Skyddsjorda köksmaskin?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
skorpion

Skyddsjorda köksmaskin?

Inlägg av skorpion »

Hej
Idag fick jag en kyss av min råsaftscentrifug.
Tydligen så hade det runnit äppelslafs/must förbi ett par vallar och in i motorn för att sedan föra fasen i kontakt med ytterhöljet!
Blev rätt chockad av stöten, men tog sen fram multimetern och kollade spänningen mellan höljet och diskbäcken... 230V!!!
Tur jag inte höll i diskbänken när jag tog i höljet, hade varit läbbigt om spänningen gått genom kroppen då.

Hursomhelst så verkar felet bero på att vätska letat sig förbi ett par vallar som annars ska göra det svårt för vätska att finna sin väg in till motorn. Maskinen skall vara dubbelisolerad, men det hjälper ju inte om vätska för fasen vidare.

Kontakten är ojordat, så jag tänkte att man kanske kan byta ut kabeln till en jordat kabel och ansluta jord till höljet?
Man får väl inte riktigt göra detta som hobbyelektriker, men jag vill helst bara säkra upp så inte samma sak händer igen.
För om höljet då skulle bli strömförande så skulle ju säkringen gå direkt, eller hur?

Ett annat alternativ är att köpa en jordfelsbrytare som stoppar emellan uttaget och kontakten, men om byta av kabel är en bra ide så kör jag gärna på den.
Något mer man skall tänka på, mer än bara jorda höljet (och annan metall som är ytligt)?

MVH Niclas
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Skyddsjorda köksmaskin?

Inlägg av TomasL »

Det är väl lämpligt att kontakta dels tillverkaren och dels elsäkerhetsverket, då den sannolikt är felkonstruerad.

Att mäta med en multimeter säger egentligen ingenting, då multimetern sannolikt har för hög ingångsimpedans.
Antingen måste man mäta i sk LoZ läge som vissa multimetrar har, eller får man koppla en lämplig lampa (typ 230V 2W eller nått sånt) mellan höljet och diskbänk och mäta över lampan.
Skriv svar