Stark duk till kulskruvsskydd
Stark duk till kulskruvsskydd
Jag har gjort en rullgardin som skydd för z-kulskruven på min lillsvarv. Den rullas upp med kraften från en måttbandsklockfjäder. Det verkar funka enligt förväntan. Själva dukmaterialet kommer dock duka under rätt fort misstänker jag - det är vinyl från en badring.
Vad skall man ha för material tro? Jag är lite begränsad av tjockleken. Vinylen är ca 0,2 mm, och mycket tjockare än så tillåter inte utrymmet. Men det vore bra med ett lite styvare material
Vad skall man ha för material tro? Jag är lite begränsad av tjockleken. Vinylen är ca 0,2 mm, och mycket tjockare än så tillåter inte utrymmet. Men det vore bra med ett lite styvare material
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Stark duk till kulskruvsskydd
Jag har en duk på min maskin som är väldigt bra.
Den köptes på "Damaskus" en gång i tiden, grå på baksidan, svart på framsidan.
0.2mm är nog tveksamt.
Den köptes på "Damaskus" en gång i tiden, grå på baksidan, svart på framsidan.
0.2mm är nog tveksamt.
Spontant tänker jag lexan (polykarbonat). Vet dock inte hur det reagerar i kontakt med varma spånor.
Mässingsfolie eller låt själva fjädern utgöra skyddet också. Det sitter ganska breda i sladdvindor i t.ex. dammsugare.
Mässing, kommer inte det att utmattas och brytas av ganska fort?
Tjocklekskravet är pga utrymmesbrist för den ihoprullade gardinen. Rullen kan inte bli tjockare än 26 mm. Jag vet inte hur fjädermekanismen i en dammsugare ser ut, men har svårt att tänka mig att den skulle vara så liten.
Lexan har jag svårt att föreställa mig att det skall gå att rulla in i en tajt rulle. Är inte det väldigt styvt? Men det kanske går? Matton har ark med polykarbonat i 0,25 mm. A4 är gränsfall på storleken, men det går nog att ta ut en remsa om man skär den på diagonalen.
Damaskus har säkert både det ena och det andra. Frågan är hur mycket såna industrileverantörer gillar att jobba med snåla privatpersoner med oklara specar?
Idealet vore ju egentligen en bälg som ihoptryckt är max 60 mm och utdragen ca 400 mm, med en maxdiameter på ca 40 mm. Men det har jag gått bet på att hitta.
Tjocklekskravet är pga utrymmesbrist för den ihoprullade gardinen. Rullen kan inte bli tjockare än 26 mm. Jag vet inte hur fjädermekanismen i en dammsugare ser ut, men har svårt att tänka mig att den skulle vara så liten.
Lexan har jag svårt att föreställa mig att det skall gå att rulla in i en tajt rulle. Är inte det väldigt styvt? Men det kanske går? Matton har ark med polykarbonat i 0,25 mm. A4 är gränsfall på storleken, men det går nog att ta ut en remsa om man skär den på diagonalen.
Damaskus har säkert både det ena och det andra. Frågan är hur mycket såna industrileverantörer gillar att jobba med snåla privatpersoner med oklara specar?
Idealet vore ju egentligen en bälg som ihoptryckt är max 60 mm och utdragen ca 400 mm, med en maxdiameter på ca 40 mm. Men det har jag gått bet på att hitta.
Förr gick det i alla fall att ringa dit och disskutera sina problem.jihe skrev:Damaskus har säkert både det ena och det andra. Frågan är hur mycket såna industrileverantörer gillar att jobba med snåla privatpersoner med oklara specar?
Men billiga, det är de inte.
Vissa maskiner kör ju med rostfria tunna plåtband.
Kan det vara något.
Sorry, my bad.jihe skrev: Lexan har jag svårt att föreställa mig att det skall gå att rulla in i en tajt rulle. Är inte det väldigt styvt? Men det kanske går? Matton har ark med polykarbonat i 0,25 mm. A4 är gränsfall på storleken, men det går nog att ta ut en remsa om man skär den på diagonalen.
Jag tänkte egentligen på Mylar (BoPET).
Jag tror också att Mylar kan vara en bra idé om du ska ha en så tunn folie, Carbix har en livstidsförbrukning (500x1000mm) för dig av 0.19mm tjock för 119kr+frakt
http://www.carbix.se/product.html/mylar ... gory_id=20
http://www.carbix.se/product.html/mylar ... gory_id=20
Mylarfilm ja, det känns faktiskt som om det skulle ha rätt egenskaper. Undrar hur man kan få tag i små mängder av så pass tjock film. Antistatpåsar är väl mylar? Mätte en nu och den är åtta hundringar tjock. Det känns som om samma material men 2-3 ggr tjockleken vore ganska stabilt.
Edit: Carbix verkar ju mycket vettigt, tack! Detta alternativ skall utforskas vidare.
Edit: Carbix verkar ju mycket vettigt, tack! Detta alternativ skall utforskas vidare.
"Jag vet inte hur fjädermekanismen i en dammsugare ser ut, men har svårt att tänka mig att den skulle vara så liten."
Ja visst är den betydligt större för att kunna dra tillbaka ca 10m sladd, men tänkte man skulle klippa bort allt utom några första varv och att göra en egen spole kan väl inte vara så svårt.
Mylarfilm tror jag inte på - får nog snabbt smältskador av varma spån.
Ja visst är den betydligt större för att kunna dra tillbaka ca 10m sladd, men tänkte man skulle klippa bort allt utom några första varv och att göra en egen spole kan väl inte vara så svårt.
Mylarfilm tror jag inte på - får nog snabbt smältskador av varma spån.
Har man få varv kommer den kräva extrem kraft. Just balansen mellan för lite och för mycket kraft är rätt svår att få till med klockfjädrar. Nä, jag tror inte på dammsugare som donator.
- SeniorLemuren
Har du ingen elektrisk lindareverkstad i närheten. Dom använder 0.1-0.2 mm mylar till spårisolering i översta lagret.
Finns det inte fjädrar som uppför sig som ett teleskoprör och passar runt kulskruven?
/// Marcus
/// Marcus
Har en gammal Jiggborrmaskin som har samma typ av rullgardinsskydd till drivaxeln.
När orginalskyddet gick av så testade jag lite olika matrial,men det som till slut fungerade i längden var en vanlig vaxbordsduk.
Den är ca 0.2 mm tjock,nu kommer det väl inte så mycket varma spånor på den då den sitter ovan hela spindelklumpen men den verkar jäkligt stark,blommönstret är ju en bonus med
När orginalskyddet gick av så testade jag lite olika matrial,men det som till slut fungerade i längden var en vanlig vaxbordsduk.
Den är ca 0.2 mm tjock,nu kommer det väl inte så mycket varma spånor på den då den sitter ovan hela spindelklumpen men den verkar jäkligt stark,blommönstret är ju en bonus med

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.