Roterande skiva, med varvtalsreglering
Roterande skiva, med varvtalsreglering
Hej!
Jag behöver en roterande skiva för ett litet hobbyprojekt hemma.
Jag har tänkt att det räcker med en elmotor typ 200-500 watt. Den ska ha en axel som roterar med en påmonterad skiva. På skivan ska jag sedan sätta en större skiva men det är ett annat problem.
Kraven jag har är att hastigheten ska kunna regleras från 0 och uppåt gärna steglöst, man ska kunna sitta en bit bort (sladd el trådlös varvtalsreglering) och styra. Ett annat krav är att det ska fungera hemma i ett vanligt eluttag 230V.
Tänkte först att använda en bänkslip men har läst i andra trådar här att de inte verkar vara lämpliga för varvtalsreglering.
Jag är inte särskilt priskänslig men grejorna bör gå att köpa i vanliga butiker. Tänkte att jag skulle skruva ihop detta själv. Har kollat runt lite i olika butiker men hittat inget som är självklart.
Är ny här så jag ber om ödmjukhet inför min frågeställning.
Jag behöver en roterande skiva för ett litet hobbyprojekt hemma.
Jag har tänkt att det räcker med en elmotor typ 200-500 watt. Den ska ha en axel som roterar med en påmonterad skiva. På skivan ska jag sedan sätta en större skiva men det är ett annat problem.
Kraven jag har är att hastigheten ska kunna regleras från 0 och uppåt gärna steglöst, man ska kunna sitta en bit bort (sladd el trådlös varvtalsreglering) och styra. Ett annat krav är att det ska fungera hemma i ett vanligt eluttag 230V.
Tänkte först att använda en bänkslip men har läst i andra trådar här att de inte verkar vara lämpliga för varvtalsreglering.
Jag är inte särskilt priskänslig men grejorna bör gå att köpa i vanliga butiker. Tänkte att jag skulle skruva ihop detta själv. Har kollat runt lite i olika butiker men hittat inget som är självklart.
Är ny här så jag ber om ödmjukhet inför min frågeställning.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Roterande skiva, med varvtalsreglering
Hej och välkommen till forumet!
Nu har du redan givet ett svar, 200 - 500 W utan att tala om vad syftet skall vara.
Beskriv gärna vad du vill ha hjälp med, inte svaret!
Nu har du redan givet ett svar, 200 - 500 W utan att tala om vad syftet skall vara.
Beskriv gärna vad du vill ha hjälp med, inte svaret!

beror lite på annat med men det smidigaste är en trefasmotor och en frekvensomformare med 230v in
sedan får man svarva en sak till axlen som gör det möjligt att skruva fast en skiva
men det beror som sagt på vilka krav man har på rubbet
sedan får man svarva en sak till axlen som gör det möjligt att skruva fast en skiva
men det beror som sagt på vilka krav man har på rubbet
-
En bra fråga är ju om du behöver varvtalsreglering? Dvs om samma, inställt varvtal måste hållas vid olika belastning.
En anna fråga är om det krävs stort moment när skivan belastas.
200 - 500 W eleketriskt nedreglerad till att göra 100 v/m blir ju svag och kommer att säcka direkt vid last.
Med en växellåda från ex 3000 v/m till 100 v/m blir den råstark.
Du måste speca vridmomentet istället för motorns effekt.
Krävs konstant varvtal krävs en PID regulator med återföring, dvs en tachometer krävs.
Roy
En anna fråga är om det krävs stort moment när skivan belastas.
200 - 500 W eleketriskt nedreglerad till att göra 100 v/m blir ju svag och kommer att säcka direkt vid last.
Med en växellåda från ex 3000 v/m till 100 v/m blir den råstark.
Du måste speca vridmomentet istället för motorns effekt.
Krävs konstant varvtal krävs en PID regulator med återföring, dvs en tachometer krävs.
Roy
Oj vad snabbt jag fick svar (eller fler frågor)!
Lasp: jag vill ha en axel som roterar steglöst från stillastående till max, med typ en dimmerliknande sak. 200-500 W är en uppskattning av vad jag tror behövs, tror nämligen inte att det behövs så mycket kraft som i en rejäl borrmaskin. Men självklart vore det bra om jag kunde byta ut den till en kraftigare men behålla resten av komponenterna.
Grym: det låter bra det du skriver, men vilka delar behöver jag då köpa och hur kopplas dessa samman? Är det görbart för en amatör?
Bjaellerud: jag vill kunna öka och minska axelns rotationshastighet men bibehålla samma kraft, dvs. belastningen kommer att vara lika stor oavsett hastighet. Förslag?
lond: tack för filmtipset. Helt ärligt förstod jag knappt syftet med det roterande och vinklade bordet förrän det var färdigt. Men schysst filmkvalitet. Hela anordningen kändes ganska invecklad för mina behov.
Lasp: jag vill ha en axel som roterar steglöst från stillastående till max, med typ en dimmerliknande sak. 200-500 W är en uppskattning av vad jag tror behövs, tror nämligen inte att det behövs så mycket kraft som i en rejäl borrmaskin. Men självklart vore det bra om jag kunde byta ut den till en kraftigare men behålla resten av komponenterna.
Grym: det låter bra det du skriver, men vilka delar behöver jag då köpa och hur kopplas dessa samman? Är det görbart för en amatör?
Bjaellerud: jag vill kunna öka och minska axelns rotationshastighet men bibehålla samma kraft, dvs. belastningen kommer att vara lika stor oavsett hastighet. Förslag?
lond: tack för filmtipset. Helt ärligt förstod jag knappt syftet med det roterande och vinklade bordet förrän det var färdigt. Men schysst filmkvalitet. Hela anordningen kändes ganska invecklad för mina behov.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Varför inte ge raka svar på frågor?
Ar det hemligt det du vill göra?
Ar det hemligt det du vill göra?
Lite hemligt kanske, vill helst inte berätta hela grejen redan nu iallafall. Det hela handlar om att sätta en stor skiva på axeln när resten är klart. Denna skivas motiv spelar nog mindre roll för elektroniken. Får jag allt att fungera så kan jag berätta så klart.
-
Handborrmaskiner har oftast seriemotor och är lämpliga för vartalsreglering.
-
Motorer för ventilation i bilar är oftast seriemotorer och är lämpliga för varvtalsreglering. Den kraftigaste jag hittade på bilskroten var på 360W. 12V 30A.
Tror nog att alexanderson menar DC-motor, inte seriemotor.
/// Marcus
/// Marcus
- prototypen
Seriemotor sitter oftast i sladdhandverktyg typ borrmaskiner och cirkelsågar.
Seriemotorn går att köra på både likström och växelström.
Seriemotorn har elektromagnet i statorn.
DC motorn har för det mesta permanentmagneter i statorn, annars väldigt lik seriemotorn.
Protte
Seriemotorn går att köra på både likström och växelström.
Seriemotorn har elektromagnet i statorn.
DC motorn har för det mesta permanentmagneter i statorn, annars väldigt lik seriemotorn.
Protte
- prototypen
Men om vi får veta vilket vartal som är optimalt, är det som
en LP spelare eller
En EP spelare eller
en stenkakespelare eller
En CD spelare eller ska upp till en
52x CD?
Ska skivan var 10 cm eller 100 cm
Ska axeln vara vertikal?
Protte
en LP spelare eller
En EP spelare eller
en stenkakespelare eller
En CD spelare eller ska upp till en
52x CD?
Ska skivan var 10 cm eller 100 cm
Ska axeln vara vertikal?
Protte
Vilken svängmassa är det frågan om på skivan?Fredriik skrev:Det hela handlar om att sätta en stor skiva på axeln när resten är klart. Denna skivas motiv spelar nog mindre roll för elektroniken.