Gammal Lysrörsarmatur
Gammal Lysrörsarmatur
Hej,
Ny här på forumet. Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med ett problem.
Jag har ett lysrörsarmatur från 60-70 talet där ett av två lysrör inte går igång. Ena sidan funkar utan problem. Har provat att flytta både lysrör och glimtändare till den defekta sidan utan resultat. Alla sladdar sitter fast vad jag kan se. Någon som har någon tanke eller idé vad det kan vara?
Tacksam för hjälp hur jag ska fortsätta..
Anton
Ny här på forumet. Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med ett problem.
Jag har ett lysrörsarmatur från 60-70 talet där ett av två lysrör inte går igång. Ena sidan funkar utan problem. Har provat att flytta både lysrör och glimtändare till den defekta sidan utan resultat. Alla sladdar sitter fast vad jag kan se. Någon som har någon tanke eller idé vad det kan vara?
Tacksam för hjälp hur jag ska fortsätta..
Anton
Re: Gammal Lysrörsarmatur
Jag har fixat en hel del sådana, och det har alltid varit drosseln som var kass.
Hej Säter,säter skrev:Jag har fixat en hel del sådana, och det har alltid varit drosseln som var kass.
Är Drossel samma sak som Reaktor?
Om det är fel på denna borde inte båda rören vara defekta?
Mvh
Anton
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Vi har dumpat massor av lysrör på jobbet. I många många av dem har armaturen/keramik- eller platsplupparna där man fäster in rören murkna.
Mitt råd är också - KASTA!
Mitt råd är också - KASTA!
Hej Säter,
Nu när jag dubbel kollar är det nog 2. Säger väl sig lite själv att jag måste byta ut en av dem.
Är drossel samma som en reaktor? Om inte vart får jag tag på en drossel?
Mvh
Anton
Nu när jag dubbel kollar är det nog 2. Säger väl sig lite själv att jag måste byta ut en av dem.
Är drossel samma som en reaktor? Om inte vart får jag tag på en drossel?
Mvh
Anton
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
-
Mät upp Drosslarna först, de har förutom sin induktans även en resistans som är lätt att mäta.
Är den ena drosseln avbrott är den då kass, är den noll Ohm är det kortis i den.
Drosselns resistans kommer från tråden den är lindad med, kanske 10, 47 eller 100 Ohm. Resistansen är en drosselns oönskade egenskap.
Spole, Drossel, induktor är samma sak.
Är båda rosslar lika finns felet någon annanstans.
Lämpligt är som alla andra säger att köpa en ny armatur som då innehåller en fasningskondensator, dvs den får en bättre effektfaktor. Belastar nätet snyggare.
Roy
Är den ena drosseln avbrott är den då kass, är den noll Ohm är det kortis i den.
Drosselns resistans kommer från tråden den är lindad med, kanske 10, 47 eller 100 Ohm. Resistansen är en drosselns oönskade egenskap.
Spole, Drossel, induktor är samma sak.
Är båda rosslar lika finns felet någon annanstans.
Lämpligt är som alla andra säger att köpa en ny armatur som då innehåller en fasningskondensator, dvs den får en bättre effektfaktor. Belastar nätet snyggare.
Roy
Lysrör är en vanlig brandorsak!
kassa fas kondensatorer efter 10 år gör att dom drar mer ström!
Har man gamla skall man sätta i elektroniska glimmtändare..(eller med en knapp) för säkerheten!
När folk plockar ur containern till sin garage. och jag berättar att dom kasserades pga att dom var gamla/farliga.
Så har jag blivit utskälld för jag inte kastade nya som dom kunde ta
/p
kassa fas kondensatorer efter 10 år gör att dom drar mer ström!
Har man gamla skall man sätta i elektroniska glimmtändare..(eller med en knapp) för säkerheten!
När folk plockar ur containern till sin garage. och jag berättar att dom kasserades pga att dom var gamla/farliga.
Så har jag blivit utskälld för jag inte kastade nya som dom kunde ta

/p
Hej,
Låter ju smidigast att byta ut all elektronik. Vart kan jag köpa helt ny elektronik utan armaturen i stockholmsområdet?
Ursäkta dumma frågor men helt ny på detta.
Låter ju smidigast att byta ut all elektronik. Vart kan jag köpa helt ny elektronik utan armaturen i stockholmsområdet?
Ursäkta dumma frågor men helt ny på detta.
Tyvärr så ger lysrören ifrån sig en del UV-ljus(och värme) som åldrar plasten inne i armaturen.
Så när man pillar i armaturer har man nästan jämt sönder någonting som är i plast, eller så kan kablarna var så dåliga att man inte vill sätta tillbaka dem igen.
Så jag rekommenderar att du kollar om lysrörshållarna rör sig fint och jämt(löper fritt) fram och tillbaka när du vrider på lysröret.
Om de nya delarna inte har exakt samma kabelställen som de gamla, kommer du behöva ny kabel(vit 0,75kvmm högtemp.).
Så har du otur kan det bara bli plåten kvar när du är färdig. Så det är väl bara i få enstaka fall man lägger ner mindre jobb genom att behålla den gamla...
Vilken modell och effekt är det på lysrören du har?
Så när man pillar i armaturer har man nästan jämt sönder någonting som är i plast, eller så kan kablarna var så dåliga att man inte vill sätta tillbaka dem igen.
Så jag rekommenderar att du kollar om lysrörshållarna rör sig fint och jämt(löper fritt) fram och tillbaka när du vrider på lysröret.
Om de nya delarna inte har exakt samma kabelställen som de gamla, kommer du behöva ny kabel(vit 0,75kvmm högtemp.).
Så har du otur kan det bara bli plåten kvar när du är färdig. Så det är väl bara i få enstaka fall man lägger ner mindre jobb genom att behålla den gamla...
Vilken modell och effekt är det på lysrören du har?