Kylen är för varm.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Kylen är för varm.

Inlägg av newbadboy »

Har ställt kylen på 2 grader på fronten. Men den går bara ner till 5 grader som minst.

Finns det något att göra? Såg att baktil på kompressorns kopplingsdosa finns det typ två svarta plastskruvar. Kolla på bilden. De är precis ovanför den vita kabeln.

Vad ställer man på dessa skruvar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Kylen är för varm.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Flödet! Men inte för att vara sån ! Men damm minskar förmågan att växla kraftigt! Där kan du säkert finna till någon grad!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

På den jag har justarar motsvarande skruvar kablarnas dragavlastning.

Dosan är en koppingsbox för kabeln upp till termostaten. Den innehåller även ett PTC-motstånd som ger ström till kompressorns startlindning precis när strömmen koplas på. Sedan blir det varmt och bryter till största delen. En gång i tiden fanns motsvarande för avmagnetisering av färgtv-rörens skuggmask.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Och varför skall man gå ner i temp.så pass? Det normala är väl 4-6 grader.
Annars skulle jag tippa själva termostaten. Det hade jag på min i somras.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Om kylförmågan inte räcker för att få ner temperaturen så kommer termostaten att kalla på kompressorn och den kommer då att gå hela tiden.
Dvs om kompressorn går ständigt utan att få ner temp, ja då är felet att finna i neddammad kondensor eller förvagad kompression i kompressorn.

Dammsugare för att tugga rent kondensorn är medicinen, ev får man ta till en borste.

Startar och stoppar kompressorn som om den reglerar temperaturen till 4 - 5 C istället för de 2 C di ställt in, ja då är ju felet i termostaten.

Sen har vi fenomenet att temperaturen kan bli olika på olika ställen i kylen, dvs där kylens egen termostat sitter kanske där det verkligen är den inställda tempen, men där du mäter kan det vara någon annan temp.

Kanske dörrpackningen läcker och släpper in värme vid din mätare.

Mäter du temp med kylens egen termometer kan felet finns i både den och termostaten.
Medicinen då är separat temperaturmätare.

Roy
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Lasp skrev:Flödet! Men inte för att vara sån ! Men damm minskar förmågan att växla kraftigt! Där kan du säkert finna till någon grad!
Har damsugat. Hjälpte inte.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

breflabb skrev:Och varför skall man gå ner i temp.så pass? Det normala är väl 4-6 grader.
Annars skulle jag tippa själva termostaten. Det hade jag på min i somras.

För att jag vill ha min dricka kall.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Bjaellerud skrev:Om kylförmågan inte räcker för att få ner temperaturen så kommer termostaten att kalla på kompressorn och den kommer då att gå hela tiden.
Dvs om kompressorn går ständigt utan att få ner temp, ja då är felet att finna i neddammad kondensor eller förvagad kompression i kompressorn.

Dammsugare för att tugga rent kondensorn är medicinen, ev får man ta till en borste.

Startar och stoppar kompressorn som om den reglerar temperaturen till 4 - 5 C istället för de 2 C di ställt in, ja då är ju felet i termostaten.

Sen har vi fenomenet att temperaturen kan bli olika på olika ställen i kylen, dvs där kylens egen termostat sitter kanske där det verkligen är den inställda tempen, men där du mäter kan det vara någon annan temp.

Kanske dörrpackningen läcker och släpper in värme vid din mätare.

Mäter du temp med kylens egen termometer kan felet finns i både den och termostaten.
Medicinen då är separat temperaturmätare.

Roy
Kompressorn går inte hela tiden, så det är nog ok. Ska kolla tempen på fler ställen.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Ibland beror dålig kyla faktiskt på för bra kyla 8)
Dvs att det blir isbildning på kylslingan vilket leder till sämre luftflöde och kylning osv.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Inte ovanligt att sensorn till termostaten sitter på förångaren, just för att den ska känna att förångaren kommit upp till några plusgrader innan kompressorn startar igen.
Detta dels för att isen ska hinna smälta och dels som tidsfördröjning så kompressorn hinner tryckutjämna innan omstart, den orkar inte igång om den har mottryck.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Alright kollar det också. Ska bara ta mig i kragen.
Skriv svar