Dassigt skärsnitt när jag skär i PEHD1000
-
Dassigt skärsnitt när jag skär i PEHD1000
Hej. Fått en bit PEHD1000 från mitt förra jobb och har försökt fräsa i detta nu med min hobbycnc.
Försökt variera varvtalet på min spindel mellan 10000-20000 varv utan ngn synlig skillnad. Varje varv tog jag ett 2mm bett och stålet jag använder är ett 1/8 tum stål med 2 skär. Vad tror ni?
Försökt variera varvtalet på min spindel mellan 10000-20000 varv utan ngn synlig skillnad. Varje varv tog jag ett 2mm bett och stålet jag använder är ett 1/8 tum stål med 2 skär. Vad tror ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dassigt skärsnitt när jag skär i PEHD1000
Hej
Skulle tro att du behöver öka matning ganska mycket.
antar att inte får några fina spån utan snarare ull/damm?
Får fram detta med en Feeds & Speeds kalkylator:
Enkelskär skulle jag vilja använda, ev lägre spindelhastighet, och högre matning. Ser ut som det smält, inte fräst...
Men framför allt, ett rikigt vasst stål!!! Minsta tendens att vara slitet så är det hopplöst med plast... Smälter direkt...
Har själv använt dessa med utsökt resultat!
https://www.aliexpress.com/item/2pcs-3- ... 0.0.PpMMxG
Men framför allt, ett rikigt vasst stål!!! Minsta tendens att vara slitet så är det hopplöst med plast... Smälter direkt...
Har själv använt dessa med utsökt resultat!
Bild på fräspinnen?
Spontant hade jag dubblat eller tripplat matningen på 20000 varv och på med lite t-röd eller annat.
/Peter
Spontant hade jag dubblat eller tripplat matningen på 20000 varv och på med lite t-röd eller annat.
/Peter
Öka matningen minska antalet skär, plaster har ja gillat o köra enskärs pinnar t.ex bra evakuering på dom. Mest fräst polycarbonat och POM/Acetal dock.
Det där ser ut som samma typ av plast jag fräst nyligen, glidbelägg till snowboardramper tror jag POS sa att det använts till. Jag körde med enskärig fräs som citizendildo visar ungefär, kan kolla mer exakt hemma om det är intressant, visst blev det lite fransar på överkanten men i allmänhet bra. Fick ju dock se till att dammsuga en del under tiden och faktiskt "rensa" fräsen ibland med en trästicka mot stålet under körningen.
Körde 24000rpm och 3000mm/min tror jag.
Resultatet efter lite "avfransning" med kniv och sandpapper (enbart längst upp på kanten mot ytan så att säga), den är lite blöt på bilden, slipade ytan därav det gråa utseendet:
Resultatet efter lite "avfransning" med kniv och sandpapper (enbart längst upp på kanten mot ytan så att säga), den är lite blöt på bilden, slipade ytan därav det gråa utseendet:
-
jo precis, det blev bara ull. Tackar för tipset.floppen skrev:Hej
-
Jäklar va braCPMS skrev:Får fram detta med en Feeds & Speeds kalkylator:

-
Kan knäppa en bild, är en fräspinne med 3st skär. Har faktiskt en 3mm fräspinne med enkelskär, ska prova den istället.petercab skrev:Bild på fräspinnen?
/Peter
-
ahh, ja jag har ett 3mm enkelskär ska prova det.NeoTech skrev:Öka matningen minska antalet skär, plaster har ja gillat o köra enskärs pinnar t.ex bra evakuering på dom. Mest fräst polycarbonat och POM/Acetal dock.
-
såg kanon ut.X-IL skrev:Det där ser ut som samma typ av plast jag fräst nyligen, glidbelägg till snowboardramper tror jag POS sa att det använts till. Jag körde med enskärig fräs som citizendildo visar ungefär, kan kolla mer exakt hemma om det är intressant, visst blev det lite fransar på överkanten men i allmänhet bra. Fick ju dock se till att dammsuga en del under tiden och faktiskt "rensa" fräsen ibland med en trästicka mot stålet under körningen.
Som någon sa ovan är det ytterst viktigt med skärpa. En pinne som använts i trä eller stål (om du haft en stadig maskin) tidigare är redan slöad även om den "känns" vass
-
Ahha, ja jag hade faktiskt använt stålet i trä redan... ganska mycket skärning egentligen också.
Jag har kört en del i PEHD1000, bäst resultat fick jag faktiskt med motfräsning, fyrskärig pinnfräs och lite skärvätska.