Elinstallation av liten åretruntstuga. KLART
- SeniorLemuren
Elinstallation av liten åretruntstuga. KLART
Jag skall installera el. i en mindre 2 plans nybyggd fastighet. Tvätt. tork, golvvärme, luftvärmepump. spis, ugn, ja med andra ord rubbet. Det finns inga ritningar gjorda bara kundens muntliga önskemål så jag behöver ett bra gratisprogram för att fixa till ritningar på det hela. Tips?
Senast redigerad av SeniorLemuren 1 februari 2017, 10:49:42, redigerad totalt 1 gång.
Re: Elinstallation av liten åretruntstuga.
QElectroTech ska klara av detta. Har inte hunnit testa det fullt ut själv än men jag har ambition om att göra det inom en snar framtid.
Programmet är fritt och tillgänglig för linux, windows och mac.
Programmet är fritt och tillgänglig för linux, windows och mac.
- SeniorLemuren
Haha, ja jag har varit pensionär i tio år nu så jag tyckte det var bäst att börja jobba igen. Jag arbetar halvtid i egen regi. Inte enbart med installationsarbete, jag håller just nu på med snickeriarbeten i samma fastighet. Min pension ville inte riktigt räcka till så det blev att börja jobba igen.säter skrev:Jobbar du halvtid som elektriker?

Jag provade precis QElectroTechs portabla version. Inte fulländad än, men helt klart lovande. Lite långsamt att starta upp men det kan ju bero på att det är en "portabel" version.
Annars har jag kört ProfiCAD, som också finns som gratisvariant med begränsningen max 3 sidor per projekt.
Är man lite van och mestadels håller sig till att rita standardritningar tror jag mest på QElectroTech, det lär gå snabbare. ProfiCAD tar mer tid men kan göra mer specialgrejer.
Annars har jag kört ProfiCAD, som också finns som gratisvariant med begränsningen max 3 sidor per projekt.
Är man lite van och mestadels håller sig till att rita standardritningar tror jag mest på QElectroTech, det lär gå snabbare. ProfiCAD tar mer tid men kan göra mer specialgrejer.
- FormerMazda
Förlåt för OT, och detta är helt ok att inte svara på, men:
Att pensionsspara är väl en given sak, och se till att min arbetsgivare betalar bra pension medmera. Men jag har uppfattningen att du är en smart man som säkert har sparat för pension på nåt vis. Så hur kunde det "gå snett"?
Hoppas inte frågan ses som kritik, är bara nyfiken på vad jag kan göra själv för att ha det bra som äldre.
För en som är 35, vad kan jag göra för att inte hamna i den sitsen?Min pension ville inte riktigt räcka till så det blev att börja jobba igen.
Att pensionsspara är väl en given sak, och se till att min arbetsgivare betalar bra pension medmera. Men jag har uppfattningen att du är en smart man som säkert har sparat för pension på nåt vis. Så hur kunde det "gå snett"?
Hoppas inte frågan ses som kritik, är bara nyfiken på vad jag kan göra själv för att ha det bra som äldre.
-
Allt du lägger i pensionssystemet innebär att det skriver ut en skuldsedel till dig.
Det är vad det orange kuvertet betyder
Dagens pensionärer får nämligen sin pension betald av det du och jag betalar in.
(Gäller ej privat sparade tillgångar)
Så utöver beloppen som sådana, som är beroende av inkomst och arbetade år och ev tillägg, fundera på vad som kommer hända om 35-40 år när du går i pension, oljan som driver vår konsumptionsekonomi är fem gånger så dyr osv i förhållande till ett papper som det står att du skall få xxxxx kr i pension.
Nu säger jag inte att det är så för Seniorlemuren, utan bara att dagens 40/50 talister lever i en värld som inte kommer vara likadan när 70/80 talisterna är lika gamla.
För övrigt borde detta gå att bryta ut o lägga i övrigt. Saknar vi inte en privatekonomitråd? Eller blir det bara pajkastning o politik?
Det är vad det orange kuvertet betyder
Dagens pensionärer får nämligen sin pension betald av det du och jag betalar in.
(Gäller ej privat sparade tillgångar)
Så utöver beloppen som sådana, som är beroende av inkomst och arbetade år och ev tillägg, fundera på vad som kommer hända om 35-40 år när du går i pension, oljan som driver vår konsumptionsekonomi är fem gånger så dyr osv i förhållande till ett papper som det står att du skall få xxxxx kr i pension.
Nu säger jag inte att det är så för Seniorlemuren, utan bara att dagens 40/50 talister lever i en värld som inte kommer vara likadan när 70/80 talisterna är lika gamla.
För övrigt borde detta gå att bryta ut o lägga i övrigt. Saknar vi inte en privatekonomitråd? Eller blir det bara pajkastning o politik?
- SeniorLemuren
Det gamla pensionssystemet som jag är uppväxt med krävde inte någon eget sparande. Min pension skulle gett mig mer än dubbelt så mycket mot vad jag har idag efter att Persson "lånade" drygt 300 miljarder ur pensionsfonderna och gjorde om systemet, då var det redan försent för oss 40-talister att börja spara.FormerMazda skrev:Förlåt för OT, och detta är helt ok att inte svara på, men:För en som är 35, vad kan jag göra för att inte hamna i den sitsen?Min pension ville inte riktigt räcka till så det blev att börja jobba igen.
Edit: Nu blev det plötsligt politik av min elinstallationsfråga. Bäst att sluta här med den diskussionen. Jag har fått svar på vilken programvara jag kan använda och nöjer mig med det.
Re: Elinstallation av liten åretruntstuga. KLART
Japp nu blev det politik.
Du har fel i din fakta.
http://www.bt.se/debatt/har-inte-stulit ... ssystemet/
Du har fel i din fakta.
Man trodde ju att det skulle räcka med 10 års hårt arbete.
Sedan vart reglerna ändrade.
Sedan vart reglerna ändrade.
- FormerMazda
Från 0-politik i 2 svar!
Men ok, då kommer inte den frågan kunna besvaras utan politik helt enkelt.
Tack ändå för de svar som kom, och OT? OTroligt OT. Men jag kände att ursprungsfrågan var besvarad och hoppades kunna fråga Senioren om råd när ämnet iallafall lite var på tal.

Men ok, då kommer inte den frågan kunna besvaras utan politik helt enkelt.
Tack ändå för de svar som kom, och OT? OTroligt OT. Men jag kände att ursprungsfrågan var besvarad och hoppades kunna fråga Senioren om råd när ämnet iallafall lite var på tal.
Ett större insatt kapital som förräntar sig ger mer avkastning att fördela till förmånstagarna, finns inga vägar runt det.danei skrev:Japp nu blev det politik.
Du har fel i din fakta.
Du får glädja dig åt de positiva sidoeffekterna istället, pizza är nu 35% billigare i Malmö än i Sthlm, undra varför.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ ... io-i-malmo
-
Det är inte för att det blivit billigare i Malmö, bara att svart arbetskraft hållt nere prisökningarna.
Officiellt har vi haft låg inflation länge, men i realiteten är det ju bara snack då man ser vad en lunch på stan, avgifte r o räkningsr betingar osv.
Antagligen för att få en anledning till att dumpa räntan (o trycka massor av pengar) vilket
a) håller liv i bostadsmarknaden så de folkvalda slipper ta obehagliga beslut
b) kronan går ut i bottem så exportindustrin överlever och arbetslösheten inte går intopp, och status quo kan bibehållad (se ovan gällande folkvalda)
Officiellt har vi haft låg inflation länge, men i realiteten är det ju bara snack då man ser vad en lunch på stan, avgifte r o räkningsr betingar osv.
Antagligen för att få en anledning till att dumpa räntan (o trycka massor av pengar) vilket
a) håller liv i bostadsmarknaden så de folkvalda slipper ta obehagliga beslut
b) kronan går ut i bottem så exportindustrin överlever och arbetslösheten inte går intopp, och status quo kan bibehållad (se ovan gällande folkvalda)
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Kom igen nu grabbar, håll er ifrån politiken, iaf i denna tråd, annars slutar det med att en intressant tråd låses.