Mobitelefon stendöd
- SeniorLemuren
Mobitelefon stendöd
Köpte en billig knapptelefon till ett speciellt projekt. Laddade den och testade att den fungerade. Sedan hamnade den i en låda och glömdes bort. Nu efter ett par månader när jag skulle ladda upp den så tar den inte emot laddning.
Den är försedd med ett 3.7 v Li-ion som nu är helt tomt trots att laddaren varit ansluten hela natten. Laddaren är testad mot min ordinarie mobil och fungerar. Vad är fel, tål denna typ av batterier inte att bli helt urladdade?
Den är försedd med ett 3.7 v Li-ion som nu är helt tomt trots att laddaren varit ansluten hela natten. Laddaren är testad mot min ordinarie mobil och fungerar. Vad är fel, tål denna typ av batterier inte att bli helt urladdade?
-
Re: Mobitelefon stendöd
Nej li batterier tål inte att ligga döda. De ska kopplas ur om de ska ligga en stund.
Koppla in batteriet mot ditt nätagg hemma och tryck i ström väldigt sakta och se om det vaknar upp. Telefoner har elektronik som kommer spärra om batteriet kommer under en viss spänning.
Koppla in batteriet mot ditt nätagg hemma och tryck i ström väldigt sakta och se om det vaknar upp. Telefoner har elektronik som kommer spärra om batteriet kommer under en viss spänning.
Låt den annars ligga med laddare i flera dagar, jag har varit med om en telefon som var helt död som tillslut vaknade till liv och tog laddning.
Svärmors doro är dock fortfarande helt död efter flera veckor med laddare..
Svärmors doro är dock fortfarande helt död efter flera veckor med laddare..
Har, av egen erfarenhet, lärt mig att billaddare är effektivare för att väcka liv i urladdade batterier - så prova detta!
- lillahuset
- Gått bort
danielr112: Vilken ström kan vara lämplig? Max spänning? Tredje anslutningen lämnar man bara öppen?
-
Beror helt på vilket batteri som sitter i.
men 50mA 3.7v är väl lämpligt på många för att börja någonstans. Jag brukar köra det en liten stund så man ser att det stiger för att sätta tillbaks och se om telefonens egen laddning tar över.
3e anslutningen vet jag inte. Jag har bara gjort det mellan + och minut plattan så att säga.
men 50mA 3.7v är väl lämpligt på många för att börja någonstans. Jag brukar köra det en liten stund så man ser att det stiger för att sätta tillbaks och se om telefonens egen laddning tar över.
3e anslutningen vet jag inte. Jag har bara gjort det mellan + och minut plattan så att säga.
Det skadar nog inte att vara lite försiktig om du lyckas få igång laddningen. Jag har läst att lion-celler som djupurladdats och sedan laddas upp riskerar att fatta eld.
Bara en varning om att man kanske skall hålla koll på telefonen när den laddas, och kanske hålla till någonstans som inte är så eldfängd.
Bara en varning om att man kanske skall hålla koll på telefonen när den laddas, och kanske hålla till någonstans som inte är så eldfängd.