Ny stickpropp till kylskåp, fråga ang. styrka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jkl
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 november 2016, 09:50:04

Ny stickpropp till kylskåp, fråga ang. styrka

Inlägg av Jkl »

Hejsan! Har sökt och sökt men inte lyckats hitta någon info om detta, så hoppas ni kan hjälpa mig med det här på elektronikforumet.. Jag skaffade mig nyligen ett kylskåp och vid bortmontering kapade de av stickproppen. Med andra ord behöver jag installera en ny, 220V säger personen som hade den innan. Jag gick och införskaffade en 16A IP44-klassad stickpropp från kjell ( https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... dad-p39640 ) för att vara på den "säkrare sidan" tänkte jag. Sedan insåg jag att jag med mina bristande elkunskaper ju inte har en aning om det faktiskt kan skada kylen att ha en stickpropp klassad för högre effekt än kylen behöver?

Det är alltså min fråga: kan en 16a stickpropp skada min kyl som bara har behov av 220V eller har det bara med tolerans hos stickproppen att göra?

Förstår att det förmodligen är en nybörjarfråga utan dess like, men vore tacksam för svar!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8286
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Ny stickpropp till kylskåp, fråga ang. styrka

Inlägg av X-IL »

Det är bara vad stickkontakten klarar, påverkar inte kylskåpet.
Haralt
Inlägg: 2606
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ny stickpropp till kylskåp, fråga ang. styrka

Inlägg av Haralt »

Det verkar mer än besynnerligt att firman du köpte kylskåpet skulle ha klippt bort stickkontakten, innan de levererade den till dig.
Är det möjligen något speciellt industrikylskåp?
Man undra genast varför någon skulle kunna komma på att klippa bort stickproppen?
Var den sönderbränd, eller krossad?

Stickproppar på kylskåp för hushåll brukar ofta ha helgjutna stickproppar på elkabeln. De kan man alltså inte skruva itu.

Du nämner ej var du tänkt ställa kylskåpet, i kallgagage, utomhus, inomhus?
Sådan har betydelse för val av stickpropp.
Senast redigerad av Haralt 18 november 2016, 10:25:21, redigerad totalt 2 gånger.
Jkl
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 november 2016, 09:50:04

Re: Ny stickpropp till kylskåp, fråga ang. styrka

Inlägg av Jkl »

Åh kanon, tack!

Det var en liten begagnad kyl som bortskänktes på blocket av ett företag som hade haft den som kyl till personalen. De orkade förmodligen inte trixa med att försöka få ut stickproppen, därav kapandet. Hade den varit ny hade jag nog inte blivit så road :D

Kylen ska stå inomhus på vinden där det inte är någon direkt värme och byggas in i ett skåp då det är en inbyggnadskyl. Har fortfarande inte riktigt luskat ut hur det blir med ventilering av skåpet än, men det kanske räcker med att ha öppet på baksidan, eller vad tror ni?

Kan tillägga, om det har någon betydelse, att det ska kopplas till en extern thermostat STC-1000 och användas som jäskyl för ölbryggning. Något slags värme-element med väldigt låg effekt ska troligtvis installeras i skåpet också.
Senast redigerad av Jkl 18 november 2016, 10:31:31, redigerad totalt 1 gång.
Haralt
Inlägg: 2606
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ny stickpropp till kylskåp, fråga ang. styrka

Inlägg av Haralt »

Där ser man.

Då har det företaget nu en sladdstump med 230 Volt spänning på. Om någon(personalen) kommer emot den, får de sig en härlig stöt. Eller firmaägarens hund biter i den, och sätter sin sista potät.

Frågan är hur många ledare du har på din kylskåpssladd?

Om kylskåpet är jordat, har du 3 ledare (ofta 1 blå, 1 brun och en gröngul).

Men jag gissar på att moderna kylskåp är dubbel elektrisk isolerade och kanske endast har 2 ledare, blå och brun.

Ovan handlar om hur du skall koppla tåtarna till en ny stickpropp.

Precis, det skall vara litet ventilering över gallret på baksidan av kylen. Ofta tas luften in framtill vid golvet (om kylen står på golvet) och utgående luft ovanpå kylen via spalt man lämnar för just ventilering. För inbyggnadskylskåp finns väl galler man sätter där?

Om placering på vinden, då behövs inga special-stickproppar, utan en vanlig enkel typ duger.
Senast redigerad av Haralt 18 november 2016, 10:38:05, redigerad totalt 4 gånger.
Jkl
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 november 2016, 09:50:04

Re: Ny stickpropp till kylskåp, fråga ang. styrka

Inlägg av Jkl »

Ja vi får hoppas att de kopplade ur stickproppen ur väggen, annars låter det riktigt läskigt.
Är ganska säker på att det var 3 ledare, d.v.s jordat. Ska kolla sen igen när jag kommer hem så att jag inte sett fel.

Ahaa, så luften brukar tas in framtill vid golvet. Betyder det att jag borde ha lite distans mellan kylskåpet och golvet i skåpet jag ska bygga in den i? Så att det blir som en slags luft-tunnel framifrån till galler på ovansidan i bak? Kylskåpet har inga fötter, bara vinkeljärn framtill, för att fästa i inbyggnadsskåpet antar jag. Annars får jag bygga någon simpel egen distans i så fall. Kan ta en bild när jag kommer hem om någon/några timmar om det skulle hjälpa.

Tacksam för all hjälp!
Haralt
Inlägg: 2606
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ny stickpropp till kylskåp, fråga ang. styrka

Inlägg av Haralt »

Ett kylskåp fungerar ju så att det suger ur värme från insidan och avger den värmen via rörslingan(kondensorn) på baksidan.
På något sätt skall man ordna litet luftcirkulation. Ett kylskåp som står på golvet brukar ha justerbara fötter för att kunna ställa det i våg, och det är ofta ett luftgaller vid golvet, där luft slinker in. Den luften värms upp och skall sedan kunna ta sig ut i rummet igen på något sätt.

Kylskåpet fungerar nog även utan luftcirkulation, men drar nog mer ström då, pga temperaturdifferensen mellan rörslingan bak på kylskåpet och luften som befinnes sig där, då blir mindre, vilket betyder mindre avgiven värme. Kylskåpets kompressor får då köra längre tid, innebär mer strömförbrukning. Utan någon luftcirkulation värms inredningen runt kylskåpet upp och värmen från kylskåpet måste ledas genom inredningen. Inredning(av trä) leder värme dåligt.
Senast redigerad av Haralt 18 november 2016, 16:56:54, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ny stickpropp till kylskåp, fråga ang. styrka

Inlägg av Mindmapper »

Dessutom kommer kompressorn att må sämre om den inte får någon luftväxling som transporterar bort värmen den alstrar. Överhettning minskar livslängden på det mesta!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ny stickpropp till kylskåp, fråga ang. styrka

Inlägg av TomasL »

Och skall det stå på en ouppvärmd vind, så lär det inte fungera vintertid.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Ny stickpropp till kylskåp, fråga ang. styrka

Inlägg av xxargs »

Om det är en hyffsad modern kylskåp - dvs yngre än 20-25 år gammal så har den R600a i sig och då fungerar dessa inte alls bra om de används om temperaturen är under +10 grader eller så (det finns de som inte klarar ens så kallt - tex. kylskåp avsedd för mer tropiska miljöer, det finns 'klimatzoner' även mellan modeller av kylskåp)

Om det mot förmodan skulle vara R134a i denna så kan det fungera vid lite lägre temperatur men överlag så är det obra för kylskåp att vara i så kalla miljöer då kompressorn går inte tillräckligt ofta och länge för att få någon värme i sig vilket både påverkar kompressorns hållbarhet och också kondensvattnet som bildas inne i skåpet får svårt att dunsta av och det kan bli översvämning aka fuktskador där skåpet står.
Skriv svar