Automatsäkring som löser ut

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matedogg

Automatsäkring som löser ut

Inlägg av matedogg »

Hej på er!
Till stereon och datorn har jag en huvudbrytare som jag stänger av allt med på kvällen eller när jag åker hemifrån. Saker på stand by är ett sattyg!
Problemet är att automatsäkringen vid säkringstavlan oftast löser ut vid tillslag. Bara till stereon och DVD:n är det väl bortåt sex st switchade nätdelar och med datorerna och skrivaren blir det ännu fler. Och switchade nätdelar brukar ha höga startströmmar.
Jag har förstått det så att om man slår till strömbrytaren vid en nollgenomgång så ska det bli betydligt beskedligare startströmmar.

Lösning på det? Helst enkel och billig lösning. :)
JustNeed

Re: Automatsäkring som löser ut

Inlägg av JustNeed »

matedogg skrev:Helst enkel och billig lösning
Grenuttag med strömbrytare och slå av sakerna separat när du inte använder dem.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det går att byta ut autosäkringen till ännu trögare.Det finns flera tröghetsgrader
Tranzorb

Inlägg av Tranzorb »

matedogg skrev:Jag har förstått det så att om man slår till strömbrytaren vid en nollgenomgång så ska det bli betydligt beskedligare startströmmar.
Nja, om lasten är induktiv, vilket jag skulle tro att den är, så ska man slå till brytaren vid spänningsmax.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Vad är det för karakteristik på säkringen?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Tranzorb skrev:
matedogg skrev:Jag har förstått det så att om man slår till strömbrytaren vid en nollgenomgång så ska det bli betydligt beskedligare startströmmar.
Nja, om lasten är induktiv, vilket jag skulle tro att den är, så ska man slå till brytaren vid spänningsmax.
Switchade nätagg är kapacitiva laster.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det allra enklaste är att skaffa ett grenuttag med sekventiellt fördröjda tillslag. Då startar ett i taget i lagom takt. Men det är definitivt inte billigt. Du kan äta lunch ute en hel månad för samma peng :D
matedogg

Inlägg av matedogg »

Hej igen.
Problemet uppstod efter att jag skaffat klass-D slutsteg med switchade nätdelar. De verkar kräva massor i starten.
Innan dess hade jag två st Sentec ACM1 som har varsin ringkärna på 400VA och säkringen löste aldrig ut då.
Så det tyder på att induktiv last funkar fint, kapacitiv last är värre.

Jag har själv varit inne på att byta säkring, men då åker jag på att byta hela tavlan eftersom det inte finns likadana säkringar att få tag i nu. :(

Sekventiell start är inget alternativ då säkringen ibland går bara man startar slutstegen var för sig.

Säkringens karaktäristik känner jag inte till men bilden kanske bringar klarhet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det vanliga dvärgbrytare?
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

matedogg skrev: Lösning på det? Helst enkel och billig lösning. :)

Enklaste och billigaste lösningen måste vara att låta sakerna stå i standby när du inte använder dom :-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Gör en soft-start till förstärkaren.

En NTC, ett relä och en tidsfördröjning, då är saken biff.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

matedogg skrev:Hej igen.
Problemet uppstod efter att jag skaffat klass-D slutsteg med switchade nätdelar. De verkar kräva massor i starten.
Innan dess hade jag två st Sentec ACM1 som har varsin ringkärna på 400VA och säkringen löste aldrig ut då.
Så det tyder på att induktiv last funkar fint, kapacitiv last är värre.

Jag har själv varit inne på att byta säkring, men då åker jag på att byta hela tavlan eftersom det inte finns likadana säkringar att få tag i nu. :(

Sekventiell start är inget alternativ då säkringen ibland går bara man startar slutstegen var för sig.

Säkringens karaktäristik känner jag inte till men bilden kanske bringar klarhet?
Gamla automatsäkringar utmattas när de utsätts för kraftiga överströmmar, liknande kortslutningar. De switchade nätdelarna är ju uppbyggda av (förenklat sett), en likriktare följt av en stor kondensator. När du slår på strömbrytaren ska kondensatorerna uppladdas. När de är oladdade ser nätet under en kort stund i princip en kortslutning. När kondensatorn börjar ta upp ström så sjunker strömmen snabbt.

Påslag vid nollspänningsgenomgång skulle fungera. Likaså Icecaps förslag med mjukstart. Fast med en ny säkring med C-karakteristik bör innebära en stor förbättring gentemot de gamla utmattade. Förmodligen är de gamla B-karakteristik, så C-karaktäristik och frächa säkringar kommer att lösa problemet.

Vore intressant att veta hur kraftiga D-slutstegen är?
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Tolkar det åxå som en B10.
Jag har själv varit inne på att byta säkring, men då åker jag på att byta hela tavlan eftersom det inte finns likadana säkringar att få tag i nu.

Varför då?
Inga problem för en elektriker att byta en säkring/dvärgbrytare.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

danei skrev:Är det vanliga dvärgbrytare?

Ja. Eller nu är de rätt så ovanliga (gamla).
matedogg

Inlägg av matedogg »

Sverige skrev:Tolkar det åxå som en B10.
Jag har själv varit inne på att byta säkring, men då åker jag på att byta hela tavlan eftersom det inte finns likadana säkringar att få tag i nu.

Varför då?
Inga problem för en elektriker att byta en säkring/dvärgbrytare.
Eftersom faserna sitter på skenor och nya säkringar har andra mått så blir det antingen att byta alla skenor eller byta alla säkringar. Kostsamt hur som helst. Men viss, det vore inga problem alls att byta till en annan säkring med samma fysiska mått. Det fixar jag enkelt själv. Problemet är som sagt måtten. :(
Skriv svar