Hjärta för Afrika? TNC 155

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Ing Bei

Hjärta för Afrika? TNC 155

Inlägg av Ing Bei »

Hej!
Jag har under några år tillsammans med andra stöttat en kille i Kenya, som har läst el eller elektronik på universitetsnivå ... men har ingen aning vilken nivå han står på jämfört med svenska förhållanden.
Nu har han lyckats fått ett jobb på ett företag som har en numerisk fräs modell Pedersen med styrenhet TNC 155 och han börjar ställa frågor till mig som jag inte kan besvara. Själv har jag nästan noll kunskap om CNC även om jag vet vad det är. Via nätet har jag dock hittat pdf-filer på en hel del och skickat till honom per mail, liksom ett par länkar om TNC 155 ..

MEN -

Är det någon i detta forum som har tid och lust och känner att du/ni skulle kunna fungera som "mentor" för en ung grabb i Kenya - gärna via Facebook - och vara ett bollplank när han skall lära sig sköta och köra en Pedersen TNC 155 där nere? Språk = Engelska ... såvida du inte är slängd i Swahili :-)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Re: Hjärta för Afrika? TNC 155

Inlägg av GeekJoan »

Jag vet inte hur det funkar i Afrika, men borde det inte vara någon på hans jobb som kan säga hur maskinen funkar?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du får nog komma med konkreta frågor här, om du ska ha hjälp.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

GeekJoan: Jag bodde ett tag i Kenya i mitten på sjuttiotalet (jo dinosaurierna hade dött ut) och är ganska säker på att man inte kan säga säkert att det finns någon på ett företag som vet hur en viss maskin fungerar. Fyrtio år senare har vi ju det problemet även här i Sverige.

säter: Håller med.

Edit: Ing Bei: Taka taka, pole pole, muzungu, pombe, ndege. Några exempel på uttryck jag minns. Höll på att skriva ett par andra som hade kunnat väcka anstöt. :)
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Vad är de han behöver hjälp med, G-code eller hur TNC155 funkar? Den specfika kunskapen om TNC e väl inte så många här som har.
Hade de vart en Siemens 810/820 - så hade jag nog kunnat svara på de mesta om den specifikt vid de här laget.
Men ingen av de där kontrollerna är jue lik en annan.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Är väl rätt många som har koll på TNC här på forumet.
Så det kan ju inte vara några problem
Ing Bei

Inlägg av Ing Bei »

Tack för respons.
Jag ställde en del kompletterande frågor till Tom, som killen heter, och företaget är en liten firma ganska nära Nairobi och som reparerar eller förnyar trasiga/utslitna maskindelar. Ingen stor firma. Tom som är 20 och några år har vuxit upp på ett barnhem och fått ekonomiskt stöd från Sverige till att gå på skola och till slut ta en examen i elektroteknink ... typ :-)

Firman har tydligen lyckats köpa en Storebro maskin med TNC155 och t.o.m en svensk manual. Sannolikt beror köpet på de svenska kontakter som finns med barnhemmet, men det vet jag inte säkert. Tom anställdes ganska nyligen och skall jobba med lite av varje, men man "har höga förhoppningar" om att han skall kunna sparka liv i maskinen och styrningen, så att den går att använda. Det fanns alltså ingen som jobbat med maskinen före honom.

Min dröm är att hitta någon som kan tänka sig att på engelska och via t.ex. FB Messenger eller liknande kunna hjälpa honom i gång.
Jag hittade pdf-filer med en engelsk manual för drift, skötsel och installation, så han sitter och läser det just nu.

Ingemar
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

större chans att han får hjälp om han reggar sig på forumet och tar det här istället, engelska lär funka utan allt för stora bekymmer
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Här tyvärr ingen kunskap alls om TNC155 men kul att höra att det verkar gå bra för pöjken.

Tycker det låter som en utmärkt idé att han reggar sig här och skapar en tråd. En som jag, dvs okunnig i ämnet, kan alltid försöka hjälpa till med tekniska översättningar mm, om det skulle behövas!

Du verkar vara en god man Ingemar! :tumupp:
Ing Bei

Inlägg av Ing Bei »

Tack för ny respons!
Då gör jag så. Jag hjälper honom med att registrera sig ...
... och får väl instruera honom i att komma med konkreta och tydliga frågor.
Just nu handlar det väl mest om att få igång och förstå hur den programmeras och körs :-)

Ingemar
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Konkreta och tydliga frågor, kan bli så bra att man själv kommer på svaret, när man väl bemödat sig att formulera frågan. Jämför: Rubber duck debugging.
Ing Bei

Inlägg av Ing Bei »

Den var go alltså! ... så den översatte jag och skickade till Tom.
Hoppas att han följer rådet :-)
Skriv svar