Laga TV igen (eller TV bortskänkes)
Laga TV igen (eller TV bortskänkes)
Tjena. Jag skrev tidigare en tråd om att laga en TV, en Samsung cn683cn3x/xec. Felet är att man får ljud men ingen bild. Jag fick tipset att löda om HF-trafon och det funkade, men efter nån månad uppstod samma fel igen. Lödde om. Nån månad senare samma sak, men denna gången funkar det inte att löda om trafon. Har testat att knacka på diverse komponenter när den är igång utan resultat. Har även tagot bort och satt dit kortet som sitter på bildrörshalsen ett par gånger.
Någon frågade om det lyser från bildrörshalsen. Ja det gör det. Vad betyder det? Har ni några andra tips? Kanske ska testa kylspray. Hur kommer det sej att komponenterna funkar när dom är kalla?
Om jag inte lyckas laga den inom några dar skänker jag bort den om nån vill ha. Finns vid odenplan.
Någon frågade om det lyser från bildrörshalsen. Ja det gör det. Vad betyder det? Har ni några andra tips? Kanske ska testa kylspray. Hur kommer det sej att komponenterna funkar när dom är kalla?
Om jag inte lyckas laga den inom några dar skänker jag bort den om nån vill ha. Finns vid odenplan.
Nu är jag inte bekant med just denna tv men jag har fixat ett antal med just detta fel, som du säger så funkar det ett par gånger eller ett tag efter att lödningar har släppt från HS trafon, men, en drivkrets(såg ut som en bred triac på kylfläns på de jag kollade på) som sitter i närheten av HS trafon och en diod brukade gå sönder efter ett tag och ge just det du säger, halsen lyser men ingen bild..
"Någon frågade om det lyser från bildrörshalsen. Ja det gör det. Vad betyder det?"
Inte jag som frågade detta men här är svaret:
Det finns 3 glödtrådar i bildrörets hals en för varje färg som det finns en högspänning kopplat till. Just för att dom glöder gör så att elektronerna från högspänningen kan lämna tråden och blir då som ett litet moln av elektroner runt omkring den. Med några metallplattor i olika formar framför glödtråden med olika spänningar kopplade till sig drar sen loss elektroner från detta moln och sprayar sedan bildskärmen med en jämn tunn ström av elektroner som träffar fosforytan framme på bildytan och vi får en bild. Glöder inte dessa trådar så kan det inte bli något moln av elektroner vilket då gör att det inte heller kan bli någon bild.
Inte jag som frågade detta men här är svaret:
Det finns 3 glödtrådar i bildrörets hals en för varje färg som det finns en högspänning kopplat till. Just för att dom glöder gör så att elektronerna från högspänningen kan lämna tråden och blir då som ett litet moln av elektroner runt omkring den. Med några metallplattor i olika formar framför glödtråden med olika spänningar kopplade till sig drar sen loss elektroner från detta moln och sprayar sedan bildskärmen med en jämn tunn ström av elektroner som träffar fosforytan framme på bildytan och vi får en bild. Glöder inte dessa trådar så kan det inte bli något moln av elektroner vilket då gör att det inte heller kan bli någon bild.
Liten korrigering:
Möjligtvis kan glödtråden drivas med en hög spänning men inte högspänning. Högspänningen sitter på anoden
gunne: Kan va nån kondensator som släppt också kring hs delen. Hs transistorn kan du mäta också och kolla att den har 150V på kollektorn men den bör va hel. Den så att säga "kommer inte och går", tycker det låter mer som om en dålig konding alt. trasig transformator. Ibland kan även lödningarna till avböjningsspolarna släppa. Löd om alla som ser suspekta ut!
Möjligtvis kan glödtråden drivas med en hög spänning men inte högspänning. Högspänningen sitter på anoden
gunne: Kan va nån kondensator som släppt också kring hs delen. Hs transistorn kan du mäta också och kolla att den har 150V på kollektorn men den bör va hel. Den så att säga "kommer inte och går", tycker det låter mer som om en dålig konding alt. trasig transformator. Ibland kan även lödningarna till avböjningsspolarna släppa. Löd om alla som ser suspekta ut!
Senast redigerad av Fritzell 21 december 2005, 23:05:51, redigerad totalt 1 gång.
Glöder trådarna i bildrörshalsen så fungerar också högspänningstrafon, man tar glödspänningen från just HS-trafon.
Om du för handen någon centimeter från bildrutan så ska
du känna att bildröret är laddat (ofarligt).
Mellan glödtrådarna och fosforskiktet så finns det bl.a. skärmgaller "plåtar"
dom tillförs mellan 500-1000 V beroende på tv apparat.
Skärmgallerspänningen(G2) kommer från HS-trafon och går i en kabel
upp till bildrörets kretskort, kolla så inte denna kabel lossnat från kortet.
Går vertikalslutsteget sönder träder en skyddsfunktion in, den drar ned
styrspänningana till bildröret för att det vita horisontala strecket inte
skall bränna in i röret.
Genom och vrida upp G2 potentimotern på HS-trafon kan du trots
allt se om du har ett vitt streck.
Då får du söka felet i vertikaldelen bl.a. i slutsteget.
Kjelle
Om du för handen någon centimeter från bildrutan så ska
du känna att bildröret är laddat (ofarligt).
Mellan glödtrådarna och fosforskiktet så finns det bl.a. skärmgaller "plåtar"
dom tillförs mellan 500-1000 V beroende på tv apparat.
Skärmgallerspänningen(G2) kommer från HS-trafon och går i en kabel
upp till bildrörets kretskort, kolla så inte denna kabel lossnat från kortet.
Går vertikalslutsteget sönder träder en skyddsfunktion in, den drar ned
styrspänningana till bildröret för att det vita horisontala strecket inte
skall bränna in i röret.
Genom och vrida upp G2 potentimotern på HS-trafon kan du trots
allt se om du har ett vitt streck.
Då får du söka felet i vertikaldelen bl.a. i slutsteget.
Kjelle
-
- Kontakt:
re
LOT (HS-trafon) kan vara defekt. Kolla LOT med en testare. Om du inte har en kan du kontakta mig för info om att bygga en egen eller köpa en extra som jag har. Om den nu är trasig kommer problemet med att beställa en ny så det kan vara lite svårt om du inte är i branchen. Man måste vara registrerad kund hos tex order. Hör gärna av dig!
/Janne
/Janne