Glödlampa vs lysdioder i bilar
Glödlampa vs lysdioder i bilar
Har sett att det blivit ganska populärt med lysdioder i bilar till blinkers/parkeringsljus och positionsljus. Vanliga glödlampor till bilar är ju märkta med effekt men det går väl inte att jämföra effekt mellan en glödlampa och en lysdiod, de borde väl ha olika verkningsgrad. Egentligen borde man väl jämföra ljusutbytet eller ljusflödet från källan? Tror ni att dessa dioder bara är kopplade med ett motstånd eller sitter det någon typ av konstantströmgenerator i dioden? Tycker det verkar rätt dyrt med en lysdiod med sockel för 100:- om det bara är att ta en sockel från en trasig lampa eller köpa nån billig glödlampa på biltema och ta sockeln ifrån och sedan löda dit någon diod.
Har ingen aning om hur det är i verkligheten, men i princip kan du väl göra som du har beskrivit. Det måste nog vara en ljusstark diod (skilj på lumens och candela) och spridningnsvinkeln har nog betydelse. En glödlampa är rundstrålande medans en diod ofta skickar allt/mest ljus i en riktning.
Sen är det väl lite knepigt med saker till bilar. De ska väl i princip vara typgodkända. T.ex. blir det väl inte ens tillåtet att ha lysdioder för hel/halvljus förrän 2010 tror jag.
100 kr kanske låter i mesta laget, men försök att göra affär av det. Utvecklingstid (t.ex. bestämma motstånd/strömgenerator, välja diod från 10 olika tillverkare, eventuella typgodkännanden mm). Tillverkning, lagerhållning, reklam, garantiåttaganden, distribution ...
Om du inte lyckas sälja väldigt många blir det nog inte så stor förtjänst per timme om du ska sälja dem för 50 kr st. Men som hobbyist bryr man ju sig inte om tiden det tar, det är ju mer än halva nöjet.
Edit: Det kanske kan ställa till det om bilen har system för att kolla att blinkersen är hel, eller att frekvensen på blinkningarna beror på strömmen som går genom lamporna/dioderna.
Sen är det väl lite knepigt med saker till bilar. De ska väl i princip vara typgodkända. T.ex. blir det väl inte ens tillåtet att ha lysdioder för hel/halvljus förrän 2010 tror jag.
100 kr kanske låter i mesta laget, men försök att göra affär av det. Utvecklingstid (t.ex. bestämma motstånd/strömgenerator, välja diod från 10 olika tillverkare, eventuella typgodkännanden mm). Tillverkning, lagerhållning, reklam, garantiåttaganden, distribution ...
Om du inte lyckas sälja väldigt många blir det nog inte så stor förtjänst per timme om du ska sälja dem för 50 kr st. Men som hobbyist bryr man ju sig inte om tiden det tar, det är ju mer än halva nöjet.
Edit: Det kanske kan ställa till det om bilen har system för att kolla att blinkersen är hel, eller att frekvensen på blinkningarna beror på strömmen som går genom lamporna/dioderna.