Hur har ni löst maskinflyttar?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
malman

Hur har ni löst maskinflyttar?

Inlägg av malman »

Går och suktar efter div maskiner... framför allt en metallsvarv fn.

Dyker upp anonser på allt möjligt roligt... men drar mig för flytt aspekten...
Inte sällan finns makinerna typ 40-50mil bort....

Är rookie på området....
Men hur har ni löst dylika flyttar, och vad har det kostat er....

Ett par hundra kg kan man ju ta på en kärra om det finns lyfthjälpmedel hos säljaren....
Men vad är kutym vid vid lite högre vikter?

Riskerar fraktkostnader hamna i samma härad som maskinpriserna?

Har forumet någon samlad erfarenhet att bjuda på ? :)
X-IL
EF Sponsor

Re: Hur har ni löst maskinflyttar?

Inlägg av X-IL »

Jag har visserligen inte köpt jättemycekt maskiner, men min första svarv(Åsbrink, Blomqvist-klon så ca 150kg totalt) köpte jag av ett företag som skickade den på pall, kommer inte ihåg men under tusenlappen för transport Småland-Hallstahammar.
Min andra svarv plockade jag och Zealotry ner i en källare hos säljaren och bar/släpade ut, den vägde nog ca 350kg, men tyngsta enskilda delen runt 175kg kanske, detta var inte roligt men gick. Vi utnyttjade dollys på planmark men upp för källartrappen var det lyft - tryck - släpp - repeat som gällde. Den tog vi hem på kärra.
Imorgon ska jag och Zealotry åka och hämta en Arboga dubbelpelarborr, det blir också med bilsläp och handkraft, endera lägger vi den på rygg på släpet när vi lyckats rulla ut den så långt hos säljaren, eller så delar vi den i "tvåmansbärbara" delar, totalvikten är nog ca 450kg på den. Vi kommer att ta med oss dollies (Biltemas hjuldollies ), kofot, lite brädstumpar, spännband och diverse vanliga verktyg.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ja fick min maskin fraktad med en lokal firma från samma håla ja köpte den. De kunde ge ett bättre pris än o t.ex be ngn större firma.
Iom de fraktar i bulk antar jag.. i slutänden kom kollit med en schenker lastbil o bakgavel lyft oavsett.

Frakt med kranbil dock har ja fått för mig e dyrare.. jag betalade 1800.- för o rulla en fräs från strax utanför jönköping hem te dörren.
men fick pris på från andra firmor från allt mellan 3000 och 15.0000. Man måste ringa runt lite helt enkelt.
pinch

Inlägg av pinch »

Betalade 25000kr för kranbil från malmö till stockholm med 4 ton fräs.
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Inlägg av ViktorSigg »

Det beror mycket på vad säljaren har tillgängligt. Ofta (om det är privat) har ju de gjort samma sak och har säkerligen någon metod. Bäst är att fråga.

Om det är företag finns ofta truck, men då är ju problemet hos dig istället. Men det brukar ju gå att hyra/låna höglyftande palldragare, eller någon bonde inärheten som har traktor. Väl inne går även 7 tons maskiner bra att rulla på ämnesrör eller liknande, bara att spätta. Sänka ner den kan man göra med domkrafter. Värst är det nog när man måste plocka ner maskinen, och man har en del som väger 1000 kg och tre delar som väger 300 st. Dessa brukar vara problem att rulla, men för tunga för att bära. Samt att man ska ha ihop maskinen sen också.

Jag hämtade 3.5 tons maskin med en fiat strada och ett 1500kg släp. Överlast så det hette duga, men hade satt upp en talja mellan två limträbalkar och fick av allt på det viset. Maskinen var delad.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Allt upp mot 2.5-3ton är ju inga problem att hämta själv med bil (BE kort såklart)

Bara man har möjlighet att lyfta av.

Pinch: 25 000:- ?!?

Låter lite väl mycket kan jag tycka
pinch

Inlägg av pinch »

Ja mycket var det, men ingen som var sugen på jobbet :(
Skickade offerter till åtskilliga företag.
Som tur var så var det jobbet som betalade :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Urk oavsett
Visst det är bra sträcka å kranbil är inte jättebilligt.
gkar

Inlägg av gkar »

Jag har haft samma problem.

Kan du ställa den på pall kan du låta vilken speditör som helst köra den som vanligt pallgods, det är ofta kostnadseffektivt.
Är det knasform på godset och inte så långa sträckor brukar en tung lastbil med bakgavellyft vara prisvärt. Kostar ca 500-700 / timma ink allt hos ditt lokala åkeri.
Jag tröttnade på ovan och tog körkort och köpte en liten gullig 12-tons bil med bakgavellyft.
malman

Inlägg av malman »

Haha...

Verkar dock vara lite lång leveranstid på att köra med den lösningen.... och förknippad med viss kostnad....

Men då vet jag var man skall försöka kräva in en kompistjänst om jag hittar nåt i dina trakter... ;) :vissla:

Jag menar... du kan ju ta det fordonet när du far hemmåt å hälsar på släkten... 8)

<internal joke> Jag kan betala i morötter.... eller har du slutat med dem? :lol: </internal joke>
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nästan så en driftig och social EFare skulle starta firma och köra runt maskiner mellan alla medlemmar :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hur skulle det bli billigare,? Hen lär ju också ha lön och fordonskostnader att täcka....
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Ja, dessutom räcker det inte med bara körkortet utan även ett yrkeskompetensbevis-kort krävs. Plus trafiktillstånd och försäkring. Om man tänker sig att ta emot någon form av betalning för maskinflyttarna.

Gör man det helt ideellt så räcker det med bara körkortet och en besiktad, skattad och försäkrad lastbil.
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Jag har köpt ett antal tunga maskiner och det är en utmaning att hantera dessa. Det bästa tipset jag kan ge är att kontakta någon lokal åkare som åker stadiga turer med sina lastbilar och kan ta ett returlass. Vet man dessa rutter så kan man leta maskiner utmed deras färdväg. Kravet är dock att det är så smidigt för åkaren som möjligt, godset bör stå på pall och kan lastas med truck och kan lastas av smidigt hemma hos dig.

Hemma har jag gått från avlastning med kranlastbil, motorlyft från släp, till att jag skaffade en höglyftande palltruck, till ett truckstativ till trepunktslyften på traktorn, till inhyrd hjullastare och nu till slut skaffade jag en gammal truck som lyfter 3500kg. Riktigt gött, men det är ju redan fullt med maskiner hemma, så nu behövs den knappt :lol:

När det gäller flytt inomhus så säger jag bara en sak. Maskinskridskor! Det är så sjukt bra. Har satt sådana under maskinerna och sedan använt ett lyftblock som fästs i något som gör att jag kan dra de på plats.

Det är rätt smidigt att ha maskinerna ståendes på pall annars, då kan man flytta runt de lätt med palltrucken, men i de flesta fall bli maskinerna jobbigt höga och så tycker jag att det ser lite tråkigt ut. Faktum är att det vanskligaste momentet kan bli att få ner maskinen från pallarna om man inte har möjlighet att köra inomhus med truck, eller ställa in maskinen utan pallar.

Prismässigt är det dyraste jag gett för en frakt 3750kr och hade jag bara kollat runt lite mer så hade jag fått det billigare, för det var en ganska kort transport, men det var med kranbil.
sinusvag

Inlägg av sinusvag »

Hej!

Jag hade ett liknande problem i höstas. Jag lyckades hitta en kille med kranbil som kom med en polare och flyttade en fräs 13 mil åt mig.

För mig var det en befrielse att inte behöva mecka runt och försöka hitta någon DIY lösning.

Om du vill se vad en lång kran kan göra så besök videon nedan.

Nu hittade jag hjälpen via en kontakt men om man ringer runt lite så framgår det nog om det finns någon som vill ta ett extrauppdrag. Kan man tima så att de kör transporten somtidigt som en annan så kan det bli billigare.

Min erfarenhet: Var med vid lastning/lossning. Var tydlig med vad du vill få gjort av flyttkarlen. Ha med en polare. :)

Håller med om att ha saken på pall - då kan du dra runt den i lugn och ro sedan.
Skriv svar