Strömbegränsare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
335dot

Strömbegränsare

Inlägg av 335dot »

Någon som har en bra idé till en strömbegränsare? Effektsnål skulle sitta fint :)

Börjat med ett nytt projekt där jag skulle behöva skydda lite grejjer...strömmen skall begränsas vid sisådär kanske en 140 mA.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jovisst, jag har en hel hög med idéer om såna.

Sådär, nu har jag givit lika mycket information som du.

Vill du veta mer börde du kanske upplysa såna saker som spänning, vad du menar med effektsnål, om det kommer kraftiga pulser osv.

Nu har JAG gett mest information....
335dot

Inlägg av 335dot »

Spänning = 24 V

Begränsa likströmmen vid 140 mA...jo det kan komma kraftiga pulser t.ex. vid någon kortslutning eller om hunden tuggat av en kabel...

Strunta i effektsnål så slipper vi den biten...orsaken till at jag nämnde var p.g.a. att värmeutveckling inte är till hjälp...men strunta i det, det löser sig.

En sak till: Ganska onödigt att klottra och gnälla :( ...skriv bara vad du behöver veta.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Var inte sur för det. När man inte vet vad det ska vara till är det inte så lätt att veta vilken information man behöver, eller vilken information som finns. Bäst är att ge all information från början. Inte helt sällan visar det sig att första tippset inte var så bra när mer information kommer. Läs gärna FAQ tråden om hur man ställer en fråga.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Seså...nu har vi något att bita i, mycket enklare eller hur?

Är det så att du vill ha det som "test o pilla"-skydd, alltså för att fånga fel under pågående laborationer?

Det finns nämlig en lösning med "fold-back" som gör att man får "full" ström fram till att den överbelastas, då kommer kortslutningströmmen begränsas beroende på ut-spänningen. Detta gör att kortslutningsströmmen sjunker till ett valfritt nivå.
[img=www.icecap.se/bilder/Currentlimit.gif][/img]
R24 och R25 är dom som, tilsamman med Ube på Q9 bestämmer den maximala ström (I=0,65V/R), R27 är den som bestämmer kortslutningsströmmen. R29, R30 & Q10 är tillbakameldning om att strömbegränsaren är utlöst och behövs alltså inte...

För 140mA ska R24 || R25 ge ca: 4,6 ohm, om du vill ta det som 1 motstånd eller hur är upp till dig.

Se där...hade du givit nödvändig information från början hade det gått mycket smidigare eller hur?
335dot

Inlägg av 335dot »

Jo ni har väl rätt...onödigt att sura :oops:

Tack för den fina kopplingen. Alltså 5 V "slingan" till vänster är den som säger att överströmsskyddet är utlöst? Isåfall har jag också nytta av den...skall behöva sätta in en LED där bara så jag ser när det har hänt.

Släpper den igenom vanlig ström direkt när man har löst kortslutningen?

Begränsaren skall nog användas till en färdig produkt så den blir en modul.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Just det, 5V grejen är till att berätta för en µC att den har utlösts....

Den sänkar strömmen till en "valfri" nivå när den är överbelastat och när den överbelastning släpps återgår den till "full styrka". Det gör att MOSFET'n inte behöver kylas och då denna krets sitter i en enhet som ska serieproduceras är det en del pengar vi sparar på avsaknande kylfläns, montering o skit.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ett enkelt sätt är att använda PTC-motstånd (tex Polyswitch). När strömmen går över ett tröskelvärde sjunker strömmen till en hållström. När lasten kopplas bort återställs skyddet. Dock är detta skydd relativt långsamt och peakströmmen kan vara relativt hög. Dessa motstånd används istället för säkringar. Dessa sitter tex. på ingången till nättransformatorer och 5V matingen på USB bussen.
335dot

Inlägg av 335dot »

Undrar ännu med kopplingen Ice...om jag skulle vilja använda en högre spänning, t.ex. 36 V eller uppåt (dock inte allt för högt), skulle jag då bara behöva använda lite större resistanser eller?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja....om du menar strömmen är det oförändrat....men fold-back grejen (150K motståndet) kan nog behövas att justeras då, faktisk är 150K en "mellan tum och pekfinger" värde till att börja med.
335dot

Inlägg av 335dot »

Ett tag sedan vi diskuterade detta men...

Jag får inte trimmat in begränsningen till högre än ca. 10 mA. Jag har prövat ändra resistansvärden och komponenter men inget fungerar.

Kopplingen i sig själv fungerar bra förutom att jag inte kan trimma in så att gränsvärdet på strömmen blir högre...som tidigare sagt hade jag ett gränsvärde på 140 mA.

Jag använder en fet på utgången som agerar belastning, när den leder mycket motsvarar det en kortslutning osv...

Idéer?
Användarvisningsbild
netrunner

När är kanske detta lite off-topic

Inlägg av netrunner »

Har hittat denna på ELFA:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... =10000.htm

Så är frågan: Om han hade en varierande instänning och vill ha en konstant ström ut. Kan en lösning vara att en PIC kolla späningen hela tiden. PIC:en är ansluten till ex 14st trasistorer och motstånd, där motstånden har väl valda värden. Så "öppnar" PIC:en den trasistro som motsvara ett lämpligt värde på motståndet för att begränsa strömen.

Eller är en PIC för slö för detta?
335dot

Inlägg av 335dot »

Nä, kanske inte för slö men det blir onödigt mycket arbete med programmering...det jag behöver är en enkel pålitlig analog koppling!

Men tack ändå
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

När du gör allt detta ska du såklart lyfta 150K motståndet (ha koll på FET'n, den kan bli varm!) när du trimmar, de 10mA är ju strömmen NÄR den är utlöst och den är ju designad till att ha minimalt med ström NÄR det väl sker en överbelastning.
335dot

Inlägg av 335dot »

Jo men jag kör ett spänningssvep från 0 -> högt späningsvärde, på ingången och då ser man tydligt hur strömmen stiger på utgången. Den stiger ända tills den når en topp på ca 10 mA och faller sedan ner till ca. 2 mA och stannar där tills man sänker inspänningen pånytt.

Är det någon annan väg som strömmen kan ta när man simulerar eller varför är toppvärdet endast ett par mA?

:?

Om jag kör in en konstant spänning på 24 V och ändrar belastningen från en hög resistans mot noll(kortslutning) så är det samma toppvärde på strömmen...
150k resistansen går att höja till en viss grad men höjer man den för mycket blir det ingen begränsningsfunktion.
Skriv svar