Retroförstärkare som "brummar"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danieldd

Inlägg av danieldd »

Hej!
Hoppas detta är rätt forum för mina frågor men ni får säga till om det inte passar!

Har iaf en Harman Kardon förstärkare modell 630 Twin Powered från 70-talet som efter lite uppfräschning börjat se väldigt fin ut! =)

Bild

Bytt lite lampor och så i den men det kvarstår nu ett problem som jag tänkte vända mig till experterna med!

När man startar förstärkaren så hör man ett klassiskt ploppljud och därefter hörs ett konstant 50hz-ljud, inte högt men det hörs. Har man lite högre volym så försvinner ljudet i musiken. I övrigt fungerar den perfekt med alla kanaler och knappar.

Har hittat en servicemanual men den verkar bara vara för den amerikanska marknaden då det saknas vissa komponenter på den, sedan ser man ju klart och tydligt att input ska vara 110v på den (i manualen, min är 100% en 220v-modell såld i Göteborg).

Det är denna jag tittat i:
http://manuals.harman.com/hk/Service%20 ... 0%20sm.pdf

Vad tycker ni man ska börja titta på? Eller kan man direkt säga att det är kodningarna till strömdelen som behöver bytas?

En annan fråga som jag funderar på är omkopplaren som finns på min modell men inte på de amerikanska. Funderade först om den hade med Hz-inställning till strömmatningen men den verkar gå in i FM-delen så jag antar att den inte har någon påverkan på mitt problem.

Någon som kan leda mig på rätt spår? =)

Här kommer lite bilder från insidan:

Ovansidan:Bild

Undersidan:Bild
Senast redigerad av danieldd 1 oktober 2016, 10:17:09, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Retroförstärkare som

Inlägg av Danny »

Välkommen till forumet.

Får du 50Hz brum är det oftast de stora filter kondingarna som börjat ge upp.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Antar att primärsidorna på transformatorena är seriekoplade istället för parallellt, som de är i schemat för nätspänningen "over there".
danieldd

Re: Retroförstärkare som "brummar"

Inlägg av danieldd »

rvl skrev:Antar att primärsidorna på transformatorena är seriekoplade istället för parallellt, som de är i schemat för nätspänningen "over there".
Intressant, har alltid trott att de var parallellkopplade men helt klar kan det ju mycket väl vara så, sitter en liten svart kopplingspunkt jämte trafona som inte finns på USA-modellen.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Någon (eller några) av elektrolytkondensatorerna märkta 13 ,14 , 15, 17 och 20 är starkt misstänkta.
Det är de stora svarta "kondingarna" på bilden.
Oroa dej inte för transfomatorns inkoppling!
Senast redigerad av SM7CZR 1 oktober 2016, 10:24:27, redigerad totalt 1 gång.
danieldd

Inlägg av danieldd »

Danny skrev:Välkommen till forumet.

Får du 50Hz brum är det oftast de stora filter kondingarna som börjat ge upp.
Det bör vara de som sitter på undersidan i ovankant på den sista bilden? Har för mig att de blå kablarna gick till strömingången. Får skruva upp den och dubbelkolla.
Se även sidan 8 i servicemanualen 57-61.
Och rectifier är väl likriktare?

Någon som vet om de 220-anpassades i Japan där de tillverkades eller om det sköttes i respektive land förr i tiden? En teori är att man kanske använde sämre komponenter och av den anledningen gav denna delen upp först. Bara en teori...
danieldd

Inlägg av danieldd »

SM7CZR skrev: Oroa dej inte för transfomatorns inkoppling!
Var ingen oro direkt just för transformatorerna utan mer intressant fakta och att denna modellen skiljer sig från USA-modellen! =)
danieldd

Inlägg av danieldd »

SM7CZR skrev:Någon (eller några) av elektrolytkondensatorerna märkta 13 ,14 , 15, 17 och 20 är starkt misstänkta.
Hmm står som Ripple filter i servicemanualen, någon som vet vad det står för?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Glättning kallas det kanske på svenska, men det "slätar ut" den likriktade växelspänningen = tar bort brum.
danieldd

Inlägg av danieldd »

SM7CZR skrev:Någon (eller några) av elektrolytkondensatorerna märkta 13 ,14 , 15, 17 och 20 är starkt misstänkta.
Oroa dej inte för transfomatorns inkoppling!
Då borde följande passa 13,14,15,16:
https://m.elfa.se/sv/aluminiumelektroly ... p/16752083

Sidan 9 i servicemanualen längst upp till höger, på höger sidan om trafon och precis till vänster om B1 och B2 utgångarna.

Eller är det fel typ av konding till detta ändamålet?
Senast redigerad av danieldd 1 oktober 2016, 10:48:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde börjat med att prova den med 220v först, bör funka med 230 men ibland kommer man till sämre driftspunkter med högre spänning

sedan hadde jag fortsatt med att fulkoppla på större kondingar på kraftdelen, är ju bara att löda på med kabel och kolla om brummet minskar
danieldd

Inlägg av danieldd »

rvl skrev:Glättning kallas det kanske på svenska, men det "slätar ut" den likriktade växelspänningen = tar bort brum.
+1
danieldd

Inlägg av danieldd »

grym skrev:jag hadde börjat med att prova den med 220v först, bör funka med 230 men ibland kommer man till sämre driftspunkter med högre spänning

sedan hadde jag fortsatt med att fulkoppla på större kondingar på kraftdelen, är ju bara att löda på med kabel och kolla om brummet minskar
Du tänker på de 2 vid likriktarkretsen, konding C805 respektive C806, mitten på bilden nedan:
Bild
danieldd

Inlägg av danieldd »

danieldd skrev:
grym skrev:jag hadde börjat med att prova den med 220v först, bör funka med 230 men ibland kommer man till sämre driftspunkter med högre spänning

Du tänker på de 2 vid likriktarkretsen, konding C805 respektive C806, mitten på bilden nedan:
Bild
Typ en sådan här:
https://m.elfa.se/sv/x2-kondensator-100 ... p/16510974

Eller?

Så antingen de stora 4 stora kodningarna eller de 2 små. Vad röstar ni på? =)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Nej nej!
Nu är du ute på fel spår! Byt inga X-kondingar!
VIKTIGT!
Om du beställer nya elektrolyter, kolla på de gamla vilken spänning de skall tåla!
Fin apparat! Var rädd om den! :wink:
Senast redigerad av SM7CZR 1 oktober 2016, 11:34:18, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar