Hjälp med datablad till Pulstronik PU 1201 24
Hjälp med datablad till Pulstronik PU 1201 24
Hej, är ny här på forumet och undrar om någon kan hjälpa mig att skaka fram ett datablad, manual eller kretsschema för en batteriladdare som heter Pulstronik PU 1201 24.
Det är inte ofta man inte hittar den här typen av information via google men den här gången har jag verkligen kört fast. Det är en 13A batteriladdare för 24V ackumulatorer som jag fick med en gammal veteranbuss som jag köpte, jag skulle gärna vilja få liv i laddaren och koppla in denna och vill därför få tag på ett datablad.
Det är inte ofta man inte hittar den här typen av information via google men den här gången har jag verkligen kört fast. Det är en 13A batteriladdare för 24V ackumulatorer som jag fick med en gammal veteranbuss som jag köpte, jag skulle gärna vilja få liv i laddaren och koppla in denna och vill därför få tag på ett datablad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med datablad till Pulstronik PU 1201 24
Något datablad ska väl inte behövas. Bara man kan klura ut vilket som är plus och minus på batterikontakten så går den att koppla in sen.
Lyft på locket och ta ett foto på batterikontakten, har den svarta och röda kablar?
Lyft på locket och ta ett foto på batterikontakten, har den svarta och röda kablar?
Tack, jag kikar innuti för att se om jag kan klura ut den här kontakten.. jag är bara lite fundersam över varför det är en 4-polig kontakt
På andra sidan av laddaren finns ytterligare en kontakt (9-polig) som det står "remote" på.. jag har tyvärr inte den delen som ska kopplas in där och undrar också vad den fyller för funktion.. om den behövs överhuvudtaget och om jag kan bygga ihop en egen.

På andra sidan av laddaren finns ytterligare en kontakt (9-polig) som det står "remote" på.. jag har tyvärr inte den delen som ska kopplas in där och undrar också vad den fyller för funktion.. om den behövs överhuvudtaget och om jag kan bygga ihop en egen.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
På en liknande 12V-laddare (12V/20 A, tror jag) som jag har är utgången hopkopplad parvis.
Antingen är det parallellkopplat för att fördela belastningen på flera stift eller också finns en tempsensor, det kommer säkert gå att klura ut när vi får se bilderna.
Kan ju vara för mätledningar åxå, för att mäta spänningen direkt på polerna.
Men jag tror mest på parallellkopplade stift, öppna så får du veta.
Men jag tror mest på parallellkopplade stift, öppna så får du veta.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Alla kablar från min laddare är lika grova vilket talar för att det helt enkelt är //-koppling.
Hej.. tack för alla svar, det tog lite tid men jag tog isär laddaren igen och fotade lite =)
Anslutningarna är ihopkopplade som ni misstänkte
Nu ska jag bara beställa kontakten när elfa får in den i lager igen och installera laddaren..
https://www.elfa.se/en/plug-housing-pit ... &simi=95.1
Anslutningarna är ihopkopplade som ni misstänkte

Nu ska jag bara beställa kontakten när elfa får in den i lager igen och installera laddaren..
https://www.elfa.se/en/plug-housing-pit ... &simi=95.1
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag köpte ett gäng sådana kontakter från en säljare på eBay i England. Snabb leverans och rätt OK pris (dock kollade jag aldrig Elfa).