Billiga DC servoförstärkare - 230V DC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sinusvag

Billiga DC servoförstärkare - 230V DC

Inlägg av sinusvag »

Hej!

Jag försöker lära mig lite om alternativen till de befintliga servoförstärkarna som sitter i min FP2NC.

Servona är Siemens 2* 1HU3071 samt 1* 1HU3074. Nuvarande servoförstärkare matas inledningsvis från 3 fas 165 eller 145 volt växelström, sedan likriktare. Servona borde med andra ord dra upp till 230VDC eller 200VDC.

Jag har tittat runt, men kan för mitt liv inte hitta någon opensource-lösning som verkar kunna hantera 230VDC.

Någon som har något tips?

Hälsar Hans
H.O

Re: Billiga DC servoförstärkare - 230V DC

Inlägg av H.O »

Open source känner jag inte till nått. Men (jag orkade inte Googla så mycket), är det borstade motorer eller 3-fas borstlösa BLDC eller AC-servo?

Argon från Granite Devices klarar nog driva motorn men det är inte open source och inte speciellt billigt.

Advanced Motion Control har också en uppsjö förstärkare och drivsteg men inte heller de är open source eller speciellt billiga.

Men det är alltså "dumma" förstärkare du letar efter? Med analog styrsignal? Inte kompletta intelligenta drivsteg med positionsloopen i drivaren och mer eller mindre avancerade styrmöjligheter?
sinusvag

Inlägg av sinusvag »

Hej!

Det är idag DC-motorer med kol och med tillhörande tachometer som också har kol.

På frågan om det ska vara "dummare" förstärkare, så tror jag svaret blir ja. Feedback-loopen sluts genom glaslinjaler (heidenhain) som sitter i fräsen det är fråga om. Så jag föreställer mig att det blir LinuxCNC som håller ihop servo och absolut position.

Vad det handlar om är att det i maskinen sitter gamla Bosch-förstärkare. Med undantag för en obskyr komponent som ingen vet exakt vad det är så är de ganska väldokumenterade. Hade varit intressant att se om det fanns något alternativ.

Hälsar Hans
H.O

Inlägg av H.O »

Japp, då är det gamla klassiska "dumma" förstärkare du ska ha (men det funkar ju såklart med mer avancerade också...) AMC 100A40 är en modell, B30A40(AC) en annan.

Men vad står det egentligen på motorerna, har du nån data eller kan du fota märkskylten. Behöver du så pass hög spänning som 230VDC? Eller är det primärt för att kunna använda befintlig nätdel?
sinusvag

Inlägg av sinusvag »

Hej!

Nix, har inte foto på märkplåtarna här. Får vänta till helgen med att börja tokdokumentera alla detaljer på fräsen.

MEN...jag har efter enträget letande tidigare hittat Siemens datablad för servona, och ett urklipp följer nedan. 3071:an är raden längst ned. Jag håller på att försäka lära mig tekniktyska...

Jo, självfallet skulle det vara bra att kunna använda befintlig 3-fas trafo/diodbrygga/glättningskonding.

(Klicka på bilden så kommer det upp en mer läsbar version)

Edit: Eftersom det var as-svårt att hitta manualen till servona så har jag lagt upp infon i bilaga - den är dessutom OCR:ad (originalet fanns på archive.org)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Inlägg av ViktorSigg »

Jag har just kommit över 3 st 1.8kW såna motorer, plus orginas siemens förstärkare och trafo. Herre jösses förstärkaren och tillhörande kapsling är stor.

Jag är också nyfiken om det finns någe annat.
H.O

Inlägg av H.O »

OK, de verkar ju ligga runt 170-180V i märkspännig och beroende på modell så behövs det 10-15V extra för IR-förluster (om man nu skall räkna med att belasta de fullt ut). 230VDC känns väl i överkant dock men om det är vad du har så...

Jag har själv provkört mina HP-UHU med 180V men 230V är nog att ta i med tanke på att switcharna (IRFP264N) är specade för max 250V. Det är ju möjligt att det kan fungera om man plockar dit 300V switchar, t.ex STW75NF30 istället. Är det DIY du letar efter så....
sinusvag

Inlägg av sinusvag »

Hej!

Tack för input.

Jag ska ta och kolla vilka "avtappningar" (vad det nu kan heta) som finns på trafon. Det är ju möjligt att man kan plocka ut lägre spänning så man kommer under de kritiska gränserna för HP UHU. Blir något att göra i helgen.

Men just HP UHU: där är jag lite fundersam, och jag tror att du H.O. nog vet mer. (Jag har läst om dina felsökningar och mods av den hårdvaran). Forumet på cnczone för UHU verkar ha gått i stå, och hur mycket jag än letar så finns där ingen som säljer någon "kit". Har den utvecklingen/businessen helt dött av?

Jag är också lite undrande vilken "slutdesign" av HP UHU som innehåller flest buggfixar, och om det dessutom är så att din lösning med uC är bättre att köra med?

Det är väl också bra att säga att jag kommer att titta brett på de alternativ som finns i sammanhanget. Kanske går det att initialt köra på befintliga förstärkare vid en eventuell retrofit.

Hälsar Hans
H.O

Inlägg av H.O »

Killen som säljer HP-UHU kit heter Paul Harshman, skicka mig ett PM om du vill ha hans kontaktuppgifter, jag var i kontakt med honom för nått halvår sedan och då nämnde han att han hade gott om "prylar" kvar men det är ju ett "gammalt" projekt nu. Dokumentationen är "spretig" med ett flertal versioner som flyter runt och jag kan inte påstå att jag följt med till 100% men jag har dokumentation över mina och de fungerar.

Jag har ingen uppgift på hur många kits som sålts men vågar nog lova att någon "business" har det aldrig varit.

Men det kräver en del jobb, det är inte en IKEA-sats med steg-för-steg instruktioner, man måste förstå vad man gör, kunna läsa ett schema och hantera en lödkolv och multimeter.

Min ersättningskontroller har en del features som inte finns i original-kontrollern och min klarar många gånger högre hastighet.

Notera dock att du HP-UHU inte är anpassad för tacho-feedback och den sluter positionsloopen i drivsteget. Det kommer sannolikt inte att fungera att mata drivsteget med signalerna från skalorna på maskinen. Du behöver sannolikt en enkoder på motorn.

Vad är anledning till att du VILL byta då? Om det du har fungerar och du ska köra LinuxCNC med analogt interface så har du ju allt du behöver.

EDIT: Jag menade också att skriva att UHU-kontrollern fungerar ypperligt bra - om man inte behöver hög upplösning/hastighet.
sinusvag

Inlägg av sinusvag »

Ah, bra med klargörandet om HP UHU - där besparade du mig mycket tänk!

Mja, historien är som följer att: tidigare ägaren har i två omgångar bytt enstaka Bosch-kort (servoförstärkar-kort) i maskinen. Ena gången fick han tag på ett begagnat kort. Andra gången kom där en reparatör som tog ett par dagar på sig att fixa reservdel från Deckel (typ). Det känns inte riktigt som min grej att vara så beroende av gammal ömtålig elektronik och svårfunnen expertis...

Så jag ser i dagsläget en progression i det hela (ska posta detta i en projekt-tråd framöver but here we go):

1. Se om jag kan få igång maskinen as is. Det kan i dagsläget vara så att det endast fordras byte av ett antal backupbatterier och tillägg av en soft-start (som vi diskuterade på PM, enligt ditt exempel). Detta följt av en kartläggning av maskinens beteende; vid växelskiften osv.

2. Se om det sedan går att gå förbi Deckel-PC:n (Dialog 3) och använda befintlig relälogik (rätt namn?), servostyrning m.m. som kopplas rakt till en mesa-kortskonfiguration styrd av LinuxCNC.

3. Då servoelektroniken förr eller senare dör så blir det fråga om att byta servoförstärkare/servokort m.m. till något annat.

Yttersta målet måste nog vara att maskinen kan jobba med vilka former som helst i fräsningen och att man också kan laborera fritt med olika CAM-lösningar, "trochoidal milling" osv. Allt för skojs skull :)
H.O

Inlägg av H.O »

Om det är LinuxCNC du ska köra så gissar jag att du vill sluta positionsloopen i PC'n och för det funkar inte HP-UHU. Du behöver som sagt en "dum" servoförstärkare som tar tacho-feedback (t.ex nått från A-M-C) eller ett "smart" drivsteg som kan köras i velocity (eller torque) mode med analog styrsignal, (t.ex Argon men jag vet inte hur det är med stöd för tacho på den).

När det gäller typen av bearbetning, 2D, 2.5D, 3D osv så har det inget direkt med servomotorer och drivsteg att göra, eventuella begränsningar där ligger i själva styrningen.
Skriv svar