Mobitelefon stendöd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Mobitelefon stendöd

Inlägg av SeniorLemuren »

Köpte en billig knapptelefon till ett speciellt projekt. Laddade den och testade att den fungerade. Sedan hamnade den i en låda och glömdes bort. Nu efter ett par månader när jag skulle ladda upp den så tar den inte emot laddning.

Den är försedd med ett 3.7 v Li-ion som nu är helt tomt trots att laddaren varit ansluten hela natten. Laddaren är testad mot min ordinarie mobil och fungerar. Vad är fel, tål denna typ av batterier inte att bli helt urladdade?
danielr112

Re: Mobitelefon stendöd

Inlägg av danielr112 »

Nej li batterier tål inte att ligga döda. De ska kopplas ur om de ska ligga en stund.

Koppla in batteriet mot ditt nätagg hemma och tryck i ström väldigt sakta och se om det vaknar upp. Telefoner har elektronik som kommer spärra om batteriet kommer under en viss spänning.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Låt den annars ligga med laddare i flera dagar, jag har varit med om en telefon som var helt död som tillslut vaknade till liv och tog laddning.

Svärmors doro är dock fortfarande helt död efter flera veckor med laddare..
Användarvisningsbild
jerjo2
Kontakt:

Inlägg av jerjo2 »

Har, av egen erfarenhet, lärt mig att billaddare är effektivare för att väcka liv i urladdade batterier - så prova detta!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

danielr112: Vilken ström kan vara lämplig? Max spänning? Tredje anslutningen lämnar man bara öppen?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Beror helt på vilket batteri som sitter i.
men 50mA 3.7v är väl lämpligt på många för att börja någonstans. Jag brukar köra det en liten stund så man ser att det stiger för att sätta tillbaks och se om telefonens egen laddning tar över.

3e anslutningen vet jag inte. Jag har bara gjort det mellan + och minut plattan så att säga.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tredje är normalt tempsensor och skall inte kopplas in.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Det skadar nog inte att vara lite försiktig om du lyckas få igång laddningen. Jag har läst att lion-celler som djupurladdats och sedan laddas upp riskerar att fatta eld.

Bara en varning om att man kanske skall hålla koll på telefonen när den laddas, och kanske hålla till någonstans som inte är så eldfängd.
Skriv svar