I höstas plockade jag fram mitt ArduinoUno-kit och började sakta testa mig fram. Utnyttjade de färdiga sketcher som kom med och skrev lite egna enkla. Testade med att programmera Atiny85 och en Arduino Nano, eller vad den nu kan heta. Till detta kommer, det som tråden strax ska handla om samt en Arduinoklon som skulle få plats i en pastillask (men som inte gjorde det) och har ett CADat universalkort till Atmega328. Jag har nog fastnat lite ...
Så var det något som fastnade på näthinnan. En Atmegabaserad mini, eller ska man säga mikrosynth - MintySynth. Någon instrumentbyggare i Oregon hade utvecklat en liten tjofräs som rymdes i en pastillburk (Altoids minpastiller). fem rattar, fem knappar och möjlighet att ansluta till MIDI. Egentligen en sekvenser med stora möjligheter att styra det mesta kring. En sådan, vilken Clas Ohlsson skulle benämnt som oumbärlig för sportfiskaren.
Jag beställe mitt kit från Adafruit (och fick betala sura pengar för intullning i Sverige).
Och det är ett kit: blandade komponenter, mönsterkort, en förprogrammerad Atmega och, om man betalar extra, en liten tablettask i plåt. Inget svårt att montera/löda ihop. Pillet var att få till trimpotarna och plexiglasbiten som ska styra upp dem.
När det hela var färdigbyggt och nerpressat i plåtasken fick jag ju testa och det funkade finfint. Fast vid ett senare test funkade ingenting. Inte ens lysdioderna lyste.

DÄRFÖR, ska jag sno ihop en till med diverse komponenter jag beställt och med en ny fräsch Atmega som ska programmeras med synthprogrammet, vilket tillhör kategorin "open code". Dock har ett första försök inte funkat så bra eftersom MIDI-biblioteket inte hittades.
Jaha, hur lägger man till bibliotek? I diverse instruktioner står det bara "... lätt som en plätt, bara inkludera biblioteket ...". Däremot får man tjugo sidor instruktioner hur man ska löda fast ett motstånd. Men nu har jag listat ut det och ska göra nya försök. Dock är målet att få originalsynthen att funka medan den lite större jag börjat snickra på får bli en kul grej till någon av grabbarna (sonen eller sonsonen).
Lite länkar:
MintySynths hemsida
Adafruits köpsida för Mintysynth
Nämnde jag Arduinogrejen som skulle passa i plåtburken?
Altoids minpastiller
Här fanns en bra beskrivning hur man installerar bibliotek inom parentes
Lite bilder:
Om det inte framgått bör det nämnas att projektet går ut på att försöka få igång pastillburkssynthen OCH bygga en likadan i lite större format.
Som vanligt finns här ingen bortre tidsgräns och då är det väl egentligen inte ett projekt utan en process ...