Hej, har en liten fundering jag inte riktigt begriper mig på.
(Är nybörjare på det här området)
Har konstruerat ett 3:e ordningens Butterworth filter i OrCad. Det fungerar vid simulering som tänkt.
När jag matar in en fyrkantsvåg så får jag, vid tillräckligt hög frekvens, en sinusvåg som utsignal.
Jag försöker förstå mig på varför det blir såhär. Tänker att det kan ha något med slew-rate att göra men kanske jag är ute och cyklar. Vore tacksam om någon kan hjälpa mig med en enkel förklaring så jag bättre förstår vad det är som händer i min krets.
Tack!
Fyrkantvåg till sinusvåg LP-filter
- lillahuset
- Gått bort
Re: Fyrkantvåg till sinusvåg LP-filter
En fyrkantvåg är bara summan av ett antal sinusvågor. Här har du en bra förklaring: https://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_series
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Och som skrevs (av mig) på annat ställe på forumet så är deltonerna, enligt fouriertransformern, av ganska hög amplitud varför det annars är lite svårt att filtrera fram en fin sinusvåg. Det är branta filter som gäller.
- lillahuset
- Gått bort
Nåja, branta och branta. Om jag räknar rätt får du med 18dB/oktav ungefär trettio gångers dämpning av första övertonen (3f) och eftersom den har 1/3 av amplituden hos grundtonen (f) får du ungefär 1% bidrag. Men jag har räknat fel förut...
Tack för era svar!
Känns ganska komplicerat än men nu börjar jag förstå mig på det.
Känns ganska komplicerat än men nu börjar jag förstå mig på det.