ADSL-modem - Router - Störningar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

ADSL-modem - Router - Störningar?

Inlägg av JimmyAndersson »

Har allvarliga problem med mitt ADSL. Det har fungerat hur bra som helst i ett år, men den senaste veckan har det kopplat ner oftare och oftare. I dag har jag nog varit mer nerkopplad än uppkopplad. :(

ADSL-modemet är ett ZyXEL Prestige 645M-11.
Routern är ett D-Link DI604.

Har provat allt möjligt för att få det att fungera normalt, så det är nu de mer udda frågorna kommer:

T.ex: Finns det någon chans att routern kan få modemet att koppla ner?
(De på Tele2 trodde inte det, men ni har nog lite mer koll...) :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Isolera problemet!

Ta bort routern och kör raka rör, vad händer?

Starta om allt och sedan kolla hur bra det fungerar. Hur långt har du till stationen? Bor du i villa?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Standardsvar från alla supporter: Koppla ur eventuell kringutrustning och kör direkt på datorn. Har DU testat detta dvs eliminerat de fel som kan uppkomma. Jag ser på mitt modem om det är kopplat mot "stationen" då lyser en lampa som blinkar om man sänder/tar emot.

Eftersom du haft ADSL i ett år antar jag att du har det i rätt jack osv. men tänk efter om du på senaste tid kopplat in någon ny teleutrustning? Kanske kan vara en störkälla.

Fungerar vanliga telefonen under avbrotten? Är det i samband med att någon ringer som det bryts? Eller du ringer någon kanske?

Har du någon kompis med ADSL vars modem du kan låna? Vet inte hur det är med Tele2 men med telia tror jag du kan använda i princip vilket modem som helst.

Lite att fundera på till julen :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

Tror mer att ditt adsl modem sjunger på sista versen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Oj, många svar på så kort tid! Trevligt! :)

Ok, långt svar:

Jag har inte kopplat in något nytt sedan problemen började. Skaffade en trådlös telefon när störningarna pågått två dagar. Har provat att koppla ur alla telefoner (även bas-stationen till den trådlösa). Bor i lägenhet mitt inne i stan och jag har inte särskillt långt till stationen. Huset är från 70-talet. Tror inte att ledningarna har bytts sedan dess. Däremot bytte de ledningarna till och från huset för ca 3 år sedan.

Vanliga telefoner fungerar under avbrotten. Avbrotten kan komma trots att man inte använder något alls i lägenheten.

När jag märker att jag inte kommer åt internet så har jag kollat på DSL-lampan på modemet. Den har då varit släckt. I programmet/HTML-sidan till modemet har jag då sett att det står "Disconnected". I nästa sekund "Idle" och sedan "Disconnected" igen, ibland står IP-nummret när den är "Disconnected".

Det kvittar om jag startar om modemet eller låter det vara igång. Anslutningen kommer igång "när den vill" iallafall. Ibland när DSL-lampan lyser så står det iallafall "Disconnected" eller "Idle" i programmet. När DSL tillslut lyser så måste jag ibland starta om routern för att programmet till modemet ska visa att jag är "connected". Är det normalt? :)

Men: Nu har jag provat i en halvtimma utan att ha routern igång. Laddningen till och från nätet har gått lite fortare och det har inte avbrutits ännu. Vågar inte se glad ut ännu. När jag hade routern inkopplad så kunde det gå timmar innan något fel dök upp.

Ska se hur det fungerar om några timmar.....

Låt säga att det fungerar utan att ha routern inkopplad. Kan routern ha gjort så att modemet kopplar ner? Om inte så är det nog modemet som sjunger på sista versen. Tyvärr har jag inget annat modem att prova med.

Nätverket (som är kopplat till routern) fungerar utan några problem.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

DI604 och dess varianter är vad jag vet de kassaste routrar som någonsin lämnat en fabrik. Hade en DI-604+ förut och den funkade skitkasst, kopplade ner hela tiden och höll på. De flesta kunniga människor jag pratat med säger samma sak.

Finns en stor tråd om just denna router på Sweclockers, i nätverksdelen. Kanske vore något att kolla upp.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack för tipset!
Hm, då *kan* alltså routern göra så modemet kopplar ner. Mycket värdefull info! (Man vill ju inte köpa nytt modem om det inte är trasigt.)

Hm, min router är lite varm. Har sett någon sätta en fläkt på den och det fungerade tydligen bättre då. Ska prova det. Ska även kika på Sweclockers.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jag satte fläkt på min DI-604+ (den med inbyggt modem och accesspunkt). Den blev extremt mycket svalare, från kokhet till rätt kylig.
Tyvärr fungerade det inte märkbart bättre.

Nu kör jag en SMC7804WBRA och den har funkat skitbra hela tiden. Inbyggt modem och b/g-WLAN.
När jag skulle köpa den ringde jag till affären och frågade vad den kostade, fick svaret: 1500kr. När jag kom dit märkte han att han tydligen sagt fel och egentligen låg den på 1700, men jag fick den för 1500 ändå. Så jag är nöjd.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jack:Kan inte annat än hålla med jag är även en av de lurade som köpt D-Link SKIT snacka om usel produkt hade jag varit smart och läst på nätet innan så men icke. Ändå funkar min "relativt" bra.

Blir ALDRIG någon produkt därifrån igen antigen 3com eller Netgear. Har en DI624+ + trådlöst kort till bärbara.

Fast min bryter iaf inte kopplingen till internet så ofta däremot till min dreambox när man kollar på TV.

Till salu om någon vill köpa ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

v-g: Vilken är till salu?

jack: Håller precis på att montera en fläkt. Var tog du spänningen ifrån? Routern? Eller fick fläkten en "egen" spänningkälla?

(Det satt en kylfläns över en krets och den var kokhet!)

Annars har jag faktiskt inte hört så mycket negativa erfarenheter av D-Link. Det verkar ändå vara väldigt vanligt att folk har just 604'an. Men om den inte mår bättre av fläkten så köper jag en ny. Ska prova ett annat märke. Kanske Netgear.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy:Du kan ju kolla om internetanslutingen funkar direkt efter att den brutits om du flyttar kablarna då borde felet om det ligger i routern vara lätt avslöjat.

Till salu:Min värdelösa router!

Alla jag känner med D-Link har problem.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

SMC tror jag annars är riktiga kvalite-grejor.

Jag lödde dit ett par kablar direkt på kretskortet precis efter ingången från adaptern. Den verkade inte ta stryk av en 80-fläkt allafall.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Du frågar om routern kan göra så att modemet kopplar ner. Jag vet inget om just den frågan men jag kan ju tänka mig att porten på routern kan strula så att den inte får kontakt med modemet. Då kommer du ju inte åt internet.

Har det funkat utan problem sen du kopplade ur routern?

Det är lite spännande det där med DI604, den verkar ju vara den vanligaste routern som finns ute på marknaden, men ändå så är den så himla kass. Förstår inte hur det kan gå ihop. Iofs är routers en sån grej som folk inte vet så mycket om, de tar den billigaste och vanligaste som finns typ.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Eagle:Svaret är priset, D-Link är billigt men så får man vad man betalar för också. 3Com är _BÄST_ (kostar också) Netgear tror jag är bra har inte hört/läst så mycket junk om dem iaf.

Ny firmware har iaf jag testat och det gjorde saken värre så jag fick byta tillbaka sen har det inte kommit någon ny.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

>jag kan ju tänka mig att porten på routern kan strula så att den inte får
>kontakt med modemet. Då kommer du ju inte åt internet.

EagleSpirit: Sant. Men DSL-lampan på modemet slocknar (modemet blir "disconnected"). Det borde inte kunna orsakas av portarna.

Nu har det fungerat utan problem i snart tre timmar!

Jo, det är märkligt att den är så vanlig men tydligen är "kass". Men visst, rent procentuellt så kanske det är lika många som har problem med andra märken. Eftersom DI604 är så vanlig så blir mängden som har problem större. Samma sak med Windows... :)
Skriv svar