Dimmade lysrör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
matsadona

Dimmade lysrör

Inlägg av matsadona »

Har lite funderingar kring dimmbara lysrörsarmaturer och tekniken bakom dessa, och detta forumet sitter ju på en hel del kunskap och expertis.
Detta är helt subjektivt och ovetenskapligt, men jag inbillar mig att jag får mer huvudvärk och andra problem efter att man på min arbetsplats har gått över till ny belysning med dimmer funktion.
Är det så att dessa flimmrar mer?
Eller är det i kombination med bildskärmar, och att deras respektive uppdateringsfrekvens "krockar"?

Jag sitter alltså framför en bildskärm hela dagarna (DELL P2210, 60Hz), vilket i sig är påfrestande. Men som sagt, tycker mig ha upplevt en en försämring på senare tid.
Och ja, jag riskerar att hamna i facket med elallergiker och andra foliehattar som "upplever" problem - men desto mer intressant att se om det faktiskt kan finnas en vetenskaplig förklaring.
Användarvisningsbild
matsadona

Re: Dimmade lysrör

Inlägg av matsadona »

Hm... mer än hundra personer men ingen med kunskap om hur man dimmar lysrör? :shock:
Får väl göra som alla andra och söka lite på internätet då... :roll:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om din bildskärm är en LCD (platt) typ har uppdateringsfrekvensen ingen betydelse.

Spekulation:
Men dimbara ljusrör måste ju betyda att det finns ett drivdon som är "likgiltig" med spänningen men bara skickar ut vad den kan. Detta måste betyda att drivdonet kör fast PWM och effekten är att man kan få 100Hz flimmer.

Jag tror att det finns genetiska skillnader i vilken frekvens på blinken som individer kan tolerera och du kan helt enkelt vara en känslig typ.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

De flesta dimbara lysrör använder T5 tekniken och ligger på ca 40kHz och då lär du inte märka några effekter av dimningen.
Efterlystiden i fosforskiktet som röret är "klätt" med på insidan har en så pass lång efterlysningstid att man kan anse att ljuset är konstant.

Sedan så finns det sniklösningar av dimning som mest har att göra med energibesparing där man sänker matningsspänningen till många armaturer samtidigt, dom kan upplevas som om dom flimrar mycket mera än när dom går med full ljusstyrka. 100Hz blinkfrekvens.

En mera trolig orsak för just dig är endera att din skärm håller på att gå sönder och att den har kallkatodrör eller att du har dimmat ner din skärm och att den har en olämplig konstruktion. Så börja med att öka ljusstyrkan på din skärm för att se om dina problem minskar. KOntrollera också färginställningarna så att inte hjärnan måste jobba med att justera "färgen" på det du ser. Sedan så kan du också ha mikroflimmer från din skärm. Detta är ett vanligt problem om din skärm är ansluten via analogt VGA istället för de digitala DVI, HDMI, Displayport. Omvandlingen mellan analogt i gränssnittet och det digitala på skärmen får bilden att röra på sig och det tycker hjärnan är jobbigt...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De med iOS kan använda den här appen
Flicker Tester av Viso Systems https://appsto.re/se/odfs1.i
för att kolla ljusflimmer.
Håll kameran ända mot ljuskällan så skärmen/ljusrutan blir 100% vit.
Är det klart glas måste man ha smörpapper eller liknande framför kameran.
Funkar klockrent. :)
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Säker på att det är flimmer då? Kanske kan vara skuggor, kontraster mm som är orsaken. Märkte det rätt tydligt i ett nyrenoverat klassrum på jobbet. Skitjobbigt att vara i det, ljuset på bänkarna var bra. Men på väggarna var det skarpa skuggor. Och sen ett kallt ljus, då eleverna skulle bli piggare. Inte alls imponerad av det rummet.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

http://sound.westhost.com/lamps/index.html

Här finns bra beskrivet hur lysrörslampor fungerar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

TS kanske skulle kontrollera ögonen, Huvudvärk är nog det vanligaste symptom på att man behöver glasögon.
Vissa typer av "synarbete" kan avslöja syn-defekter man inte känner till och normalt inte märker, (det var så jag kom underfund med att jag behöver glasögon).
Så ett råd till TS, gå till en bra optiker och gör en synkontroll.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag vet många med glasögon som har huvudvärk ändå.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fel glasögon kanske.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja ett av de vanligaste felen är just synfel... Jag vet många som har glasögon som bör kolla sin syn igen och förmodligen byta!

Nästa kan vara så enkelt som vad man äter. T ex mindre socker och mer vatten gör dunder för de flesta kroppar :)

Ja jag har problem med båda övre sakerna och vet att båda orsakar lätt problem.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

matsadona: det kan faktisk vara annat än flimmer inser jag när jag ser de andra svar.

Något så enkelt som att kontrasten blir annorlunda (/fel?) kan vara nog till att göra det ganska besvärligt. Detta kan ske vid att det ljus som faller på skärmen blir starkare eller svagare.

Självklart kan det även vara dags att uppdatera glasögon eller börja med dom - eller en kombination av dessa faktorer.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Det var med flit jag undanhöll att jag samtidigt testar terminalglasögon - just för att först få ett fokus på och svar kring de tekniska bitarna.
Då det ganska regelbundet blir längre sessioner framför bildskärm även hemma (utan att uppleva lika stora problem) hävdar jag fortfarande att något är annorlunda på arbetsplatsen. Ljus och kontraster kan mycket väl vara svaret, om vi nu har uteslutit frevkenser på bildskärm och ljusskällan.

Just nu testar jag lite olika kombinationer av ljus (riktningar och val as ljusskälla) för att se om problemen kan lindras. Sedan är det absolut så att jag märker skillnad med glasögon och att det är en ofrånkomlig väg att gå. Och det kommer naturligtvis göra det hela bättre. Men kan inte riktigt släppa känslan av att det är något mer.

Tack för alla kommentarer och att ni tog er tid.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tänk på att mäta avstånden som du skall använda glasögonen på, när ålderssynfelen kommer så måste glasögenen optimeras för de rätta avstånden och de är för de flesta av oss som sitter med vettiga skärmar 20-30cm längre bort än vad optikerna anser att terminalglasögon skall optimeras mot.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Bra synpunkt. Det är dock med i beräkningarna då det var en ganska omfattande beskrivning (och inmätta avstånd) som skulle redovisas hos optikern.
Däremot har fram tills nu inte funderat så mycket på om det är det som är den avgörande faktorn... hm... dvs att avstånden på arbetet och hemma är olika.
Skriv svar