Eagle NooB som behöver hjälp.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Eagle NooB som behöver hjälp.

Inlägg av Stuggi »

Två saker som jag haft lite problem med:

1) Hur får jag ut några mått ur eagle? Vill nämnligen kolla att min skrivare för storleken rätt =D

2) Finns det nåt script som fyller upp tomrum med koppar så man slipper etsa bort så mycket? Och hur använder jag isf det?
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

1. Det finns en icon som heter Mark klicka på den sen klickar du på ena hörnet på det du vill mäta sen flyttar du musen till andra hörnet och samtidigt som du flyttar musen ändras avståndsvärdet i raden åvanför layouten.

2. Draw, Polygon sen ändrar du värdet Isolate till ett lagomt stort avstånd som du vill ha mellan lödöar och det täckta området ex: 0,8mm
sen klickar du på en icon nere till vänster som heter rastnet.
Obs: polygonen moste ritas på samma lager som dina banor är.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Okay, en fråga till, hur får man välja hur breda banor man vill ha? Har lite problem med att hitta rätt setting...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det gör du med "Width". Men först ska du ställa om till metersystemet, det gör du med knappen längst till vänster som ser ut som ett nät
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Var hittar jag "Width" då? Finns inget om det i Hjälpfilen... Kan man ange det i autorouter kommandot?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Bild
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nå, det där funkar ju, man då måste jag ju rita alla banor själv, och det blir lite jobbigt. Går det inte att göra med AutoRouter funktionen?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nej. Och om du väljer att göra det ändå tar det förmodligen längre tid och blir sämre än att rita manuellt. Att rita kretskort är ett hantverk och inget som man hafsar ihop bara lite sådär. Vill man göra ett bra kretskort bör man tänka på ledningsdragningen med tanke på induktans och kapacitans i ledare. Dessutom är det inom vissa grenar viktigt att lägga kretsar på ett visst sätt. Inte minst rent estetiskt. Datorn kan inget sånt!

Det är bara bita ihop och börja rita :)
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Visserligen är det ju så att Autoroutern i Eagle följer de Design Rules som man har angivit under "DRC". Så de mått som anges där är inte bara de som valideras, de är de som används av autoroutern också.

0.4064mm kan vara lämplig width också. Men använd Grid-funktionen först för att ställa om måttenheten till mm (en prickig ikon under öppna-ikonen).

Dessutom gör autoroutern inga acid-traps, dvs vinklar mindre än 90 grader. Det gör dock massor av användare som inte vet bättre :)
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Tänkte väl att det skulle vara ganska svagt om man inte kunde ställa in det nånstans. Blev lite smått tokig av att försöka rita snygga banor :P Vad är sedan dessa "Acid-traps" du talar om? Jag googlade runt lite utan att hitta nåt vettigt... Skulle du vilja förklara detta närmre?
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Acidtraps är då en bana en vass vinkel. http://www.ettnet.se/~tobias/diy/cmoy/cmoy_smd_top.jpg har flera vassa vinklar nära mitten av kortet. Man kan direkt se att någons estetiska öga varit framme där. Begreppet är processtekniskt, då vassa vinklar kan göra att etsvätskan spärras fast där och orsakar ovanligt högt bortfall då kortet skall produceras.

/K
Tekko

Inlägg av Tekko »

Acid-Traps är skarpa hörn på kopparbanorna (90grader eller mindre) som gör att banan kan etsas av trots fotoresisten.
Skriv svar