beräkna motstånd
beräkna motstånd
jag hoppas det finns någon som kan hjälpa mig att beräkna en sak, det får inte bli fel... eller ja det kan bli fel, men kommer kosta mig mer pengar:P
det här har med mitt projekt att göra
det här är bara en test sak, som senare kommer att skrotas, men måste ha den för att kunna koda så allt funkar rätt innan det monteras i bile.
Jag behöver få 12V 120mA
har en gammal laddare som det står följande på:
ac adapter
input AC 100-240~
50-60Hz 0.2A max
output
12.0 0.5A (vilket är 500mA?) eller tänker jag fel?
vad ska jag ha för motsånd för att få 120mA
tack
det här har med mitt projekt att göra
det här är bara en test sak, som senare kommer att skrotas, men måste ha den för att kunna koda så allt funkar rätt innan det monteras i bile.
Jag behöver få 12V 120mA
har en gammal laddare som det står följande på:
ac adapter
input AC 100-240~
50-60Hz 0.2A max
output
12.0 0.5A (vilket är 500mA?) eller tänker jag fel?
vad ska jag ha för motsånd för att få 120mA
tack
Re: beräkna motstånd
vad ska den kopplas till?
jag kan tänka mig att den ska driva något och då beror det på vad?
för att driva något är normalt inte strömmen viktig utan spänningen,
och att sen nätdelen kan ge mera ström än det som du vill driva behöver,är inte viktigt.
jag kan tänka mig att den ska driva något och då beror det på vad?
för att driva något är normalt inte strömmen viktig utan spänningen,
och att sen nätdelen kan ge mera ström än det som du vill driva behöver,är inte viktigt.
Det är det som är det svåra, ska driva en idrive från en bmw... vet bara att den går på 12V.. vill inte ge den för mycket så den skadas, det är ju canbus så bör inte var så mycket spänning den behöver ha
Din AC-adapter, lämnar den 12V AC eller DC? I bilen har du nog lite högre spänning än 12V, sannolikt någonstans mellan 14 - 15V. Det betyder att du kan behöva en spänningsstabilisator mellan bilens elsystem och din iDrive, om den är känslig för den övespänningen. Som svanted skrev, så kan inte en spänningskälla "leverera" för hög ström, då det är strömförbrukaren som bestämmer strömmen!
http://www.ebay.fr/itm/Original-aliment ... 1714147474
en sån är det... kan ju köpa en ny, om det blir lättare att lösa mitt problem. står inte ac eller dc på de under output... så kan inte svara på det
ja bilen blir ett annat projekt, nu vill jag bara få igång allt, så jag ser så allt funkar.
såg nyss en bild, på en kille som drev idrive via cigg uttaget på bilen, vet inte vad den ligger på i spänning
en sån är det... kan ju köpa en ny, om det blir lättare att lösa mitt problem. står inte ac eller dc på de under output... så kan inte svara på det
ja bilen blir ett annat projekt, nu vill jag bara få igång allt, så jag ser så allt funkar.
såg nyss en bild, på en kille som drev idrive via cigg uttaget på bilen, vet inte vad den ligger på i spänning
Står det ett = tecken eller ett ~ ihop med utspänningen?
Den du länkar till ger 12V DC (=-tecken)
Den du länkar till ger 12V DC (=-tecken)
berne skrev:Det är det som är det svåra, ska driva en idrive från en bmw... vet bara att den går på 12V.. vill inte ge den för mycket så den skadas, det är ju canbus så bör inte var så mycket spänning den behöver ha
Är det en dyr/svårersättlig pryl så kan man inte dumma sig med att koppla till vilken nätadapter som helst - man måste ha stenhård kontroll på detta vilket innebär att inget kopplas in innan det är kontrollerat med en multimeter att spänningen är rätt, polaritet rätt, det inte är växelström eller växelström överlagrad på likströmmen[1] och att den orka lämna tillräckligt med ström utan att spänningen varierar för mycket och slutligen har en vettig - helst ställbar strömbegränsning!!.
Det är detta man har labbaggregat till för, där man kan ställa spänningen noga och strömgräns som begränsar strömmen (som ställs 10-20% högre än angivna förbrukning - kanske lite högre om det är svårt med startströmmen) om det inte går som tänkt.
Tycker du att en labbagregat och en multimeter är dyr - vad kostar då en ny Idrive om du gör fel eller grilla den befintliga med en felaktig strömadapter?!...
Är man dessutom icke-rutinerad när det gäller elektronik och mätteknik så kommer man göra fel - skillnaden mellan nybörjare och erfaren är att man gör fel mer sällan när man är erfaren...
[1] tex enkla adaptrar har vara en trafo, likriktarbrygga och en glättningskonding i sig...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ett cigguttag kan ge upp till 15V beroende på bilens generator.
Om en 12V-pryl drar 120mA, kommer det aldrig gå mer än 120mA när man matar med 12V, även om källan kan ge hur mycket som helst, säg 100A. Om du vill sätta nåt på matningen sätt en säkring på 250mA.
Om en 12V-pryl drar 120mA, kommer det aldrig gå mer än 120mA när man matar med 12V, även om källan kan ge hur mycket som helst, säg 100A. Om du vill sätta nåt på matningen sätt en säkring på 250mA.