Sommarens hemmaprojekt har resulterat i en badtunna på tomten, något jag har isolerat efter bästa förmåga och nu kopplat in filter och allt annat till.
Dock, vill jag ju kunna ha lite koll på temperaturer men WAF tillåter inte givare i vattnet så jag funderar på att försöka montera det på utsidan...
Tempen i karet kanske man kan sätta en DS18B20 (typ dessa https://www.aliexpress.com/item/Free-Sh ... 66346.html)på utsidan och sedan isolera in den. Frågan är hur trögt det blir med mätningen och om det öht kommer ge mig någon relevant data.
Jag har även planer på att mäta temperaturdiff före och efter värmaren och även fästa en inne i den isolerade lådan för att ge mig lite förvarning om det riskerar att frysa.
Som synes så har jag lite blottat av glasfibern här, om jag tejpar fast den mot tunnan och sen fogskummar över den så att det blir tätt och isolerat, tror ni man kan få ut något vettigt värde från det? om än med en viss tröghet...
Även här på plaströret tänkte jag sätta en mätare som talar om tempen i vattnet som pumpas genom att tejpa fast den och sedan sätta rörisolering runt.
Är det dömt att misslyckas?
Temperaturmätning SPA
Temperaturmätning SPA
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av G-man 29 augusti 2016, 23:23:54, redigerad totalt 1 gång.
Re: Temperaturmätning SPA
VAF = ?
Jag tänkte ett tag "Wife Acceptance Factor" men det blir väl WAF.
Hur som helst så tror jag inte det är något problem att montera givaren på utsidan.
Det viktiga är att isolera den utifrån så den inte kyls/värms och använder material (anläggningsyta) som har god värmeöverföring (aluminium/koppar.)
Det kommer ju inte bli några snabba temperaturändringar i sådan volym vatten.
Att sätta en givare i PVC röret skulle jag nog ha löst genom att hitta ett kopparrör som har en innerdiameter väldigt nära givaren. Gänga detta och sätta med RF mutter/gummibricka på in/ut-sida. Sedan tjonga i givaren insmord med kiselfett.
p.s
Du stoppar väl dit en ESP8266 modul, så du kan kolla tempen i telefon oxo.
d.s
Jag tänkte ett tag "Wife Acceptance Factor" men det blir väl WAF.
Hur som helst så tror jag inte det är något problem att montera givaren på utsidan.
Det viktiga är att isolera den utifrån så den inte kyls/värms och använder material (anläggningsyta) som har god värmeöverföring (aluminium/koppar.)
Det kommer ju inte bli några snabba temperaturändringar i sådan volym vatten.
Att sätta en givare i PVC röret skulle jag nog ha löst genom att hitta ett kopparrör som har en innerdiameter väldigt nära givaren. Gänga detta och sätta med RF mutter/gummibricka på in/ut-sida. Sedan tjonga i givaren insmord med kiselfett.
p.s
Du stoppar väl dit en ESP8266 modul, så du kan kolla tempen i telefon oxo.

d.s
Uppdaterat till WAF
Jag får testa då! Lägger emot den och fyller upp det med fogskum så borde det hålla inne värmen.
Jag har en RFXCom så jag tänkte slå till på en sån här http://foogadgets.tictail.com/product/w ... sensor-mk3 så kan jag hänga på ett par st och få in dem smidigt i Domoticz som jag ändå kör till annat. Kör både ZWave och RFXCom i en Raspberry så jag kan styra pumpen och ev värmeslinga med.
Tunnan är isolerad med 8cm sterolit och så är hålet som den står i isolerat med, detta mest för att jag värmer den med el och vill kunna använda den även på vintern.

Jag får testa då! Lägger emot den och fyller upp det med fogskum så borde det hålla inne värmen.
Jag har en RFXCom så jag tänkte slå till på en sån här http://foogadgets.tictail.com/product/w ... sensor-mk3 så kan jag hänga på ett par st och få in dem smidigt i Domoticz som jag ändå kör till annat. Kör både ZWave och RFXCom i en Raspberry så jag kan styra pumpen och ev värmeslinga med.
Tunnan är isolerad med 8cm sterolit och så är hålet som den står i isolerat med, detta mest för att jag värmer den med el och vill kunna använda den även på vintern.
Tror det blir bra...Man har externa givare innanför isoleringen i min panna på tre ställen och det duger ju till den tydligen.
Insåg att jag var lite otydlig tidigare.
Det jag menade med anläggningsyta var att det kanske inte blir riktigt bra med en DS limmad direkt på glasfiber.
Tanken är att man använder en värmeupptagare i värmeledande material typ koppar. En platta typ 10 cm X 10 cm där givaren sitter i centrim och hela plattan är isolerad.
Detta för att glasfibern annars kan ta kyla från utsidan och därför kyler givaren om anläggningsytan är liten.
Jag såg denna lösning på en varmvatten tank för båt som var i just glasfiber och värmdes med värmeväxlare. Ingen eget spånande alltså.
Insåg att jag var lite otydlig tidigare.
Det jag menade med anläggningsyta var att det kanske inte blir riktigt bra med en DS limmad direkt på glasfiber.
Tanken är att man använder en värmeupptagare i värmeledande material typ koppar. En platta typ 10 cm X 10 cm där givaren sitter i centrim och hela plattan är isolerad.
Detta för att glasfibern annars kan ta kyla från utsidan och därför kyler givaren om anläggningsytan är liten.
Jag såg denna lösning på en varmvatten tank för båt som var i just glasfiber och värmdes med värmeväxlare. Ingen eget spånande alltså.