Hjälp med nixieklocka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xobust

Hjälp med nixieklocka

Inlägg av xobust »

Tjena Elektronikforum!

Jag införskaffade nyligen ett nixieklock-kit att bygga ihop som ett projekt.
Efter en dags hårt arbete (och en trasig lödstation) så var den färdig.

Problemet är att den inte riktigt fungerar som den ska. Två av tuberna visar ingenting och två andra tuber tänder alla siffror då 0 eller 7 ska vara tända.
Jag har försökt att kontrollera spänningen för den signalen som styr de två avstängda tuberna (ANODE3) och den ser ut att vara negativ i jämförelse med gnd :?:

Jag är en nybörjare när det gäller elektronik, men jag förstår grunderna och har en multimeter till hands.
Skulle uppskatta om någon gav mig lite ledning i hur jag ska felsöka och fixa problemen :D

Bilder
IMG_20170125_213041.jpg
IMG_20170125_213156.jpg
IMG_20170125_213209.jpg
IMG_20170125_213217.jpg

Manual; kretscheman finns på sista sidorna.

Tack på förhand :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av xobust 25 januari 2017, 22:11:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Hjälp med nixieklocka

Inlägg av Purre »

"Your client does not have permission to get URL"

Troligen bättre att ladda upp bilderna direkt på forumet istället för att länka till någon googletjänst.
xobust

Inlägg av xobust »

Fixat
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Välkomen till forumet!

Börja med att kontrollera så alla lödningar verkligen är OK och att det inte finns bryggor, samt givetvis att alla komponenter är rätt monterade. Även korten med rören på skall givetvis kontrolleras. Både visuellt och med resistansmätning. Kortslutning i rör är sällsynt men möjlig.