Hur skydda komponent

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Vind

Hur skydda komponent

Inlägg av Vind »

Hej
Har en komponent som går sönder vid överbelastning.
Överbelastningen uppstår i ett gårdsvindkraftverk när verket överproducerar.
Överproduktionen är när det blåser för mycket och Asynkrongeneratorn på 15kW ligger på produktion på mellan 15kW och 17kW.
Vet inte om det är spänning, ström eller frekvens som slår ut komponenten.
Fråga 1: Vad händer i ett system när generatorn tvingas över sitt max?

Komponenten som går sönder är något så lustigt som en kondensator i en el cylinder som hanterar bromssystemet?! Detta har hänt tre gånger nu...
Jag fixar det genom att byta ut kondensatorn. Ett ganska enkelt jobb om man räknar bort 2x turer upp på 30m :)

El cylindern är en Minigardi Linea D8 230V 50Hz Kondensatorn i den är på 100V 10uf

Fråga 2: Vad är det som slår sönder kondensatorn?

Fråga 3: Kan man skydda El cylindern mot detta på något sätt?

Fråga 4: Varför gör du inget för att undvika att detta händer över huvud taget?
Svar 4: Jag håller på, men det innefattar att lära sig PLC programmering då leverantören av verket har tackat för sig...

mvh // Stefan

Vad händer i ett
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hur skydda komponent

Inlägg av Icecap »

1: Generatorn kan bara absorbera en viss mängd energi, om det tillförs mer (blåser kraftigare) kommer det hela att övervarva och sannolikt överhetta generatorn.
2: Omöjligt att svara på utan att veta hur det är kopplat. Men omedelbart tycker jag att en kondensator på 100V inget har att göra tillsamman med en 230V driven enhet, då ska kondensatorn klara en del med spänning.
3: Sannolikt - men utan exakt schema osv. är det omöjligt att ge svar.

Om det totalt sett är kondensatorn på 10µF och som har en spänningstålighet på 100V som går sönder är det definitivt viktigt att låta den kondensator tåla minst 230Vac och gärna mer.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag tror det är svårt att svara på då vi inte har något elschema och vet därmed inte hur allt är kopplat.
Men utan att veta något mer så låter det vettigt att prova en kondensator med högre spänningstålighet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fråga 1: Vad händer i ett system när generatorn tvingas över sitt max?
Eftersom det är en asynkronmotor som körs i översynkront varvtal för att fungera som generator kommer den, när den kommer över ett visst varvtal att börja rusa.
Orsaken är att magnetfältet som normalt finns i generatorn kommer att kollapsa och det enda som då bromsar rotorn och turbinen är friktionen i lagren, dvs det kommer att gå åt h-e.
Vid vilket varvtal det inträffar är omöjligt att säga, då det beror på motorkonstruktion.
svanted

Inlägg av svanted »

sitter kondensatorn på el cylindern?
Minigardi Linea D8 230V 50Hz
verkar vara en fönsteröppnare?
en kondensator på 100V 10uf i en cylinder för 230V låter mysko?sitter den inuti eller vid sidan av, monterad av
vindsnurrtillverkaren?
kan det bara vara så att mycket vind bara aktiverar bromsen och kondingen som bara tål
100V ryker direkt.
kanske t.o.m. så att den får 230V AC?
Vind

Inlägg av Vind »

Hej
Tack för svaren.
Kondingen sitter inne i cylindern och ja det är en cylinder för fönsteröppning... Leverantören har tagit vad han hittat :)

Den har något med reläet på kretskortet att göra. Jag tror den fixar 24V på något sätt för att styra reläet.

De två mickrobrytarna känner av cylinderns ändlägen.

Vad den stora kondensatorn har för funktion vet jag inte.

Här kommer lite bilder att studera.

När detta hände första gången gick även 250V 1A glassäkringar i två komponenter. En 230v-24vDC trafor och en vägguttagsplugg för Ethernet över elnätet (båda satt i styrskåpet ute vid verket).

vad tror ni nu med lite ny data att ta ställning till? Vad mer behöver ni veta?

mvh // Stefan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar