag får psykbryt på benämningar som "lödade ihop" och dylikt.

Sen vill jag tipsa om att Biltema har krympslang med lim och även skarvhylsor och övriga kabelskor med krymphylsa och lim i, äntligen säger jag bara så kanske man slipper ligga under nåt släp och gissa vilken kabel som är kassa skarvar på och där det slutar med att man drar om hela skiten.

Okej, då får jag köpa lödfett så att det blir bra
Och tack för tipset om Biltemas stift och liknande.
Den här produkten (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000018397/) tillsammans med flatstiftshylsor måste ju tillgodose min önskan om att förgrena högnivåsignalen från stereon i bilen via högtalarkabeln till baslådan.

Den här produkten (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000018397/) tillsammans med flatstiftshylsor måste ju tillgodose min önskan om att förgrena högnivåsignalen från stereon i bilen via högtalarkabeln till baslådan.
Observera att lödfett ofta innehåller saker som inte ska användas i elektronik, du vill ha ett elektronikfluss, även om dessa också finns i form av "fett", alltså en tjock pasta.Bimmen skrev:Okej, då får jag köpa lödfett så att det blir braOch tack för tipset om Biltemas stift och liknande.
Den där är bra, under förutsättning att du använder rullkrimpade kabelskor, använder du vanliga klämkabelskor så blir det inte bra i längden, isåfall är lödning bättre.Den här produkten (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000018397/) tillsammans med flatstiftshylsor måste ju tillgodose min önskan om att förgrena högnivåsignalen från stereon i bilen via högtalarkabeln till baslådan.
klämkabelsko = dålig: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000018388/
rullkrimpkabelsko = bra: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000034781/
Varför skulle det inte funka med gammaldags lödfett i elektronik? Jag har vid ett flertal tillfällen av olika anledningar "smörjt" hela kortet innan jag börjat löda och inte tvättat dom efter lödningen och det äldsta som dessutom sitter i en foderfördelare i en ladugård med allt vad det innebär av korrosiv miljö är 30+ år och funkar fortfarande och kortet ser precis likadant ut som när jag smällde igen locket till den lindrigt täta box det sitter i. Det är lödfett med zinkklorid i och burken räcker en livstid. Dessutom funkar det lödfettet på bla. förzinkad plåt, svartplåt och en massa annat svårlött så det har blivit lite universal här.
Okej, man ska nog inte ha det på "täta" kort där det är snålt med utrymme mellan banorna och signalvägar men sådana kort tvättas ju och lackas gärna så där är man ju safe men nån korrosion av lödfett har jag aldrig ens sett. Apropå lacka kort ja, gamla hederliga halvsega motorplasten på spray funkar kan jag meddela.
Okej, man ska nog inte ha det på "täta" kort där det är snålt med utrymme mellan banorna och signalvägar men sådana kort tvättas ju och lackas gärna så där är man ju safe men nån korrosion av lödfett har jag aldrig ens sett. Apropå lacka kort ja, gamla hederliga halvsega motorplasten på spray funkar kan jag meddela.
Okej, fluss alltså. Finns inte det i lödtråden redan? Eller är det bra att tillsätta extra?Glenn skrev: Observera att lödfett ofta innehåller saker som inte ska användas i elektronik, du vill ha ett elektronikfluss, även om dessa också finns i form av "fett", alltså en tjock pasta.
Rullkrimpkabelsko, det var sån jag tänkte använda. Då löder jag väll fast kabeln i öppningen, inte klämmer fast?Glenn skrev:klämkabelsko = dålig: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000018388/
rullkrimpkabelsko = bra: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000034781/