Jag har köpt ett antal tunga maskiner och det är en utmaning att hantera dessa. Det bästa tipset jag kan ge är att kontakta någon lokal åkare som åker stadiga turer med sina lastbilar och kan ta ett returlass. Vet man dessa rutter så kan man leta maskiner utmed deras färdväg. Kravet är dock att det är så smidigt för åkaren som möjligt, godset bör stå på pall och kan lastas med truck och kan lastas av smidigt hemma hos dig.
Hemma har jag gått från avlastning med kranlastbil, motorlyft från släp, till att jag skaffade en höglyftande palltruck, till ett truckstativ till trepunktslyften på traktorn, till inhyrd hjullastare och nu till slut skaffade jag en gammal truck som lyfter 3500kg. Riktigt gött, men det är ju redan fullt med maskiner hemma, så nu behövs den knappt
När det gäller flytt inomhus så säger jag bara en sak. Maskinskridskor! Det är så sjukt bra. Har satt sådana under maskinerna och sedan använt ett lyftblock som fästs i något som gör att jag kan dra de på plats.
Det är rätt smidigt att ha maskinerna ståendes på pall annars, då kan man flytta runt de lätt med palltrucken, men i de flesta fall bli maskinerna jobbigt höga och så tycker jag att det ser lite tråkigt ut. Faktum är att det vanskligaste momentet kan bli att få ner maskinen från pallarna om man inte har möjlighet att köra inomhus med truck, eller ställa in maskinen utan pallar.
Prismässigt är det dyraste jag gett för en frakt 3750kr och hade jag bara kollat runt lite mer så hade jag fått det billigare, för det var en ganska kort transport, men det var med kranbil.