Avsäkring 230V
Avsäkring 230V
Jag vill sätta 230V uttag på vinden. Kabel dras från källaren. Utrymmet är en kallvind med bla sågspån som isolering.
Tanken är att sätta lite elektronik på vinden (router, wifi-extender och liknande)
För att minska risken för brand på vinden så är en spontan tanke att säkra av så jag inte har 10A upp på vinden.
Jag har försökt söka på dvärgbrytare och glassäkringar. Glassäkringar låter vettigt då jag kan justera säkringen efter belastningen.
Finns panelmonterade säkringshållare för 5x20mm glas-säkringar men är ute efter nått som en elektriker skulle installera. Hur löser en elektriker det så det ser snyggt ut?
Vill kunna bryta strömmen til vinden så det kommer behövas en brytare.
Vet inte om jag är inne på rätt spår eller om det är så man "brukar" göra.
Att dra upp lågspänning är ingen bra lösning då viss elektronik har inbyggda transformatorer och vissa inte.
Hur "brukar" man lösa detta?
Mvh J
Tanken är att sätta lite elektronik på vinden (router, wifi-extender och liknande)
För att minska risken för brand på vinden så är en spontan tanke att säkra av så jag inte har 10A upp på vinden.
Jag har försökt söka på dvärgbrytare och glassäkringar. Glassäkringar låter vettigt då jag kan justera säkringen efter belastningen.
Finns panelmonterade säkringshållare för 5x20mm glas-säkringar men är ute efter nått som en elektriker skulle installera. Hur löser en elektriker det så det ser snyggt ut?
Vill kunna bryta strömmen til vinden så det kommer behövas en brytare.
Vet inte om jag är inne på rätt spår eller om det är så man "brukar" göra.
Att dra upp lågspänning är ingen bra lösning då viss elektronik har inbyggda transformatorer och vissa inte.
Hur "brukar" man lösa detta?
Mvh J
Re: Avsäkring 230V
Jag antar att du har en egen grupp (egen säkring) i centralen för vinden?
I så fall så är det bara att gå ned i säkringsstorlek. Har du vanliga "proppar" så kan du be elektrikern att sätta i en mindre bottenkontakt så att det är omöjligt att sätta i en större propp.
Om det är är dvärgbrytare så är det bara att köpa en mindre sådan och montera.
I så fall så är det bara att gå ned i säkringsstorlek. Har du vanliga "proppar" så kan du be elektrikern att sätta i en mindre bottenkontakt så att det är omöjligt att sätta i en större propp.
Om det är är dvärgbrytare så är det bara att köpa en mindre sådan och montera.
- prototypen
Tänkt på att sätta ett riktigt apparatskåp på vinden?
Släpper inte in spån och släpper inte ut en elektrionikbrand.
Protte
Släpper inte in spån och släpper inte ut en elektrionikbrand.
Protte
Prata med elektrikern som ska göra jobbet, han/hon har troligen synpunkter. Sätt en gipsskiva under utrustningen för att skydda spånet om det blir onödigt varmt i burkarna du monterar.
Elektrikern vet vad som gäller, när det gäller brandrisken så är en betongskiva lämpligare än gips.
Gipsskiva är en bra ide! Betong och trådlösa signaler är inte kompisar.
Apparatskåp skulle funka om jag monterar in externa antenner till skåpet. Dock dyrt!
Har en gammal central. Finns det smältpropp i mindre storlekar än 2A (Rosa)?
Annars får jag sätta en dvärgbrytare på 100mA i en egen kapsling. Finns det kapslingar för en brytare?
Vill inte bygga en låda med en panelmonterad glassäkringshållare. Det kommer se skit ut och jag kommer att störa mig på den varje gång jag ser den.
Panelmonterad säkringshållare
Att elektrikern vet hur han ska göra sitt jobb är jag övertygad om. Men det är en annan diskussion!
Apparatskåp skulle funka om jag monterar in externa antenner till skåpet. Dock dyrt!
Har en gammal central. Finns det smältpropp i mindre storlekar än 2A (Rosa)?
Annars får jag sätta en dvärgbrytare på 100mA i en egen kapsling. Finns det kapslingar för en brytare?

Vill inte bygga en låda med en panelmonterad glassäkringshållare. Det kommer se skit ut och jag kommer att störa mig på den varje gång jag ser den.
Panelmonterad säkringshållare
Att elektrikern vet hur han ska göra sitt jobb är jag övertygad om. Men det är en annan diskussion!
- FormerMazda
En säkring är i sig inte ett brandskydd.
Får du knas i routern så är det inte en 10A eller en 2A säkring som avgör om den tar eld eller inte.
Så jag tror att du är mer hjälpt av att brandskydda med lämpliga material runtom så att säga. Gips eller vad det kan vara.
Får du knas i routern så är det inte en 10A eller en 2A säkring som avgör om den tar eld eller inte.
Så jag tror att du är mer hjälpt av att brandskydda med lämpliga material runtom så att säga. Gips eller vad det kan vara.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det finns väl någon sorts "betongskiva" av betongliknande material. Vi har vid tillfällen klätt våra brandluckor med detta material som kommer som 10-12mm skivor och är ganska sköra. Ändå lätta att montera om man förborrar hålen för skruvar.TomasL skrev:Elektrikern vet vad som gäller, när det gäller brandrisken så är en betongskiva lämpligare än gips.
Jag får kolla varifrån våra skivor kom.
- prototypen
Minerit, finns på välsorterade bygghandel.
Kapas enklast med vinkelslip med diamantskiva.
Protte
Kapas enklast med vinkelslip med diamantskiva.
Protte
Njao, hela tanken med att avsäkra är ju just att ledningar inte ska överlastas så de orsakar brand.FormerMazda skrev:En säkring är i sig inte ett brandskydd.
Vad skulle säkringen annars skydda mot?
Routern i sig ska ju ha eget brandskydd, en elektrisk produkt får inte orsaka brand om det blir fel i den. Så det sitter antagligen nån form av överströmsskydd i routerns strömförsörjning och sen gissar jag att höljet är flamklassat och att det är gjort felfallsprovning som visar att inget fel kan orsaka brand.
- FormerMazda
Jojo, för att du inte ska lasta en 1,5mm2 grupp med 5kW.
Men nu var det för att hindra att en router sätter eld på vinden, därav min kommentar.
Men nu var det för att hindra att en router sätter eld på vinden, därav min kommentar.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jo, minerit eller motsvarande var det jag menade.
Gips är inte speciellt bra som brand/flamskydd.
Gips är inte speciellt bra som brand/flamskydd.
Gips är väl det man använder i brandsäkra skåp, eftersom gipset i sig binder vatten som "äter" värmen när det avdunstar?
Gipsväggar har man väl som brandhämmande väggar också?
Gipsväggar har man väl som brandhämmande väggar också?
Nej, man använder inte gips i dag, utan "Betong-gips" dvs skivor typ minerit.
Orsaken är bl.a. att pappersytan på en gipsskiva brinner upp, och då ramlar gipsen bort, vilket inte kan hända med en mineritskiva.
Orsaken är bl.a. att pappersytan på en gipsskiva brinner upp, och då ramlar gipsen bort, vilket inte kan hända med en mineritskiva.