Hjälp med nixieklocka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xobust

Hjälp med nixieklocka

Inlägg av xobust »

Tjena Elektronikforum!

Jag införskaffade nyligen ett nixieklock-kit att bygga ihop som ett projekt.
Efter en dags hårt arbete (och en trasig lödstation) så var den färdig.

Problemet är att den inte riktigt fungerar som den ska. Två av tuberna visar ingenting och två andra tuber tänder alla siffror då 0 eller 7 ska vara tända.
Jag har försökt att kontrollera spänningen för den signalen som styr de två avstängda tuberna (ANODE3) och den ser ut att vara negativ i jämförelse med gnd :?:

Jag är en nybörjare när det gäller elektronik, men jag förstår grunderna och har en multimeter till hands.
Skulle uppskatta om någon gav mig lite ledning i hur jag ska felsöka och fixa problemen :D

Bilder
IMG_20170125_213041.jpg
IMG_20170125_213156.jpg
IMG_20170125_213209.jpg
IMG_20170125_213217.jpg

Manual; kretscheman finns på sista sidorna.

Tack på förhand :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av xobust 25 januari 2017, 22:11:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Hjälp med nixieklocka

Inlägg av Purre »

"Your client does not have permission to get URL"

Troligen bättre att ladda upp bilderna direkt på forumet istället för att länka till någon googletjänst.
xobust

Inlägg av xobust »

Fixat
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Välkomen till forumet!

Börja med att kontrollera så alla lödningar verkligen är OK och att det inte finns bryggor, samt givetvis att alla komponenter är rätt monterade. Även korten med rören på skall givetvis kontrolleras. Både visuellt och med resistansmätning. Kortslutning i rör är sällsynt men möjlig.

Du kan även prova med endast ett rör åt gången och fungerar detta sätta i ytterligare ett tills felet kommer. De rören som inte lyser kan ha läckt in luft. Flytta dem till en position där rören lyser och är de fortfarande mörka är de troligen kass.

Krävs det mer felsökning kan Du dra upp processorn och katoddrivaren ur socklarna och pröva om det går att styra alla siffrorna genom att bygla katod mot jord och highside driverns ingång mot +5V. Var givetvis försiktig med tanke på spänningen.
Här skrev jag en massa blaj. Dessvärre används processorn för att generera spänningen till rören så ovanstående fungerar inte.

Saknar Du kunskap för ovanstående kan Du knappast hitta felet själv. Fungerar detta så krävs det utöver kunskap även ett oscilloskop för att kunna säga vad som är sönder. Då blir det till att be någon annan om hjälp att få igång den.

Du kan givetvis också byta komponenter planlöst och hoppas på det bästa. Allt utom processorn är det bara att köpa där Du kan få tag på dem. Processorn är förprogrammerad och måste köpas från byggsatstillverkaren.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det hela kompliceras av att nixierören är multiplexade.
xobust

Inlägg av xobust »

Inget av rören är trasiga. Rören monteras på små extension boards som går att flytta runt.

Jag ska försöka kontrollera alla lödningar och komponenter. Har ni några tips på hur man försäkrar sig om att en lödning är bra?

Kan nog få tillgång till ett oscilloskop på ett eller annat sätt, lär mig gärna hur man använder ett sådant. Det finns
förmodligen några på KTH där jag studerar. För att felsöka antar jag att man försöker följa signalernas gång och leta efter platser där den bryts.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag kan med 100% säkerhet säga att det finns några oscilloscope på KTH ja ;)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du kollar lödningarna med ett förstorinigsglas. Tennet skall ha flutit ut mot både kort och komponent och givetvis inga tennbryggor som kortsluter.

Lödningarna är OK för att vara Ditt första bygge. Ser ut att ha stänkt lite, Du kanske har en för varm kolv? Som hobbyist kan du sk*ta i RoHS och använda riktigt 60/40 lod. Det är mycket bättre på alla sätt. Lödningarna är matta så det ser ut att vara blyfritt miljösurrogat Du har använt.

Sammanblandningen av siffror beror troligen på lödbryggor eller annan form av kortslutning. Dessa kan finnas var som helst mellan rören och katoddrivaren (fyrkantiga IC'n), även på rörens små kort. Resistansmät med rören på plats om Du inte ser något. Alternativet är en trasig katoddrivare.

Fungerar alla rören så beror de två som inte lyser med all säkerhet på att Du har en high side driver som inte fungerar. Kontrollera allting kring denna extra noggrannt. Även att transistorerna är hela. Drivning ut från processorn kan Du se med multimetern, den skall visa någon volt på pinnen som driver den. Resistansmät för kortslutning utan processorn isatt om den är noll innan Du anser denna vara kass.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Kolla om felet flyttar sig med extensionkorten åxå, kan ju vara nåt av dem.
Ta reda på vilka pinnar på rören som tillhör de siffror som lyser samtidigt, och kolla efter kortslutningar mellan dem.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Har inte tid att kolla ordentligt, men enbart baserat på komponenttrycket på IC3, så ser den ut att vara monterad fel i sockeln.
Kanske värt att att dubbelkolla med verkligheten i alla fall.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Om det nu är denna så är den rättvänd tycker jag. Men ja jag kan hålla med om att den ser ut att sitta upp och ner.

http://www.pvelectronics.co.uk/kits/qtc/qtc_v10a.pdf
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Här syns det bättre hur trådskaparen har vänt sin krets.
Felvänds denna är jag hyfsat helsäker på att rören inte alls skulle reagera på signaler från prosessorn.
nixiechip.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xobust

Inlägg av xobust »

Marta skrev: Lödningarna är OK för att vara Ditt första bygge. Ser ut att ha stänkt lite, Du kanske har en för varm kolv? Som hobbyist kan du sk*ta i RoHS och använda riktigt 60/40 lod. Det är mycket bättre på alla sätt. Lödningarna är matta så det ser ut att vara blyfritt miljösurrogat Du har använt.

Sammanblandningen av siffror beror troligen på lödbryggor eller annan form av kortslutning. Dessa kan finnas var som helst mellan rören och katoddrivaren (fyrkantiga IC'n), även på rörens små kort. Resistansmät med rören på plats om Du inte ser något. Alternativet är en trasig katoddrivare.

Fungerar alla rören så beror de två som inte lyser med all säkerhet på att Du har en high side driver som inte fungerar. Kontrollera allting kring denna extra noggrannt. Även att transistorerna är hela. Drivning ut från processorn kan Du se med multimetern, den skall visa någon volt på pinnen som driver den. Resistansmät för kortslutning utan processorn isatt om den är noll innan Du anser denna vara kass.
Jag använde faktiskt 60/40 lod från Kjell. Använde tidigare blyfritt och de var ett helvete att få det att smälta ibland. Hittade inga riktlinjer för vilken temperatur man ska använda så jag började med 300 C och sänkte sedan till 200-250 beroende på storlek av komponent. Jag ska försöka använda lägre temperatur då jag förstört en spets p.g.a. att jag använt för hög temperatur. Jag har även ersatt transistorerna längs anod signalen (Q10 och Q7) men de hjälpte inte.

Tack för alla tips, när jag kommer hem så ska jag noggrant leta efter något fel.
Magnus_K skrev:Har inte tid att kolla ordentligt, men enbart baserat på komponenttrycket på IC3, så ser den ut att vara monterad fel i sockeln.
Kanske värt att att dubbelkolla med verkligheten i alla fall.
Jag har försökt att placera kretsarna åt rätt håll enligt markeringarna. Det konstiga är att texten på mikroprocessorn är vänd åt ett annat håll.
Jag tvivlar dock på att jag skulle få någon utsignal överhuvudtaget om den är felvänd.
xobust

Inlägg av xobust »

Goda nyheter!
Jag hittade en kortslutning på ett av rör-korten och nu ser alla siffror lika bra ut :D

Jag upptäckte också något udda om jag mäter spänningen mellan gnd och R14 (Den som ligger på anodsignalen från processorn controllern)
så tänds en av de avstängda tuberna. Min multimeter visar också -2 v :humm:
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Nixierör / glimlampor behöver endast små strömmar för att tända.
Skriv svar