Hjälp med felsökning av en switchad nätdel till en scanner
Hjälp med felsökning av en switchad nätdel till en scanner
Jag har kört fast och skulle behöva lite tips om hur jag går vidare.
Har en lastgammal SCSI-scanner vars nätdel har begått harakiri. Eftersom jag inte har en isolationstransformator kan jag inte göra de mätningar jag vill, för jag är rädd om livhanken om man säger så.
Har lyckats hitta kretsschema på nätdelen. Se bifogade bilder.
Det jag lyckats konstatera är att samtliga DC-utgångar är livlösa (0V), att punkten efter likriktarbryggan har >200V, samt att alla MOSFET:ar är fungerande (jag lödde loss dem och testade dem en och en i en komponentprovare). Har även, av ren slentrian, bytt ut styrkretsen på kontrollmodulen samt optokopplaren där utan framgång.
Kanske det rent av är switchtrafon i mitten som gett upp? Det finns inga brännmärken nånstans och det luktar inte heller bränt. Inga synliga skador finns heller.
Min okvalificerade gissning är att det är primärsidan som spökar nånstans, men var? Hur kan jag pin-pointa felet?
Har en lastgammal SCSI-scanner vars nätdel har begått harakiri. Eftersom jag inte har en isolationstransformator kan jag inte göra de mätningar jag vill, för jag är rädd om livhanken om man säger så.
Har lyckats hitta kretsschema på nätdelen. Se bifogade bilder.
Det jag lyckats konstatera är att samtliga DC-utgångar är livlösa (0V), att punkten efter likriktarbryggan har >200V, samt att alla MOSFET:ar är fungerande (jag lödde loss dem och testade dem en och en i en komponentprovare). Har även, av ren slentrian, bytt ut styrkretsen på kontrollmodulen samt optokopplaren där utan framgång.
Kanske det rent av är switchtrafon i mitten som gett upp? Det finns inga brännmärken nånstans och det luktar inte heller bränt. Inga synliga skador finns heller.
Min okvalificerade gissning är att det är primärsidan som spökar nånstans, men var? Hur kan jag pin-pointa felet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av bos 29 augusti 2016, 11:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hjälp med felsökning av en switchad nätdel till en scann
Först kolla om det finns 310V DC efter bridge rectifier.
Om alla DC utgångar är 0V då är det primärt sidan fel.
Mäta 2sk2645 switching transistor och dioder runt det.
Det oftast går sönder UC3842 tillsammans med transistor i denna fall 2SK2645.
Lycka till.
P.S befinner du i GBG region jag kan fixa detta om du lyckas ej
Om alla DC utgångar är 0V då är det primärt sidan fel.
Mäta 2sk2645 switching transistor och dioder runt det.
Det oftast går sönder UC3842 tillsammans med transistor i denna fall 2SK2645.
Lycka till.
P.S befinner du i GBG region jag kan fixa detta om du lyckas ej
Du måste ha gjort mätfel när du mäter 200V AC efter likriktaren.
Där skall du ha ca: 300V DC.Observera att du har separata jord
för primär o sekundär sida. Vet inte hur mycket du har kollat men
om du har kortis i någon diod på sekundärsidan så är nätdel DÖD också.
Kolla C6/100uF; R6/100ohm; R8/1,5Mohm.Dom här tre komponenterna är
involverade i själva starten av kontrollenheten. Det är kickstarten innan
kontrollenheten tar hand om resten.
Där skall du ha ca: 300V DC.Observera att du har separata jord
för primär o sekundär sida. Vet inte hur mycket du har kollat men
om du har kortis i någon diod på sekundärsidan så är nätdel DÖD också.
Kolla C6/100uF; R6/100ohm; R8/1,5Mohm.Dom här tre komponenterna är
involverade i själva starten av kontrollenheten. Det är kickstarten innan
kontrollenheten tar hand om resten.
Det var skrivfel i forumet, sorry. Korrigerat nu.Du måste ha gjort mätfel när du mäter 200V AC efter likriktaren.
Ska kolla upp C6/R6/R8 när jag kommer hem. Vad ska jag googla på för att lära mig mer om denna "kickstart" du beskriver?
Prova med: "switchade nätaggregat". Tekniken är det samma på alla
men själva start o kontroll enheten är olika,beroende på vem som
konstruerar den
men själva start o kontroll enheten är olika,beroende på vem som
konstruerar den
Att själva trafon går sönder är otroligt sällsynt,och detta grundar sig på min erfarenhet
under 40 års tid
under 40 års tid
Det är sällan värt jobbet att reparera en switchad nätdel, titta på vad den har för märkdata och köp en lämplig ersättare.
Om du nu inte vill försöka reparera den för att du tycker det är kul alltså.
Om du nu inte vill försöka reparera den för att du tycker det är kul alltså.
Hade jag hittat nån som matchar hade jag köpt den direkt.
Så länge det inte är totalhaveri så är det värt. Så länge effekttrissan är hel och
styr IC-en så brukar det inte vara några större problem. Det är oftast några
passiva komponenter som felar.
styr IC-en så brukar det inte vara några större problem. Det är oftast några
passiva komponenter som felar.
Fattas nog några Ohm i R6, följer du värdet som står på schemat så smäller C6 ganska omgående, 100k vore mer lämpligt.
Känns som nåt mer är felritat åxå.
Edit:
Ändrar mig vad gäller schemat det kan stämma, men R6 kan absolut inte vara så lågt som 100Ohm.
Känns som nåt mer är felritat åxå.
Edit:
Ändrar mig vad gäller schemat det kan stämma, men R6 kan absolut inte vara så lågt som 100Ohm.
Senast redigerad av Norpan 29 augusti 2016, 18:07:30, redigerad totalt 1 gång.
@Norpan: Jag kan inget om SMPS, så utveckla gärna.
Varför ska det vara 100k, och varför smäller C6?
Varför ska det vara 100k, och varför smäller C6?
Tryckfelsnissen har varit i farten?????
Det är lite över 300V ut från glättningen efter likriktaren i överkant, denna spänning är kopplad till R6.
R6 ska begränsa strömmen till C6, det gör den ju iofs nu åxå men till runt 3A.
1-3mA är mer lagom, det ska bara ladda upp C6 till lagom spänning inom nån sekund.
Så när den ska starta så laddas C6 upp till startspänningen för drivkretsen.
När denna är uppnådd så startar den och matar pulser till transistorn som matar pulser till transformatorn.
När transformatorn gör vad den skall så matas drivkretsen genom D1, så den matar sig själv.
Lyssnar man på en switchad nätdel som inte vill starta pga kortslutning på utgången så hörs det ofta svaga tickanden runt en gång i sekunden.
Det är denna startkrets som försöker få den att starta men då den inte kan mata sig själv så blir det bara startpulserna.
I modernare nätdelar brukar även denna matning kopplas bort då nätdelen startat, allt för att spara energi.
Edit:
Ganska vanligt att detta motstånd går sönder, eller att kondensatorn torkat ut så den inte håller energi nog till att drivkretsen ska orka starta.
Edit igen:
Måste ändra till vanligaste orsaken till att smps:ar inte vill starta är att startkondensatorn torkat ut, men det är då mycket lägre värde på den än vad det står på ditt schema, 4,7- 10µF är vanligt.
R6 ska begränsa strömmen till C6, det gör den ju iofs nu åxå men till runt 3A.
1-3mA är mer lagom, det ska bara ladda upp C6 till lagom spänning inom nån sekund.
Så när den ska starta så laddas C6 upp till startspänningen för drivkretsen.
När denna är uppnådd så startar den och matar pulser till transistorn som matar pulser till transformatorn.
När transformatorn gör vad den skall så matas drivkretsen genom D1, så den matar sig själv.
Lyssnar man på en switchad nätdel som inte vill starta pga kortslutning på utgången så hörs det ofta svaga tickanden runt en gång i sekunden.
Det är denna startkrets som försöker få den att starta men då den inte kan mata sig själv så blir det bara startpulserna.
I modernare nätdelar brukar även denna matning kopplas bort då nätdelen startat, allt för att spara energi.
Edit:
Ganska vanligt att detta motstånd går sönder, eller att kondensatorn torkat ut så den inte håller energi nog till att drivkretsen ska orka starta.
Edit igen:
Måste ändra till vanligaste orsaken till att smps:ar inte vill starta är att startkondensatorn torkat ut, men det är då mycket lägre värde på den än vad det står på ditt schema, 4,7- 10µF är vanligt.
"Edit igen:
Måste ändra till vanligaste orsaken till att smps:ar inte vill starta är att startkondensatorn torkat ut, men det är då mycket lägre värde på den än vad det står på ditt schema, 4,7- 10µF är vanligt".
Det förekommer värden mellan 1uF upp till 100uF beroende på styrkretsen och annat.
Det vekar som att du ifrågasätter hela konstruktionen. Den har ju uppenbarligen
fungerat felfritt tills nu.
Måste ändra till vanligaste orsaken till att smps:ar inte vill starta är att startkondensatorn torkat ut, men det är då mycket lägre värde på den än vad det står på ditt schema, 4,7- 10µF är vanligt".
Det förekommer värden mellan 1uF upp till 100uF beroende på styrkretsen och annat.
Det vekar som att du ifrågasätter hela konstruktionen. Den har ju uppenbarligen
fungerat felfritt tills nu.
Nej nej, det gör jag inte, det är ju upp till konstruktören hur stor startkondensator hen tycker det behövs.
Det var mest för att förklara varför de torkar ut, de är små och därmed lite elektrolyt i.
Men hela den tanken kom inte med, ser jag nu när jag läser det igen.
Jag har bara ont av resistansvärdet på R6.
Det var mest för att förklara varför de torkar ut, de är små och därmed lite elektrolyt i.
Men hela den tanken kom inte med, ser jag nu när jag läser det igen.
Jag har bara ont av resistansvärdet på R6.