Köpa från Kina?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pedalosaurus

Köpa från Kina?

Inlägg av Pedalosaurus »

Suttit och kollat en del på alternativa inköpsställen för komponenter på nätet. Tycker att de flesta leverantörer i Sverige har höga priser på både produkter och framförallt frakt. Kikade på AliExpress i Kina. Helt andra priser och i många fall fraktfritt!
Min fråga är: Är det riskfritt att beställa därifrån? Det ser ju seriöst och riktigt ut allting men hur är det med kvalitet osv?
Någon här som har erfarenhet?
Användarvisningsbild
Jonaz

Re: Köpa från Kina?

Inlägg av Jonaz »

Beror väl på vad man är ute efter, oftast kommer det fram.
Skulle vilja påstå att 99% är kopior.
Även komponenter.
Brukar ta allt från 5 dagar till 6 veckor innan sakerna kommer fram.

Är det något speciellt du letar efter?
Annars har vi ju
http://www.swechtrading.se/
http://www.svebry.se
http://www.electrokit.com

Som exempel.
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Ok. Det är väl mest elektromekanik men även komponenter. Jag har handlat både på Electrokit och Swechtrading och de har ganska bra priser men lite tunt sortiment tycker jag. Det finns ju en hel del att välja på om man kollar på AliExpress. Men allt är kanske inte guld som glimmar.
Man bör vara lite försiktig med andra ord, att handla från Kina?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är lite av lotteri över det hela. Somligt är finfint (och billigt) somligt är inte så värst (och därmed dyrt).
Du får ta lite kalkylerade chanser helt enkelt.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Köper allt inom kompenenter och mekanik från ebay i första hand men även aliexpress.
Fungerar alldeles utmärkt, allt håller bra kvalitet för mina förväntningar.
Nackdelen är i första hand leveranstiden 2-8 veckor får man räkna med. Inge vidare om man har bråttom.
Båda sajterna har bra reklamationssystem där du kan kontakta säljaren även några veckor i efterhand.
Säljarna brukar vara lyhörda och skicka om eller betala tillbaks om det är fel. Uppföljningssystemen
med möjlighet till negativ kritik gör säljarna rätt välvilligt inställda att fixa problem.
Även en enda negativ röst kan vara kännbart för säljaren så de vill verkligen inte ha det.
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Tack för era tips! Får väl göra en liten testbeställning :)
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester

Inlägg av hanpa »

Det är aldrig riskfritt, inte heller vid beställning från Sverige.

Men jag har alltid några leksaker på gång från kina och liknande länder, kommer små bruna kuvert med komponenter etc.
Har alltid funkat bra faktiskt men man kan få vänta rätt länge ibland.

aliexpress verkar seriösa, ofta får man meddelanden från säljaren (det är ju en handelsportal) som tackar för beställningen, kommer med lite tips om dokumentation etc. Sen vill man ha bra recensioner förstås.
Alla grejer jag fått hittills har varit OK. Extremt billigt, ofta helt gratis frakt.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Har handlat ganska mycket från China, mest foto (elektronik) och det har fungerat klockrent. Vettiga snabba fraktpriser och en "förstående" dialog om fakturan. Mycket nöjd för det, har nästa aldrig strulat. Korta leveranstider och betalning via Pay Pal. En enda gång funkade det inte med ett datorbatteri men då fixade PayPal så att pengarna kom i retur.
Ok när det handlar om hitech och seriösa säljare är risken liten men det lär väl finnas mindre nogräknade även i China och ju mera krafs det handlar om dess större är nog risken att bli blåst.

Lycka till det är värt ett försök och använd PayPal // Karl B.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har köpt från ebay och dealextreme till och från i 8 år nu.

En del är skräp. Undvik billiga saker som går på 230V.

Men jag har köpt mycket komponenter, kvalitet?!?. Men funkar gör de!
(Komponenter -> ytmonterade motstånd, kondingar, MCU:er, radiomoduler med mera)
Jimjou

Inlägg av Jimjou »

Jag köpte en 10-pack med mosfets BUZ11 från dx/ali eller vart det nu var.

Tanken var att ha dem som utgångsmosfets på ett nätagg, jag tänkte parallellkoppla 4st för att fördela värmeeffekten.
Men jag la snabbt märke till att en av de 4 blev väldigt varm och resten var knappt ljumna.

Jag mätte gatespänningen på alla 10 vid en viss ström och det skiljde sig väldigt mycket.
Enligt databladet ska Vgs ligga mellan 2.1-4V men på mina låg de både högre och lägre.
Borde funka att sätta spänningsdelare på gaten så man kan justera in så att de tänds samtidig ioförsig.
Ska man bara använda en i sin koppling kanske det inte spelar så stor roll.

Min tanke är att antingen är de kopior alternativt riktiga men som blivit utsorterade på fabriken som
kanske lämpligt nog ligger i kina med.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester

Inlägg av hanpa »

Typiskt meddelande man kan få från försäljare då man handlat på aliexpress:
Thank you very much for your support, I have shipped your project yesterday.We use the rapid transport company (s.f) is the estimated time of arrival 15 to 50 days.(not include Sunday and Saturday).Along abundant express company in China and Russia established the goods directly!!If you think the transport is rapid, please let me know!After receiving the goods, if you are satisfied with project, please leave me five star evaluation.If the goods have any hair stand inside letter right problem, please let me know, we help you to solve any problem!Please don't give us bad feedback!Thank you, if you have any questions and comments, please let me know, thank you very much!
50 dagar, "rapid", nja... Men man kan tåla det i och med att det är så billigt. Man får planera sina sina projekt därefter.
Hur som helst verkar alla vara noga med att inte riskera dålig feedback, eftersom det är hård konkurrens med många säljare av samma produkt till ungefär samma pris.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jimjou: just halvledare som sorterar under rubriken "unobtainium" kan vara fake. Jag har FETar som inte alls är vad de ska vara.

Jag har tagit hem allt från objektiv till kameran till små elektronikkomponenter där det mesta har varit OK. Min cykelfloodlight är från AliX, liksom mitt spänningsaggregat (0-35V @ 5A). Canonobjektivet (normalobjektiv) från AliX är en speciell historia; det gick inte att regga på Canons hemsida - "no such serial no ...". Men det funkar kanonbra.

Varje köp får övervägas noga. Det roligaste är ju att hitta lite udda saker man inte kan köpa i Sverige.
ConnyK

Inlägg av ConnyK »

Mina erfarenheter är samma som hawkan.

Erfarenhet av över 100 prylar som jag har beställt på EBAY (har inte testat något annat)
1 order försvann (krediterades utan diskussion)
1 vidrig kvalité även men Kinamått mätt (säljaren gjorde kompromissförslag utan diskussion som jag accepterade)
Så jag tycker att det fungerar bra, sen får man gallra lite bland säljarna.

Sen föredrar jag svenska företag som vänder sig till privatpersoner om de har prylarna till rimligt pris.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Varför skulle man inte våga köpa ifrån Asien?
Med de påslag som exempelvis Kjell och Clas har (upp till 10 x) så är det bara att testa.
Önskvärt vore kanske att våra egna depåer hade saker hemma i större omfattning. Det är ju långt till Munkedal tex. ;-)
Men det är upp till var och en att testa.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Jag har med köpt väldigt mycket från kina. Föredrar dock siterna (ebay, banggood, dealxtreme) som kör med paypal, så där går aliexpress bort. Men som sagt, väldigt sällan problem och om det uppstår så har det alltid blivit löst. Sen är det oftast gratis frakt, men vid "större" summor över 5-600:-, kan man åka på tullavgifter om man har otur. Jag har råkat ut för det en gång. Ber alltid säljaren skicka som "low value" om det kostar lite mer. Sällan det inträffar dock.

Köper även från dom svenska siterna när jag inte orkar ha 4-5 veckors framförhållning. Men det är ju rätt sjukt att jag kan beställa 10st ficklampor i en låda från kina och få frakten gratis medans jag får betala ca 30:- inrikes för några små komponenter. Inte för att 30:- är så dyrt men jämförelsen är bisarr
Skriv svar