Hjälp att hitta kompatibel ersättnings LCD

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Hjälp att hitta kompatibel ersättnings LCD

Inlägg av DennisCA »

Jag har ett kretskort med en LCD som inte funkar som den ska, den första siffran visar alltid noll och de två andra syns inte helt och verkar inte reagera heller då jag vrider på potentiometern, det borde visa ampere mellan 10-300 ungefär. Ströminställningen verkar funka då jag testar men displayen visar alltid desamma.

Bild

Jag tror detta är felet, notera det nedre hörnet till höger, där går en spricka över flera kontakter:
Bild

Chippet under är visst en display driver så jag har lite mera hum om vad för sorts LCD jag behöver men jag är inte så bra på att hitta rätta delarna, ska kolla ELFA osv nu men passar på att fråga om hjälp:
https://datasheets.maximintegrated.com/ ... CL7117.pdf
sc3

Re: Hjälp att hitta kompatibel ersättnings LCD

Inlägg av sc3 »

En snabb gissning utan att tyvärr hunnit studera databladet i minsta detalj är att du behöver en "vanlig" 3 1/2 digit" LCD. Liknande dom som satt i gamla Fluke multimetrar. Jag har en oanvänd/ny i någonstans i 'lagret', kan se om jag hittar den.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vad är det som säger att det är displayen och inte drivutgångarna från chipet som är kassa?

Har du mätt?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

jag gissar såklart, baserat på den synliga skadan
Senast redigerad av DennisCA 16 september 2016, 08:30:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

sc3 skrev:En snabb gissning utan att tyvärr hunnit studera databladet i minsta detalj är att du behöver en "vanlig" 3 1/2 digit" LCD. Liknande dom som satt i gamla Fluke multimetrar. Jag har en oanvänd/ny i någonstans i 'lagret', kan se om jag hittar den.
Sådana hittar jag, fast dom har extra grejer som typ "LO BAT", vet inte om det är något jag kan ignorera eller om jag måste hitta precis rätt?

T.ex.
https://www.elfa.se/sv/lcd-segment-12-m ... &simi=97.5
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du måste ju säkra dig att ledningarna från drivkretsen sitter till rätt pinne på LCD'n.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det kan jag inte, jag kan bara köpa en ny motsvarande del och stoppa in den i samma orientation som den gamla och det är ungefär mina kunskaper för tillfället. Jag hade hoppats det gick att få rätt LCD på något vis utan att det skulle bli för avancerat för mina kunskaper...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

DennisCA skrev:jag gissar såklart, baserat på den synliga skadan
Det första man blir blind på är ögonen, missade helt sprickan, ja då är det ju helt klart sannolikt att det är displayen!
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag är lite oroad att displayen kan vara något som var specialtillverkat för den här maskinen.

Hamlin 8938-390-236-592-000 står det under den, jag är lite osäker på 590-000 delen, svårt att läsa den biten. Hittar inget om denna typ på nätet.
sc3

Inlägg av sc3 »

Jag gissar att det är en standard LCD, om du har en multimeter så kan du enkelt mäta vilka pinnar som går till vilka pinnar på driv-kretsen, det är inte svårt. Då det inte är någon special drivkrets så tror jag det är en 'standard' 3 1/2 display. Har hittat min display så om du har tid att vänta kan jag skicka den efter helgen så kan du prova. Vad heter instrumentet/maskinen?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jo jag har en multimeter men har mest använt den för att kolla enklare saker till elmotorer och sånt, detta med elektronik är ett steg ovanför min bekvämlighetszon.

Maskinen som detta hör till är en TIG/Pinnsvets av märket Kemppi. En Minarc 300 TIG, en gammal inverter från 1990 talet, -94 tror jag. Jag behöver använda den nu så jag har satt ihop den och tror jag kör utan display tillsvidare.

Detta med att skicka vet jag inte då jag råkar vara i Finland.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Dra iväg ett mail till tillverkaren, kan ju inte skada.
Skicka, har ni sämre postverksamhet än här i Sverige? :D
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det kostar ju att skicka.

Kemppi refererar till en servicepunkt som inte säger nånting annat än att jag får ta dit den och dom tar 30 euro bara för att kolla, samtidigt som deras öppettider gör det stört omöjligt för mig att ta mig dit om jag inte tar ledigt från jobbet.
sc3

Inlägg av sc3 »

Nämen detdär löser du nog utan Kempi, dom säljer dig dessutom säkert hela kortet och inte bara displayen. Vart i Finland är du?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Cirka 25km söder om Vasa i en kommun som heter Malax. I Vasa har dom en affär som kan ha en passande LCD, jag borde öppna upp igen och mäta den fysiska storleken:
http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... s_id=16347
Skriv svar