Tänkte att jag skulle starta en tråd där jag kan ställa lite frågor, för jag kommer nog definitivt köra fast några gånger på vägen.
Det blev till att beställa en 6040Z-S80, men utan elektroniken, från en säljare på Ebay.
Fick ett pris som skulle innefatta ram, 1.5kw vattenkyld spindel, stegmotorer, kabelguider, box of tools, vattenpump och vattenslangar samt kablar till stegmotorer o spindel.
Det är ju lite lurigt att veta vad som kommer i ett paket som man specialbeställt av någon på andra sidan jordklotet.
Men mycket riktigt kom en komplett 6040 utan elektroniklåda. Botten kom ihopmonterad i ett stycke och själva portalen var ihopmonterad i ett annat stycke.
Det var bara att skruva ihop botten och toppen samt skruva dit stegmotorer så var fräsens mekanik komplett.

.

.

.

.

Elektroniken kommer att bestå av 3st CWD556 (24-50v 5.6A) drivmoduler från JBCNC samt ett tillhörande 350w 48v switchat agg.
Passade även på att beställa lite induktivgivare som skall få agera homing givare samt några meter lite bättre kabel för spindeln.
Lär väl säkerligen åka på att byta kablaget till stegmotorerna också.
Paketet från JBCNC bör landa inom de närmsta dagarna.
Blev en Huanyang frekvensomriktare från aliexpress. Blir väl förmodligen att styra hastigheten via det analoga gränssnittet, alternativt via rs485.

.

Tanken är att det skall styras av LinuxCNC via ett Mesa 7I76E ethernet kort, kortet är beställt direkt från Mesa i USA för en vecka sedan, men den står fortfarande som Pending. Lagersaldot var 49, så de borde inte ha hunnit tagit slut iaf.
De skickade med några 3,175mm verktyg men bara 6mm ER11 hylsa

Mvh Erik