Gitarrförstärkare Dean Markley K50
Gitarrförstärkare Dean Markley K50
Hej
Jag har en gitarrförstärkare som låter "sprucken" i ljudet, har testat med en
annan högtalare och det låter lika illa i den. Finns det någon vänlig och kunnig
person som vill titta på schemat och ge mig något tips. Är volymen väldigt låg
så låter ljudet rent, men ökar jag ytterst lite så låter det som ett "sprucket distljud".
Kretskortet är urplockat och några dåliga lödningar finns inte, förmodligen någon
komponent som har gett upp....men vilken?
http://www.deanmarkley.com/Info/LegacyA ... /D1518.pdf
Mvh
Fender
Jag har en gitarrförstärkare som låter "sprucken" i ljudet, har testat med en
annan högtalare och det låter lika illa i den. Finns det någon vänlig och kunnig
person som vill titta på schemat och ge mig något tips. Är volymen väldigt låg
så låter ljudet rent, men ökar jag ytterst lite så låter det som ett "sprucket distljud".
Kretskortet är urplockat och några dåliga lödningar finns inte, förmodligen någon
komponent som har gett upp....men vilken?
http://www.deanmarkley.com/Info/LegacyA ... /D1518.pdf
Mvh
Fender
Jag skulle börja med att göra så här.
Koppla in en testsignal till förstärkaren (lämpligtvis en sinusvåg 1kHz) och mät med oscilloskop på utgången. Höj volymen på förstärkarn till signalen klipper i topparna (det bör du se tydligt). Mät utan att ändra något signalen ut från IC3. Ser den bra ut där har du ringat in felet till slutsteget. Börja med att mät över Q8 och Q9 bortlödda, kolla även att det inte är avbrott/dålig/bränd kontakt mellan slutsteget och högtalarn. Blir det förhöjd resistans har strömmen svårt att ta sig fram.
Det kan även vara kortslutningsskyddet som löser in.. kolla att q6,q7,R40,R41,R42,R43 visar rätt värden. Även R44,R45. dessa är lite större (högre effekttålighet.)
Om inte signalen klipper utan det är övergångsdistortion kan det va D14-D16 som gett sig, dock är det ganska ovanligt så det tror jag inte...
Om nu signalen ser lika dålig ut från IC3 kan det vara småsiglanbitarna som strular. Löd loss anslutningen på Ic3:S utgång och mät igen. kvarstår felet är det troligen fel bakåt så att säga
Det kan även vara fel i nätdelen. Om den inte orkar ge tillräckligt med ström blir signalen distorerad. Mät ripplet på glättningskondensatorer i vila på C36 och C37 i vila. Är det stort (>1-2V) kan det vara nått annat som ligger och snor ström ifrån steget. Kan va svårt att säga på rak arm vad det är.
Har felet uppkommit av sig självt eller i samband tex hård belastning under lång tid?
Koppla in en testsignal till förstärkaren (lämpligtvis en sinusvåg 1kHz) och mät med oscilloskop på utgången. Höj volymen på förstärkarn till signalen klipper i topparna (det bör du se tydligt). Mät utan att ändra något signalen ut från IC3. Ser den bra ut där har du ringat in felet till slutsteget. Börja med att mät över Q8 och Q9 bortlödda, kolla även att det inte är avbrott/dålig/bränd kontakt mellan slutsteget och högtalarn. Blir det förhöjd resistans har strömmen svårt att ta sig fram.
Det kan även vara kortslutningsskyddet som löser in.. kolla att q6,q7,R40,R41,R42,R43 visar rätt värden. Även R44,R45. dessa är lite större (högre effekttålighet.)
Om inte signalen klipper utan det är övergångsdistortion kan det va D14-D16 som gett sig, dock är det ganska ovanligt så det tror jag inte...
Om nu signalen ser lika dålig ut från IC3 kan det vara småsiglanbitarna som strular. Löd loss anslutningen på Ic3:S utgång och mät igen. kvarstår felet är det troligen fel bakåt så att säga
Det kan även vara fel i nätdelen. Om den inte orkar ge tillräckligt med ström blir signalen distorerad. Mät ripplet på glättningskondensatorer i vila på C36 och C37 i vila. Är det stort (>1-2V) kan det vara nått annat som ligger och snor ström ifrån steget. Kan va svårt att säga på rak arm vad det är.
Har felet uppkommit av sig självt eller i samband tex hård belastning under lång tid?
Hej
Jag tackar för tipsen, ska kontrollmäta det du föreslår. Tyvärr har jag inget
oscilloskop så jag får löda loss och mäta med multimeter....om nu det fungerar med en sån.
Förstärkaren har jag fått av en kompis, som i sin tur fick den av sin kompis,
så jag vet inte hur felet har uppstått.
Jag skriver mer när jag testat dina tips, än en gång tack för att du bryr dig.
Mvh
Fender
Jag tackar för tipsen, ska kontrollmäta det du föreslår. Tyvärr har jag inget
oscilloskop så jag får löda loss och mäta med multimeter....om nu det fungerar med en sån.
Förstärkaren har jag fått av en kompis, som i sin tur fick den av sin kompis,
så jag vet inte hur felet har uppstått.
Jag skriver mer när jag testat dina tips, än en gång tack för att du bryr dig.
Mvh
Fender
Hmm, det där schemat ser inte riktigt rätt ut. För det första så har alla transistorer NPN bild, medans 2n4403 är PNP. Tip26 är även den PNP.
Kör gärna diodtestet på transistorerna, det är ett snabbt sätt att se om nåt är allvarligt fel med en trissa. De flesta multimetrar har en liten diodsymbol för detta ändamål. Använd det läget och testa dina trissor
En NPN skall ha c:a 0.7 från bas till emitter och bas till collector (plus på multimetern på basen) och inte leda åt nåt annat håll.
En PNP är tvärt om, den skall leda och ha 0.7V från collector till bas och emitter till bas (minus på multimetern på basen)
Det skall aldrig vara kortslutning mellan nåt ben, då är transistorn mest troligt sönder (om det inte är nåt annat omkring som orsakar kortis)
En minnesregel är att emitterpilen i transistorsymbolen representerar en diod som leder i pilens riktning.
På detta sätt kan du även ta reda på vilka transistorer som är PNP och NPN på schemat då det inte riktigt verkar stämma.
Kör gärna diodtestet på transistorerna, det är ett snabbt sätt att se om nåt är allvarligt fel med en trissa. De flesta multimetrar har en liten diodsymbol för detta ändamål. Använd det läget och testa dina trissor
En NPN skall ha c:a 0.7 från bas till emitter och bas till collector (plus på multimetern på basen) och inte leda åt nåt annat håll.
En PNP är tvärt om, den skall leda och ha 0.7V från collector till bas och emitter till bas (minus på multimetern på basen)
Det skall aldrig vara kortslutning mellan nåt ben, då är transistorn mest troligt sönder (om det inte är nåt annat omkring som orsakar kortis)
En minnesregel är att emitterpilen i transistorsymbolen representerar en diod som leder i pilens riktning.
På detta sätt kan du även ta reda på vilka transistorer som är PNP och NPN på schemat då det inte riktigt verkar stämma.
Hej !
Skulle tro att du har en dålig sluttrissa (Q8 eller Q9) detta är inget ovanligt fel i Gitarrförstärkare, troligtvis ingen kortslutning i någon övergång utan snarare ett avbrott.
Upp till en viss nivå är det drivarna som ger ljudet men när sedan sluttrissorna tar över så kommer felet (disten).
/ ElFjollo
Skulle tro att du har en dålig sluttrissa (Q8 eller Q9) detta är inget ovanligt fel i Gitarrförstärkare, troligtvis ingen kortslutning i någon övergång utan snarare ett avbrott.
Upp till en viss nivå är det drivarna som ger ljudet men när sedan sluttrissorna tar över så kommer felet (disten).
/ ElFjollo
Hej
Kan en av transistorerna i Q8/Q9 (TIP 121/126) gå sönder
och diodtesten i multimetern ändå "pipa" rätt?
Det piper när testpinnen (+) på basen (NPN) och den andra pinnen på kollektorn/emittern. (-) på basen och andra pinnen
på K/E är det tyst.
Andra transistorn (PNP) piper också, då med (-) på basen och (+)
på K/E. (+) på basen och andra pinnen på K/E är det tyst.
Det sitter tydligen två motstånd i varje transistor, kan man testa om dom, eller en av transistorerna, är trasiga?
Jag tackar för all hjälp jag får.
Fender
Kan en av transistorerna i Q8/Q9 (TIP 121/126) gå sönder
och diodtesten i multimetern ändå "pipa" rätt?
Det piper när testpinnen (+) på basen (NPN) och den andra pinnen på kollektorn/emittern. (-) på basen och andra pinnen
på K/E är det tyst.
Andra transistorn (PNP) piper också, då med (-) på basen och (+)
på K/E. (+) på basen och andra pinnen på K/E är det tyst.
Det sitter tydligen två motstånd i varje transistor, kan man testa om dom, eller en av transistorerna, är trasiga?
Jag tackar för all hjälp jag får.
Fender
Transistorerna verkar hela, men dom kan också vara "halv-trasiga". Jag lagade en Pioneerstärkare en gång där ljudet i ena kanalen lät dåligt, brusade typ. Bägge sluttransistorerna mätte ok på plats men när jag lödde bort ena så visade den ett annat värde! Och det visade sig att det funkade med en ny.. så dom kan vara trasiga även om dom "piper" rätt.
Gör såhär,
slå på förstärkaren och mät likspänning över R44 och R45. altså mellan kollektorn på Q8 och emittern på Q9 (schemat visar dock kollektor på Q9)
Där borde det ligga nånting runt 100mV-300mV och _hälften_ av det mätta värdet om du mäter bara rätt över Ett motstånd.
Har du förresten mätt hur hög spänning du har på +VD och -VD ?
Gör såhär,
slå på förstärkaren och mät likspänning över R44 och R45. altså mellan kollektorn på Q8 och emittern på Q9 (schemat visar dock kollektor på Q9)
Där borde det ligga nånting runt 100mV-300mV och _hälften_ av det mätta värdet om du mäter bara rätt över Ett motstånd.
Har du förresten mätt hur hög spänning du har på +VD och -VD ?
Fender: Vad står det på displayen då det piper?
Piper brukar det göra vid kortslutning (iaf på min multimeter) och det skall det ej vara mellan nåt ben.
När den leder skall det stå 0.5-0.8V, dvs ett diodframspänningsfall.
Är det avbrott brukar det stå 3V eller nåt, dvs det mesta multimetern testar mata in.
Piper brukar det göra vid kortslutning (iaf på min multimeter) och det skall det ej vara mellan nåt ben.
När den leder skall det stå 0.5-0.8V, dvs ett diodframspänningsfall.
Är det avbrott brukar det stå 3V eller nåt, dvs det mesta multimetern testar mata in.