Oj, många svar på så kort tid! Trevligt!
Ok, långt svar:
Jag har inte kopplat in något nytt sedan problemen började. Skaffade en trådlös telefon när störningarna pågått två dagar. Har provat att koppla ur alla telefoner (även bas-stationen till den trådlösa). Bor i lägenhet mitt inne i stan och jag har inte särskillt långt till stationen. Huset är från 70-talet. Tror inte att ledningarna har bytts sedan dess. Däremot bytte de ledningarna till och från huset för ca 3 år sedan.
Vanliga telefoner fungerar under avbrotten. Avbrotten kan komma trots att man inte använder något alls i lägenheten.
När jag märker att jag inte kommer åt internet så har jag kollat på DSL-lampan på modemet. Den har då varit släckt. I programmet/HTML-sidan till modemet har jag då sett att det står "Disconnected". I nästa sekund "Idle" och sedan "Disconnected" igen, ibland står IP-nummret när den är "Disconnected".
Det kvittar om jag startar om modemet eller låter det vara igång. Anslutningen kommer igång "när den vill" iallafall. Ibland när DSL-lampan lyser så står det iallafall "Disconnected" eller "Idle" i programmet. När DSL tillslut lyser så måste jag ibland starta om routern för att programmet till modemet ska visa att jag är "connected". Är det normalt?
Men: Nu har jag provat i en halvtimma utan att ha routern igång. Laddningen till och från nätet har gått lite fortare och det har inte avbrutits ännu. Vågar inte se glad ut ännu. När jag hade routern inkopplad så kunde det gå timmar innan något fel dök upp.
Ska se hur det fungerar om några timmar.....
Låt säga att det fungerar utan att ha routern inkopplad. Kan routern ha gjort så att modemet kopplar ner? Om inte så är det nog modemet som sjunger på sista versen. Tyvärr har jag inget annat modem att prova med.
Nätverket (som är kopplat till routern) fungerar utan några problem.