Hej!
Har tänkt att bygga en kraftig strålkastare av LED-chip jag har , 4 st på 100w st. Tänkte driva dessa med 4 st dc adaptrar ifrån bärbara datorer. Då dessa bara levererar runt 17v så tänkte jag höja spänningen med några dc-dc boosters. Bifogar bild. Om jag får till kylningen rätt, tänkte använda fläktar till datorer, aluminiumplåt och heatsink pasta, kommer detta funka då? Tänkte fråga er proffs innan..
LED Booster
-
- Electricguy
Re: LED Booster
Lite beroende på hur många Ampere nätdelen kan ge så kommer det att fungera.
Har själv drivit 100W LED med liknande DC-DC omvandlare med bra resultat. Du kopplar en Amperemätare i serie med LED'en och skruvar upp den till lagom ström (max 3A) så blir det lagom.
Ännu bättre är en liknande omvandlare som har strömreglering (då 2st trimpottar) så kan man ställa strömmen bättre utan att riskera att den driver iväg och eventuellt kan skada LED'en.
Här är en bild på mitt gamla bygge..

Här kan man se omvandlaren genom gallret lite

Det är baserat runt en gammal AMD CPU-kylare. DC-DC omvandlaren sitter skruvad på insidan av gallerlådan bakpå, så fläkten drar luft över omvandlaren och sedan in i kylflänsen. Fungerade mycket bra.
Har själv drivit 100W LED med liknande DC-DC omvandlare med bra resultat. Du kopplar en Amperemätare i serie med LED'en och skruvar upp den till lagom ström (max 3A) så blir det lagom.
Ännu bättre är en liknande omvandlare som har strömreglering (då 2st trimpottar) så kan man ställa strömmen bättre utan att riskera att den driver iväg och eventuellt kan skada LED'en.
Här är en bild på mitt gamla bygge..

Här kan man se omvandlaren genom gallret lite

Det är baserat runt en gammal AMD CPU-kylare. DC-DC omvandlaren sitter skruvad på insidan av gallerlådan bakpå, så fläkten drar luft över omvandlaren och sedan in i kylflänsen. Fungerade mycket bra.
Re: LED Booster
Japp, har gjort en liknande lösning jag också. Å jäklar vilket drag det är i dessa 100W Led'ar
Helt galet
Helt galet