Hehe, ja det är kanske en dum fråga, men jag har gjort fel förr. Bygger ett utv.bräde för AVR och har skaffat en LCD från Autema. Ska displayen vara orienterad så att kontaktlisten sitter ovanför fönstret eller under för att bokstäverna skall vara rättvända. Har som sagt gjort fel en gång innan och då skulle kontakterna sitta ovanför. Är det standard?
Fick inget datablad och det står inte på baksidan. Däremot står det lite annan text på baksidan "MADE IN CHINA" osv. Kanske displaytexten är orienterad på samma sätt. Orkar inte löda in och upptäcka att det är fel, men man får kanske göra det ändå. Kanske databladet finns på nätet? Ska kolla.
Tack för riktigt snabba svar!
EDIT
Jajamen! Databladet fanns där. Får väl anta att den visas i upprätt läge där.
Brukar det inte vara rad 1 och 3 som "tänds" när man kopplar på spänning? Då vet du ju vilket som är upp och ner. Har för mig att det är så på HD44780 (visst heter de så?) chippen.
Apropå upp och ner för en LCD såg jag för ca 10 år sedan att något stort företag (kommer inte ihåg om det var toshiba eller sony) som sökt patent på att kunna vända grafiken upp eller ner med hjälp av en signalingång.
Med en sån LCD kan man undvika pinsamma missar, eller hur DuckHead!
Ohhh!! Ja, det hade inte varit dumt. =)
De löste sig... ju som sagt med databladet, men som sägs ovan så kan man nog även titta på hur den tryckta texten på baksidan är orienterad.