Nybörjare med PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Kambiz
Kontakt:

Nybörjare med PIC

Inlägg av Kambiz »

Hej

Jag tänker börja med PIC och fick mycket bra information av sodjan, tack.

Nu har jag några frågor till :roll:

Jag undrar vad är det som gör PIC16F84 så mycket dyrare än t.ex. PIC16F676!? Kan man börja med 16F676?

hur bra fungerar interna klockan? just i 16F676 finns inte många pinnar så jag undrar om man kan slippa x-tal och använda benet till input eller output?!

Finns det andra förslag för PIC valet? i och med att jag kommer att använda många troligen så helst vill jag inte ha dyrare varianter och kanske inte så enkelt att programera flera varianter från början, eller?

Tack för all information jag kan få.
Kambiz
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

PIC16F84(A) är en utgående, utdöende och gammal modell som envist hänger kvar i den här världen. Anledningen till att den har högre pris är för att tillverkaren inte vill sälja den längre (större efterfrågan än tillgång?). Enda anledningen att använda den är om man hittar ett färdigt projekt med denna och endast har HEX-filer till programmet.

PIC16F676 är helt enkelt mycket bättre. '628 och '877A är två andra modeller i 16-familjen som är trevliga att leka med.
När du tröttnat på 16-serien kan du gå över till 18-serien och smaka på lite roligare funktioner :)

Interna oscillatorn funkar jättebra så länge du inte har väldigt exakta krav på din klocka, t.ex. vid asynkrona processer. Så ja, det är lämpligt att använda X-tal-pinnarna som I/O.

Lycka till!
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

PIC16F84 håller på att fasas ut, efter vad jag har förstått, så du kan kolla 16F88 istället. Jag började med 12F675 eftersom det projektet inte behövde mer pinnar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Kan man börja med 16F676?

Klar man kan, men eftersom du inte har angivit vilka dina urvalskriterier är, så skulle jag säga att 16F688 är bättre. Mer funktioner och den nyare intosc.
Jag kan tänka mig att F676 är något billigare, och det kan ju vara avgörande om man skall bygga stora serier, men knappast annars.

> just i 16F676 finns inte många pinnar

14 totalt. Men ta en med 18 eller 28 då !

> i och med att jag kommer att använda många

V.v. definiera "många".

> kanske inte så enkelt att programera flera varianter från början,

Det är mindre skillnad än vad man tror, i alla fall mellan modeller i samma
serie (PIC16, PIC18 o.s.v.) Databladen har alla detaljer hur som helst.
Skriv svar