TV demodulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

TV demodulator

Inlägg av Mortsde »

Jag har köpt lite gamla TV spel och datorer på tradera som bara har analog RF ut. Det är ett himla sjå fippla med analoga RF kanaler på moderna TV apparater, jag har inte lyckats hitta apparaternas kanal med min TV i alla fall, kanske stöds det inte längre?

Viss framgång har jag haft med att modifiera spelet/datorn, i ett fall en ZX81, till att ge ut komposit video men tycker inte resultatet gav rätt kontraster, det blev svart/mörkgrått i stället för svart/vitt.

Så jag undrar hur man lättast löder ihop en RF demodulator som ger ut en komposit signal?

Även analogt mono eller stereo ljud vore ju trevligt men hittar inget sådant färdigbyggt under tusenlappen. Hur svårt ska det vara tänker jag
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16858
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: TV demodulator

Inlägg av grym »

du ska ha en helt vanlig analog tvmottagare

på en vanligt tv nufötiden brukar det vara sökning på digital, du får gå över på analogt

allternativ, ex en gammal video, eller en tvinspelningsbox som klarar analog signal
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: TV demodulator

Inlägg av Mortsde »

Jo jag har ju en VHS bandspelare i en garderob som klarar detta men det är lite råddigt att släpa fram för att man vill köra lite Racing a' la 1978 en stund, då blir det inte av.

Jag tänkte att man kunde plocka ihop lämpliga delar och stoppa i en snygg liten låda som man kunde skruva fast permanent i närheten av TV:n för detta ändåmål. Vill inte ha VHS bandspelaren stå framme då det redan är rätt trångt i hyllorna under TV:n.

Jag har så klart kollat alla menyer i TV:n redan inklusive den om analogdelen och jag vet inte om Chan 3/4 stöds eller om det är något annat fel, en scan hittade inte min ZX81 iaf och jag testade flera gånger med settings. Himla osmidigt att scanna varje gång också.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5914
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: TV demodulator

Inlägg av rvl »

En möjlighet är ju att modda datorn så den ger video ut. Har gjort det på en Sinclair Spectrum, som om jag minns rätt hade en Astecmodul för RF-moduleringen. Är över 10 mil från den nu och har inte kört med den på länge. Borde gå att göra motsvarande på ZX81 också, dvs ta ut signalen före modulatorn. Akta tangentbordsmembranet!
Bild
Men det har du ju redan gjort, nu när jag läser mindre slarvigt. Så kanske helt enkelt plocka demodulator från en containerfyndad VHS?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30113
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: TV demodulator

Inlägg av MadModder »

Märkligt. Jag har en ny TV och den stöder analoga signaler. Har den en antenningång ska det gå att få in analoga kanaler. I menyn där man kör automatisk kanalsökning ska det gå att välja analog, digital eller analog + digital. Har provat på Samsung, Philips, Andersson och Luxor de senaste åren. Samsung för senast ett par veckor sen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34050
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: TV demodulator

Inlägg av Glenn »

Mortsde skrev: Viss framgång har jag haft med att modifiera spelet/datorn, i ett fall en ZX81, till att ge ut komposit video men tycker inte resultatet gav rätt kontraster, det blev svart/mörkgrått i stället för svart/vitt.
Så blir det även genom RF-utgången på min ZX81.

..Eller ja, svart på mellangrått kanske.

..Dock brukar ju gamla saker avsedda för tjocktv funka sådär bra på moderna TV's.. det är därför folk fortfarande betalar överpriser för gamla 14" CRT-monitorer typ philips 8833 och commodore 1084..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30113
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: TV demodulator

Inlägg av MadModder »

Om inget vettigt bygge hittas så slår jag ett slag för ViewSonic nextvision N6. Den tar alla gamla signaler (RF, s-video, komposit, komponent) man kastar på den och visar snyggt och fint på en VGA-monitor upp till 1280x1024. :)
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: TV demodulator

Inlägg av Mortsde »

ViewSonic såg intressant ut, är dock nästan lika stor som en VHS men tunnare, ska se om jag hittar någon beg till vettigt pris, bra tips thx! :tumupp:

Ska kolla scanna igen och se om jag får det att funka. Tanken med en fristående RF demodulator var att den skulle kunna kopplas även till en ren CRT/Monitor med komposit ingång om det såg för kakkigt ut på stor-TV:n.

RF är ju en sak men att skala upp en SD sv/v signal till 4K/UHD är ju en utmaning i sig för TV:n och en tjock TV får inte plats där jag vill kunna använda dessa reliker... kanske får jag försöka få tag på en överprisad 14" och sätta den på ett annat ställe. :(
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30113
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: TV demodulator

Inlägg av MadModder »

Heh, VHS-spelare... nja inte direkt. Den är ju bara 24cm bred.
Jag köpte en ny från nederländerna http://www.ebay.com/itm/Viewsonic-NextV ... SwcUBYGM3L

Men annars går det ju att använda en gammal VHS-spelare. Ska du inte använda den som tänkt något mer kan du slakta den och ta bara elektroniken och stoppa den i en mindre låda. :madmodder:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3544
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: TV demodulator

Inlägg av breflabb »

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23697
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: TV demodulator

Inlägg av Henry »

Verkar som den där gör precis tvärtom vad som behövts, såvida den inte är dubbelriktande vilket dock inte verkar vara fallet.

Det finns Analog RF ut men visst ingen modern TV som det funkade bra på förutom förmodligen en antik tjock TV. Den där boxen skulle fungerat så den översatt Analog RF till tex vanlig s-video, komponent och dylikt som då funkat i alla moderna och lite omoderna TV apparater.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: TV demodulator

Inlägg av matsadona »

Varför vill man inte spela dessa spel på en "antik tjock TV"? Så i min värld är det ett icke problem 8)
Det finns ju flera exempel på spel som inte blir korrekt presenterade om de inte visas på bildrör (färgblödningar osv som faktiskt utnyttjades av utvecklarna för att ge en upplevelse av fler färger m.m.) och även timingen kan bli fel.

Men visst, jag har på senare tid sviktat lite i min egen tro, och också hackat ihop olika A/V moddar på flera spel och plockar ut kompositvideo istället för att gå via RF modulator. Mest för att slippa kanalsökningar osv. Betydligt smidigare att bara slå på strömmen och ha bild direkt.
Vissa funkar nästan direkt genom att plocka video precis innan RF-modulatorn, på vissa får man modifiera signalen.

Men för att återgå till ämnet, så kanske något i stil med denna vore något?
http://www.ebay.com/itm/MCM-33-2060-RF- ... 1479700592
Nu verkar just den vara låst till en viss kanal, men å andra sidan så var ju i stort sett alla spel på den tiden det också.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3544
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: TV demodulator

Inlägg av breflabb »

Tveksamt att den kommer att fungera hos oss.Band ett kanal 2-4 är nuförtiden reserverad
för enbart data trafik för div.ändamål.Så det lär bli knepigt
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30113
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: TV demodulator

Inlägg av MadModder »

Dessutom var det inte speciellt mycket billigare än viewsonicen. Snarare mycket dyrare. :D
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: TV demodulator

Inlägg av Mortsde »

Har precis beställt en Viewsonic N6, ska bli intressant att se hur bra det blir.
Ropade även in en liten färgtv med RF in på Tradera men den får bo i garaget nära lödkolven. :)
Skriv svar