Gokväll.
Ännu en gång har det hänt, fast denna gången tar rekordet. Sitter och mekar med min snurrblinkmoj, sån som nästan alla har gjort snart.
Spänningsmatningenselen består av två kondingar och en TS7805 regulator. Stora kondingen (primärsidan) är (var) på 470µF 25V och lilla (sekundärsidan) är på 220µF 10V
Hursomhelst, strömmen (12V) var påkopplad och jag mekar ju naturligtvis med fejset nära kretskortet för att klura ut var lysdioderna ska kopplas in.
*POFF*
Stora kondingen exploderar rakt i nyllet på mig. Shit, nu blir jag blind eller nått, tänkte jag i en halv lång sekund. Men jag överlevde, likaså ögonen och allt annat viktigt i närheten. Men hjärtat hoppade några extra gånger.
Så en gång för alla, nu måste jag lära mig hur man vänder kondingar rätt. För den måste varit felvänd väl!? Om den är märkt 25V och spänningen är ca 12V.
En axiell (med benen på varsin sida?) konding är märkt med pilar åt det ena benet. Dessa pilar är märkta med, vad jag kan förstå, en plusladdning. Då tänkte jag lite hastigt att det måste vara minuspolen eftersom plusladdningar går mot minuspolen. hmm.
Men så är det alltså inte?
Jag fungerar så att jag måste veta varför för att komma ihåg något, så snälla förtälj mig varför man märker kondingar med så stor misstolkningsfaktor!