Proffs-jobb

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BjörnO

Proffs-jobb

Inlägg av BjörnO »

Har fått kök och badrum renoverade på landet. När elektrikern var färdig fungerade inte lyset i någonstans i huset. Tre besök senare fungerade allt (påstod han). Jag fick dock inte igång fläkten i badrummet.
Ytterligare kontakt med elektrikern som snackade om "fjärrkontroll". När jag frågade efter bruksanvisning fick jag svaret "vadå?"
Det blev att söka på internet i stället. Den aktuella fläkten styrs med en APP! Koden till appen finns på fläktens baksida.
När jag lossade fläkten för att läsa koden såg jag ledningar som hängde i ventilationstrumman och att fläkten tydligen gått sönder vid monteringen och att man sedan försökt laga den med sättlim, se bilderna.
Strömbrytaren på väggen är inte inkopplad.
Nu ska jag begära att byggfirman skickar en RIKTIG elektriker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Proffs-jobb

Inlägg av breflabb »

I vilket land har han köpt certifikatet? Om han har något sådant.
SKREMMANDE :humm: Dessutom skulle jag begära skadestånd
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

I lufttrumman ser det ut som dom har borrat, det är väl asbets idom där? Asbets är bra så länge man ger f*n at pilla på det.

Hade du valt fläkten?
Skulle inte vilja ha en som man behöver en app till. Visst man kanske ställer in den en gång så är der väl ok.
Fläkten sitt väl i RÄTT våtzon om den sitter i badrummet. Du får googla fram vilka zoner som gäller.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Många elolyckor har inträffat pga felaktig installation i våtrum...
Jag hoppas att du inte betalt fakturan ännu.

Dom kommer förmodligen att förhala i evighet och stöta på för att slippa åtgärda.

Min rekommendation är att göra följande:
Ta in en besiktningsman som inspekterar ALL el och vvs som den aktuella firman varit i närheten av.
Begär pris av en riktig firma vad det skulle kosta att åtgärda.
Betala fakturan med avdrag för denna summa.
Skriv ett brev och berätta varför du innehållit pengar med kopia på besiktningsprotokollet och meddela att dom har en månad på sig att åtgärda med behörig personal annars låter du någon annan göra det.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Förutom allt ovan så hade jag även direkt anmält de till elsäkerhetsverket (eller vilka som nu håller i detta) för att få de att kolla upp så de som jobbar där verkligen ens har el-behörighet. Hade nog sedan även tagit ett snack med allmänna reklamationsnämnden för att höra vad de säger om det skulle komma dit, vilket kanske inte är en ren omöjlighet, hur man bör gå vidare då de som sagt säkerligen kommer att förhala som fasen för att få dig att till slut skita i dom, hårt mot hårt är det som gäller.

Tre besök senare

Skulle anmält det direkt redan första gången. Alla som jobbar på en auktoriserad elfirma skall ha expertisen och utbildningen att veta exakt hur el kopplas och definitivt baskunskaper som att koppla in en fläkt i ett våtrumsutrymme, när så inte verkar vara fallet undrar man om dom ens har behörighet.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

En entreprenör har rätt att rätta sina fel upp till 3 gånger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja fast han får ju knappast skicka personal utan rätt behörighet för att rätta felen.
Uppenbarligen har dom ju även glömt 'kontroll före idrifttagning' samt funktionsprov och gjort minst fyra fel bara av det lilla man kan se på bilderna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det enda vettiga är att ta dit en besiktningsman, hålla inne med betalningen för det som skall besiktas.
Skicka protokollet till entreprenören i fråga och kräva att det åtgärdas inom en viss tid.
Åtgärdas det inte, kommer annan entreprenör att rätta till felen och mellanskillnaden samt alla besiktningskostnader kommer att debiteras den ursprungliga entreprenören.
Meddela entreprenören att eventuella efterbesiktningar kommer att debiteras entreprenören.
När entreprenören åtgärdat det, så skall det besiktas på nytt.

Finns det något kontrakt/ordererkännande eller dåligt, i så fall vilka leveransbestämmelser gäller?

Samt, naturligtvis, El-installatören skall anmälas till Elsäkerhetsverket.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Den personen som kopplar behöver (dumt nog) INTE vara behörig elektriker, vilket ju har diskuterats här flertalet gånger.

Däremot får han ju inte sakna kunskapen och givetvis inte göra fel, och om personen som kopplar inte är behörig så utgår jag ifrån att den som hade behörighet och ansvaret kan råka illa ut.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det har fungerat mer eller mindre problemfritt med det gamla systemet det senaste halvseklet (eller när nu dessa regler infördes), och ja all installation enligt det gamla systemet utförs på den behöriga elektrikerns personliga ansvar.
De nya reglerna som införs är det väl person-certifikat som gäller, vill jag minnas.

Man är inte bättre elektriker bara för att man är behörig, då något faktiskt kunskapskrav inte finns.
Kraven är att man "jobbat" en viss minimi tid med installationer samt har en lägsta teoretisk utbildning, att man sedan kan något, tas ingen hänsyn till.
Dock är det ju så att efter lärlingstiden, så för att få ut sitt yrkes-certifikat, så avläggs prov, både teoretiska och praktiska, men det har inget att göra med behörigheterna, snarare vilken lön man får.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Ser ut att vara en Pax Calima, satte en sån i mitt badrum.

Den styrs med app, eller rättare sagt konfigureras med app, man kan ställa in flöden vid olika fall (grund, ljus och fukt).
Dock tappar den minnet vid strömavbrott, så då får man koppla upp med appen igen.

Jag hade inte accepterat varken installation eller den defekta produkten.
Detta påminner mig om varför jag inte litar på hantverkare längre.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Jag litar inte heller ett dugg på hantverkare, för ett par år sen kopplade en behörig elektriker in 400 volt AC i en datafodervagn där det skulle vara 24v DC vilket stod klart och tydligt på skenan. Tur i oturen var att inget började brinna mer än strömförsörjning och minnet och då det var gamla grejer så fanns inga reservdelar heller men eftersom jag hamstrat lite när jag jobbade med sånt så hade jag en komplett dator att byta med för att utfodra 100 kossor för hand,,,,,,nää det gör man gärna inte i onödan.

Förra året sålde jag en kärra och elektrikern köpte den (ovetande om att jag lagat det han bränt upp) och han ville gärna göra bytesaffär mot eljobb här "för jag har ju behörighet", ända tills jag påminde honom om att jag lagar saker och bränner inte upp dom som tex. datafodervagnar o.dyl. och då såg han ut som om han fått en hink vatten över sig. :mrgreen:
Det är inte det första han kvaddar och blir säkert inte det sista heller så "hantverkare", nää jag är för gammal för att börja lita på såna oavsett bransch eftersom jag återställt mängder med saker sådana lämnat halvfärdiga eller hopfuskade.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev:Det har fungerat mer eller mindre problemfritt med det gamla systemet det senaste halvseklet (eller när nu dessa regler infördes), och ja all installation enligt det gamla systemet utförs på den behöriga elektrikerns personliga ansvar.
De nya reglerna som införs är det väl person-certifikat som gäller, vill jag minnas.

Man är inte bättre elektriker bara för att man är behörig, då något faktiskt kunskapskrav inte finns.
Kraven är att man "jobbat" en viss minimi tid med installationer samt har en lägsta teoretisk utbildning, att man sedan kan något, tas ingen hänsyn till.
Dock är det ju så att efter lärlingstiden, så för att få ut sitt yrkes-certifikat, så avläggs prov, både teoretiska och praktiska, men det har inget att göra med behörigheterna, snarare vilken lön man får.
Jag tror att du blandar ihop det med VVS. Där gör de teoretiska och praktiska prov efter lärlingstiden, innan de får ut sina yrkescertifikat.

Elsäkerhetsverket skickar ut en blänkare idag till alla installatörer. Åtminstone fick jag min i idag. Handboken finns tillgänglig på webbplatsen. En av de viktigaste bitarna är egenkontrollen. I princip behöver du bara ha rätt kunskap för det du utför (berörig eller inte) sedan ska den aktoriserade installatören kolla efterlevnaden, om det inte sköts kan VD åtalas.

I och med nya ellagen blir det tydligare vem som har ansvaret (VD). Man hoppas sedan att domstolarna sätter ett prejudikat, annars faller det platt och blir ett fiasko.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Utgick ifrån att det är samma inom EL, som det är inom övriga bygg.

Har för mig att jag läst någonstans att det skall bli behörighetskrav på alla, typ.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Skillnaden är ju att för el finns det tydliga lagkrav, för VVS och annat så får vem som helst pilla hur mycket man vill.

Man kan uppföra ett hus helt själv, inklusive placeringsutmätning och allt, det ENDA man inte får göra är just att dra el.
Skriv svar