Drivspänning till lasermodul

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Drivspänning till lasermodul

Inlägg av Eelector »

Här kommer ytterligare en nybörjarfråga. Sorry :)
Jag har en röd diod-laser som skall matas med 3V. Till skilland mot lysdioder så skall det inte behövas något strömbegränsande seriemotstånd till denna modul.
När jag kopplar in den direkt till två AA batterier (3.1V) så drar den ca 15 mA.
Jag skulle vilja driva den från 6V. Hur skall jag begränsa spänningen?
Jag testade att sätta ett seriemotstånd enligt samma princip som en LED. (6-3V) / 0.015 = 200ohm.
Tyvärr resulterade det i endast 2V över modulen och ca 18mA.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att reda ut teorin :)

Kanske skulle använda en LM317 istället?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det brukar i lasermoduler finnas en enklare uppbyggd krets som begränsar strömmen till lasern beroende på inspänning som, dom gånger jag sett, oftast är baserat på en konstantströmsgenerator. Fungerar som en resistor kan man säga fast som istället automatiskt ändrar sitt motstånd beroende på vilken spänning man matar med så att man hela tiden få ut rätt ström. Detta betyder att man kan ha ganska så brett inspännings spann utan att man förstör lasern då strömmen kontinuerligt begränsas till ett säkert värde. Om nu det verkligen är på detta vis med den som du har är omöjligt för mig att säga eftersom jag inte vet någonting om den. Så det kan mycket väl hända att den klarar 6v matning utan problem men jag kan som sagt absolut inte garantera detta! Dess maximala inspänning kan nämnligen vara väldigt olika mellan olika modeller. Annars så kan du som du säger bla mycket annat tex använda en LM317 som då minskar 6v till 3v.

Om du däremot enbart hade haft själva laserdioden i sig utan någon styr elektronik så fungerar nog detta med en resistor.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Då det bara är 15mA det är frågan om kan du ju eventuellt utnyttja spänningsfallet i 5 stycken små 1N4148 switchdioder.

Kanske inte den bästa lösningen men kanske en av de mindre?

Eller helt enkelt en 3V zenerdiod, det är ännu mindre...
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Tack för hjälpen!
Skriv svar