Identifiering utav kontaktstycke

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JOLO725M

Identifiering utav kontaktstycke

Inlägg av JOLO725M »

Tjenare!
Jag håller på att fixa lite med en bil och behöver ett nytt kontaktstycke, det är det lösa kontaktstycket.
Problemet är att jag inte vet vad det heter och vart man skall köpa det, är det någon som kanske har en aning eller kan ge mig en vink åt rätt riktning?

Merca har det som reservdel, så det finns en sista utväg, men då köper man en reparationssats (3 st kontakter med pålött 1 meter kablage) för strax under 1500 kr vilket känns lite tråkigt när man bara saknar 3 st utav denna kontakt för att få igång bilen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Identifiering utav kontaktstycke

Inlägg av mrfrenzy »

Köp en kontakt på skroten och skarva ihop med befintligt kablage. Kostar en vetelängd.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Detta är bilmärkes/modell-specifika kontakter och svåra att hitta som 'second source'

Skroten är redan förslagen. Men ser isoleringen ut som på bilden när det är ett antal år gamla så finns risken att det på skroten inte är så mycket bättre...
JOLO725M

Inlägg av JOLO725M »

mrfrenzy
Problemet med dessa årsmodeller av mercorna är att i princip alla har problem med sina kabelstammar, merca snålade in på kablaget och i princip alla bilar har torrsprickor och saknar isolering lite här och där.
Fungerar bilen så skall man i princip vara glad att den pulveriserade isoleringen separerar kardelerna till givare osv.
Jag vågar helt enkelt inte lämna ut en bil som jag inte är säker på fungerar.

xxargs
Korrekt, skräpkvalitet i isoleringen. :(
Bosch står för styrsystemet i denna, skall ner till Bosch-försäljaren och höra med dom.
Risken är att dom vill sälja på mig det hutlöst dyra reparationskablaget.

Problemet är så utbrett att folk i Tyskland har börjat renoverar dessa kabelstammar, dom har också vett att ta betalt.
Kostar ca 850 euro att renovera upp befintlig kabelstam, eller 12 000 sek för en ny.

Jag tackar för att ni tog er tiden.
JOLO725M

Inlägg av JOLO725M »

5 bilskrotar, boschförsäljaren, tema elektronik, 2 trimfirmor senare så står jag och stampar i samma ruta ännu.
Är öppen för förslag, någon?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Självvulkaniserande tape? :humm: Äh nej, det var ju kontaktdonen det gällde.
JOLO725M

Inlägg av JOLO725M »

Mjo, det var ju det rvl.
Fast det verkar inte bara vara kontaktdonen det gäller trots allt, vulktejp hade nog fungerat mot resten om man hade kommit över ett större konkurslager.
Jag tror inte riktigt att ni förstår innebörden av "dålig isolering som vittrat" om ni inte får en bild, själv undrar jag hur den ens fungerat innan tändspolekontakten slutade fungera.
Såhär ser dessvärre hela elsystemet i motorutrymmet ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Fy fasen vad dåligt! :shock: Är det värmen dom inte tål eller? Vad är det för modell och årsmodell?
JOLO725M

Inlägg av JOLO725M »

Jag tror faktiskt inte att det är värmerelaterat, det är helt enkelt dålig kvalitet/fel material för att sitta i en bil.
Vissa delar av kabelmattan sitter halvägs in i kupen och är inte utsatta för värme i den meningen att det skulle inverka.
Vissa är inkapslade i något supermjukt gummi, ÄNDÅ vittrar isoleringen sönder.
Det är en Mercedes e-klass årsmodell 1993.

När jag byggt om elsystem, byggt nya elsystem från grunden eller dragit annat kablage så har jag uteslutande använt vanlig sketen rkub utan problem.
Detta är ändå originalkablaget och det skall ju hålla en viss standard, men tydligen inte.
Skriv svar